بیش از سه هزار و۷۰۰ نفر در سال ۲۰۲۱ در سوریه کشته شده‌اند

شمار افراد غیرنظامی که در سال ۲۰۲۱ کشته شده‌اند به هزار و ۵۰۵ نفر می‌رسد

در سال جاری بیش از ۳۰۰ جنگجوی وابسته به گروه‌های شبه‌نظامی وفادار به دمشق کشته شده‌اند - SANA / AFP

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که بر اساس آمار سالانه قربانیان جنگ، از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه در بیش از ۱۰ سال گذشته، در سال ۲۰۲۱ حداقل ۳۷۴۶ نفر در این کشور کشته شده‌اند.

در این گزارش که روز چهارشنبه گذشته، اول دی‌ماه ۱۴۰۰ در خبرگزاری فرانسه منتشر شد، آمده است که شمار افراد غیرنظامی که در سال ۲۰۲۱ کشته شده‌اند به ۱۵۰۵ نفر می‌رسد که شامل ۳۶۰ کودک است و در این میان ۲۹۷ نفر براثر انفجار مین‌ها و مواد منفجره جان خود را ازدست‌ داده‌اند.

مین‌ها و وسایل انفجاری استفاده‌شده در جنگ سوریه تاکنون منجر به کشته و زخمی شدن افراد بسیاری شده است و بر اساس گزارش سال گذشته مرکز دیده‌بان مین، شمار قربانیان ناشی از انفجار مین‌ها در سوریه در سال ۲۰۲۰ بالاتر از افغانستان بوده است.

این در حالی است که آمار تلفات در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال گذشته کاهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد، به‌ویژه این‌که بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۸۰۰ نفر جان خود را در اثر حوادث ناشی از جنگ ازدست ‌داده‌اند.

درگیری‌های سوریه در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰ هزار کشته برجای گذاشت، درحالی‌که شمار کشته‌شدگان سال ۲۰۱۴ به بیش از ۷۰ هزار نفر رسید که بالاترین آمار سالانه در طول تاریخ جنگ سوریه را نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در سال جاری حدود ۶۰۰ تن از نیروهای رژیم بشار اسد و بیش از ۳۰۰ جنگجوی وابسته به گروه‌های شبه‌نظامی وفادار به دمشق کشته شده‌اند. علاوه بر این‌که شمار تلفات جنگجویان داعش و سایر گروه‌های افراطی درگیر در جنگ سوریه نیز در همین مدت به ۶۰۰ نفر می‌رسد. در مقابل، ۱۵۸ نفر از نیروهای دموکراتیک سوریه و حدود ۳۷۰ تن از مخالفان رژیم سوریه و افراد وابسته به جناح‌های اسلام‌گرا نیز در سال ۲۰۲۱ کشته شده‌اند.

البته تعداد کل کشته‌شدگان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌دلیل کاهش شدت نبرد در نقاط مختلف سوریه، به‌ویژه در استان ادلب که هیئت تحریر شام حدود نیمی از آن را در کنترل خود دارد، کاهش‌یافته است. هرچند از ماه مارس ۲۰۲۰، آتش‌بس در سوریه برقرارشده است، اما این آرامش را در موارد بسیاری نیروهای رژیم بشار اسد و حملات نیروهای روسی مستقر در سوریه نقض می‌کنند.

از آغاز جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون نزدیک به نیم میلیون نفر در این کشور کشته شده‌اند و بیش از نیمی از جمعیت آن به‌دلیل افزایش درگیری و خشونت، خانه‌های خود را ترک کرده و به نقاط دیگر سوریه یا به خارج از کشور پناه برده‌اند.

 

بیشتر از جهان