تا آخر قرن، شدت افزایش سطح آب دریاها صد برابر می‌شود

 نیم‌کره جنوبی، شبه‌جزیره عربستان و بخش جنوبی کرانه اقیانوس آرام در آمریکای شمالی سخت‌ترین آسیب را خواهند دید

افزایش سریع سطح آب، نقاط مختلفی را در جهان تهدید می‌کند- 

MATHILDE BELLENGER / AFP

محققان در بررسی جدیدی هشدار داده‌اند تا سال ۲۱۰۰ بر اثر اوج‌گیری دمای زمین، بسامد افزایش شدید سطح آب دریاها ۱۰۰ برابر می‌شود.

این پدیده که در اثر ترکیب عواملی چون جزر و مد، امواج و آب‌کوهه‌های طوفان رخ می‌دهد، طبق پیش‌بینی محققان حالت سالانه پیدا می‌کند و دیگر یک بار در هر قرن رخ نمی‌دهد. همچنین به گفته این پژوهشگران این دگرگونی به ویژه نواحی ساحلی کم‌ارتفاع را آسیب‌پذیر می‌کند.

 نیم‌کره جنوبی، شبه‌جزیره عربستان و بخش جنوبی کرانه اقیانوس آرام در آمریکای شمالی سخت‌ترین آسیب را خواهند دید و شدت آسیب در مناطق واقع در کرانه اقیانوس آرام در آسیا کمتر خواهد بود.

طبق برآورد این تحقیق، احتمال دارد تا پایان این قرن در حدود نیمی از هفت هزار و ۲۸۳ مکان بررسی شده، رخدادهای منجر به افزایش شدید سطح آب دریاها ۱۰۰ برابر شود.

البته به گفته این گروه بین‌المللی محققان، ممکن است تا سال ۲۰۷۰ نیز بسیاری از مناطق به این پدیده دچار شوند.

کلودیا تبالدی، اقلیم‌پژوه وزارت نیروی ایالات متحده و سرپرست این پژوهش، می‌گوید که افزایش خفیف دمای زمین هم می‌تواند پیامدهای چشمگیری داشته باشد.

او توضیح داد: «یکی از پرسش‌های اصلی و انگیزه ما در این تحقیق این بود که برای سالانه شدن رویدادی قرنی چه مقدار گرمایش باید رخ دهد؟ پاسخ ما این است نه آن قدر زیاد که قبلا گفته شده بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق برآورد او و همکارانش افزایش دمای ۱.۵ یا ۲ سانتی‌گرادی نسبت به دوران پیشاصنعتی که نیم یا یک سانتی‌گراد بیشتر از میزان میانگین کنونی است، بر بسامد و دامنه چنین رویدادهایی «اثرات چشمگیری» خواهد گذاشت.

البته این محققان وجود عدم‌قطعیت‌هایی را نیز قبول دارند، زیرا در مدل‌سازی آن‌ها بین بهترین و بدترین وضعیت تفاوت زیادی وجود دارد. طبق یک پیش‌بینی اگر دما نیم درجه سانتی‌گراد جهش داشته باشد، در ۷۰ درصد مکان‌ها تغییر زیادی رخ نمی‌دهد، اما طبق پیش‌بینی دیگر اگر افزایش دما ۱.۵ درجه سانتی‌گراد باشد تا سال ۲۱۰۰ در ۹۹ درصد مکان‌ها تغییر شدیدی رخ می‌دهد.

به گفته نویسندگان این مقاله که در مجله تغییرات اقلیمی طبیعت منتشر شده است، باید در مورد اثرات خاص افزایش سطح آب دریاها بر جوامع خاص مورد نظر تحقیقات بیشتری انجام گیرد.

پیش از این تحقیق نیز هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم (آی‌پی‌سی‌سی) سازمان ملل ماه قبل نخستین بخش گزارش تاریخی خود را منتشر کرده بود که در آن به روشنی آمده است انسان عامل بحران اقلیم است.

دکتر باب کوپ، نویسنده بخشی از این گزارش، می‌گوید: «هر چقدر هم سریع برای پایین آوردن انتشار گازهای گلخانه‌ای دست به کار شویم تا اواسط این قرن احتمال دارد سطح دریاهای جهان به طور متوسط حدود ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر افزایش یابد.»

او افزود: «بعد از سال ۲۰۵۰ انتخاب‌هایی که اکنون داریم برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام می‌دهیم اثرات فزاینده‌ای بر پیش‌بینی سطح آب دریاها خواهد داشت.»

© The Independent

بیشتر از علوم