توزیع تست خانگی کووید، وعده بلندپروازانه و احتمالا غیرعملی دولت بایدن

برخی مقام‌های بهداشتی نگرانند که این طرح ابتکاری غیرواقع‌بینانه و در نهایت، بی‌اثر باشد

در حالی‌ که اومیکرون به سویه غالب در آمریکا تبدیل شده، تقاضا برای تست‌های خانگی به‌شدت افزایش‌ یافته است‌ـ DREW ANGERER/AFP

وعده جو بایدن برای توزیع ۵۰۰ میلیون تست کووید در میان شهروندان آمریکا در سراسر کشور بلندپروازانه است، اما برخی مقام‌های بهداشتی نگران‌اند که این طرح ابتکاری همچنین غیرواقع‌بینانه و در نهایت، بی‌اثر باشد. 

دکتر جنیفر نوزو، متخصص بیماری‌های واگیر در دانشکده سلامت عمومی بلومبرگ وابسته به دانشگاه جانز هاپکینز، در گفت‌و‌گو با نشریه نیویورک‌تایمز گفت در نهایت، نحوه پیاده کردن این برنامه است که موثر بودنش را تعیین می‌کند. 

او گفت: «اگر این تست‌ها در ماه‌های ژانویه و فوریه برسند، می‌توانند موثر باشند، اما اگر توزیع آن‌ها ظرف ۱۰ تا ۱۲ ماه صورت گیرد، مطمئن نیستم چه نتیجه‌ای بدهد.»

او خاطرنشان کرد که هیچ‌گونه ساختاری‌ــ مثل یک وب‌سایت- برای سفارش [تست‌ها] راه‌اندازی نشده است و آقای بایدن هنوز قراردادهای مربوط به آن را امضا نکرده است.

دکتر نوزو گفت: «این یک برنامه نیست‌- یک امیدواری است.»

در حالی‌ که سویه بسیار مسری اومیکرون گونه غالب در آمریکا شده، تقاضا برای تست‌های خانگی به‌شدت افزایش‌ یافته است. درنتیجه، مراکز خرید ازجمله آمازون، والگرینز و سی‌وی‌اس ناچار شده‌اند تعداد خرید تست‌ها را محدود کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن همچنان با استناد به مصوبه «تولید دفاعی» دستور داده است که تست‌های بیشتری تولید شود، اما روشن نیست آیا دولت در حال حاضر قادر به برآوردن میزان احتمالی تقاضا در ماه ژانویه خواهد بود یا نه. ممکن است برخی طرح‌های ابتکاری تعدادی از ایالات آمریکا از جمله کلرادو و مریلند برای توزیع ماسک به برنامه‌های دولت مرکزی کمک کند. 

مقام‌های بهداشتی آمریکا هشدار داده‌اند که احتمال دارد این ویروس در فاصله ماه‌های ژانویه تا مارس تا ۱۴۰ میلیون نفر را مبتلا کند.

از دیدی مثبت‌تر، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سویه اومیکرون علائمی خفیف‌تر از سویه حادتر دلتا ایجاد می‌کند که ۴۰ درصد امکان داشت به بیماری حاد یا مرگ بینجامد. همانند سایر سویه‌های پیشین ویروس کووید، واکسیناسیون تا حد بسیار زیادی از خطر ابتلا یا بروز علائم حاد بیماری می‌کاهد.

روز سه‌شنبه، دکتر آنتونی فاوچی، رئیس انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های واگیر، گفت آمریکایی‌ها برای حفاظت از اقوام واکسینه‌نشده، خودداری از دعوت از آن‌ها به دورهمی‌های خانوادگی را مدنظر قرار دهند.

دکتر فاوچی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی (MSNBC) گفت: «ما اکنون با شرایطی بسیار جدی روبه‌رو شده‌ایم که اگر فردی واکسینه نشده باشد، بگویم: متاسفم اما نه این دفعه، شاید زمانی دیگر وقتی همه این‌ها تمام‌ شده باشد.»

مسئولان بهداشتی پیش‌بینی می‌کنند که موارد ابتلا به اومیکرون در ماه ژانویه با حدود دو میلیون مبتلا تا ۲۸ ژانویه، به اوج برسد.

پیش‌بینی می‌شود حدود ۶۰ درصد مردم آمریکا به سویه اومیکرون مبتلا شوند که در بیشتر موارد بی‌علامت خواهد بود.

از هنگام شیوع ویروس کووید در آمریکا، بیش از ۵۱ میلیون نفر مبتلا شده‌اند و حدود ۸۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان