رئیس دانشگاه تهران: تمام رشته‌های دانشگاهی باید مبتنی بر ارزش‌های دینی متحول شوند

«به‌زودی امکان راه‌اندازی دفتر نمایندگی مراجع تقلید در دانشگاه تهران فراهم می‌شود»

علی خامنه‌ای هدف حکومت «جمهوری اسلامی» را «شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» عنوان کرده بود - عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در دیدار با مراجع تقلید قم گفته است: «معنویت باید در علوم ما رسوخ کند و تمام رشته‌های دانشگاهی به‌ویژه علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری باید مبتنی بر ارزش‌های دینی متحول شوند.»

در پی دستور رهبر جمهوری اسلامی، تلاش برای اسلامی سازی علوم انسانی و تزریق تفکرات حوزوی در رشته‌های این شاخه از علم در اولویت مسئولان جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، او با بیان اینکه «به زودی امکان راه‌اندازی دفتر نمایندگی مراجع تقلید در دانشگاه تهران فراهم می‌شود»، از مراجع تقلید خواست تا در زمینه جاری و ساری شدن ارزش‌های اسلامی و مؤلفه‌های علم دینی در تمام شئونات و رفتارهای اساتید و دانشجویان رهنمود دهند.

به گفته رئیس دانشگاه تهران، این اقدامات به‌منظور «شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» انجام می‌شود. موضوعی که پیش‌تر، علی خامنه‌ای آن را هدف حکومت «جمهوری اسلامی» عنوان کرده بود.

خامنه‌ای در بهمن سال ٩٧ گفته بود: «انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلة پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همه وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مخالفت روحانیون و نیروهای اسلام‌گرای سیاسی با علوم انسانی به پیش از انقلاب و دوران مشروطه باز می‌گردد. با این حال بحث اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها پس از انقلاب فرهنگی، با تأسیس نمازخانه و مسجد در دانشگاه‌ها، اخراج ده‌ها هزار دانشجو و استاد مخالف به اعلام پروژه پاک‌سازی، اِعمال حجاب اجباری، تفکیک جنسیتی و محروم کردن دختران از تحصیل در برخی رشته‌های دانشگاهی، و همچنین صدها اقدام کوچک و بزرگ دیگر برای درست‌کردن ظواهر اسلامی در محیط‌های آموزشی به طور جدی و سیستماتیک آغاز شد.

اسلامی‌سازی دروس و رشته‌ها در دوران علی خامنه‌ای ادامه یافت و از تدوین کتب جامعه‌شناسی اسلامی و روان‌شناسی اسلامی (و بعد زبان انگلیسی و فرانسوی اسلامی) و استخدام روحانیون در هیئت‌های علمی فراتر رفت. در دهه‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰، موضوع اسلامی‌سازی به سطحی عجیب رسید و با تأسیس رشته‌های دانشگاهی مانند مهدویت، حدیث‌شناسی، طب اسلامی، سلامت معنوی، فقه امنیت، مدیریت اسلامی، مدیریت دانش اسلامی، فقه اقتصاد، تعزیه، خادمی مسجد، مداحی و ... ادامه یافت.

در مقابل صدها نفر از چهره‌های مشهور دانشگاهی با ادامه این روند مخالفت کردند و اسلامی‌سازی علوم انسانی را مغایر با روش‌های صحیح علمی و آموزشی دانستند.

در همین رابطه، صادق زیباکلام اسلامی کردن علوم انسانی را یک جریان ایدئولوژیک و سیاسی معرفی می‌کند. او در این باره می‌گوید: «من با عنوان «علوم انسانی اسلامی» مخالفم. نه به خاطر اینکه با اسلام مخالفتی دارم، بلکه تنها به این دلیل اعتقاد دارم که چنین اصطلاحی یک امر ایدئولوژیک و سیاسی است. علم، علم است و هر قیدی که برای آن می‌گذاریم، از یک موضع ایدئولوژیک یا سیاسی برمی‌خیزد.»

به گفته وی با وجود همه تلاش‌هایی که در زمینه علوم انسانی اسلامی انجام گرفته امروز حتی یک خط با عنوان علوم انسانی اسلامی نداریم و این خودش بالاترین دلیل امتناع وجود علوم انسانی است. 

حال به نظر می‌رسد که رئیس جدید دانشگاه تهران قصد دارد در راستای تداوم اسلامی‌سازی ظاهر دانشگاه‌ها و تحقق منویات رهبر جمهوری اسلامی، اقدامات بیشتری انجام دهد.