سازمان ملل متحد هشت میلیارد دلار به افغانستان کمک می‌کند

این کمک در سال ۲۰۲۲ و برای جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان صورت خواهد گرفت

تمرکز اصلی این برنامه تهیه غذا برای کودکان دانش‌آموز، ایجاد اشتغال و پرداخت بدهی‌های انرژی به کشورهای همسایه است‌ـ Javed TANVEER / AFP

سازمان ملل متحد برنامه سراسری کمک به افغانستان برای جلوگیری از فاجعه انسانی در این کشور را در دست دارد. این کمک ۸ میلیارد دلاری تمام ساختارهای اقتصادی و اجتماعی افغانستان را زیر پوشش قرار خواهد داد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های سازمان ملل متحد نوشت‌ برنامه سازمان ملل متحد که از سال ۲۰۲۲ اجرا خواهد شد، فراتر از کمک‌های بشردوستانه‌ای است که در حال حاضر این نهاد جهانی به افغانستان می‌کند. این طرح بیشتر نجات نظام اداری دولت و خدمات اجتماعی را مدنظر دارد. بر اساس برنامه سازمان ملل متحد، طرح جدید می‌تواند تا زمانی که رژیم طالبان به رسمیت شناخته نشده‌ است، وظایف دولتی را نیز پوشش دهد. تمرکز اصلی این برنامه تهیه غذا برای کودکان دانش‌آموز، ایجاد اشتغال و پرداخت بدهی‌های انرژی به کشورهای همسایه است.

رامز الاکبروف، معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، به وال‌استریت ژورنال گفت‌: «افغان‌ها به چیزی بیش از یک‌ لقمه‌ نان نیاز دارند؛ آنان به عزت نیاز دارند، به امید نیاز دارند. ما دوست نداریم به یک دولت جایگزین در افغانستان تبدیل شویم؛ اما حمایت از دستاوردهای سال‌های گذشته افغانستان مهم است.»

پس از سلطه طالبان بر افغانستان، این کشور با بحران انسانی روبه‌رو شد. میلیون‌ها نفر از داشتن غذا محروم ماندند؛ زیرا بخش بزرگی از نیاز افغانستان با کمک‌های جهانی تامین می‌شد و با قدرت گرفتن طالبان این کمک‌ها به‌ یک‌باره قطع شد. سازمان ملل متحد با درک وضعیت بحرانی مردم افغانستان، برنامه جلب کمک‌ها به مردم را در دست گرفت و توانست بیش از یک میلیارد دلار کمک جهانی را به افغانستان سرازیر کند.

فقط در ماه نوامبر، برای ۷ میلیون نفر در افغانستان مواد غذایی تهیه شد. حالا سازمان ملل متحد برنامه جمع‌آوری کمک ۴.۴ میلیارد دلاری را برای سال ۲۰۲۲ در دست دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درخواست کمک برای تهیه غذا، سرپناه و سایر موارد اولیه برای زنده نگه‌ داشتن مردم افغانستان است. درخواست ۴.۴ میلیارد دلار کمک برای افغانستان با کمک‌های جهانی سال ۲۰۲۰ به دولت سابق افغانستان برابر است.

با این‌ حال، رامز الاکبروف می‌گوید به ۳.۶ میلیارد دلار دیگر برای سال ۲۰۲۲ نیاز داریم. این مبلغ برای باز نگه‌ داشتن مدارس و بیمارستان‌ها و تامین حقوق کارکنان آن هزینه خواهد شد. این پول همچنین صرف کمک به اشتغال‌های کوچک و کشاورزی خواهد شد. الاکبروف می‌گوید همین حالا، روزانه ۳۰ هزار نفر با مزد ۵ دلار در روز کانال‌های آبیاری در هرات را پاک می‌کنند. او در ادامه می‌افزاید میان تعدادی از خانواده‌ها نیز ۲۳۰ دلار به ازای هر خانواده پول نقد توزیع‌ شده است.

هم‌زمان، جامعه جهانی روی طرح کمک بانک جهانی به افغانستان، که حدود ۱.۲ میلیارد دلار است، تمرکز کرده تا این کمک را به افغانستان برساند. بانک جهانی هر سال این مبلغ را صرف بازسازی در افغانستان می‌کرد؛ اما با بازگشت طالبان به قدرت، این هزینه‌ها قطع شد و حالا سازمان ملل متحد از این پول برای کمک به کاهش بحران انسانی افغانستان استفاده می‌کند. از مجموع ۱.۲ میلیارد دلار پول بانک جهانی، ۲۸۰ میلیون دلار آن به‌ حساب آژانس‌های سازمان ملل متحد منتقل شده است.

مقام‌های اتحادیه اروپا نیز برای کمک به مردم افغانستان بیشتر تلاش می‌کنند. انالینا بربوک، وزیر خارجه جدید آلمان، به رسانه‌ها گفت که جهان باید متوجه وضعیت بسیار بد افغان‌ها باشد. او می‌گوید در این زمستان ۲۴ میلیون افغان نیاز به کمک دارند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز در مصاحبه با خبرگزاری دی‌پی‌آی آلمان گفت‌ ناتو و جهان باید از طریق سازمان ملل متحد و نهادهای کمک‌رسان به مردم افغانستان کمک کنند.

بحران انسانی در افغانستان جامعه جهانی را نگران کرده است. سازمان ملل متحد اعلام کرده است تقریبا همه مردم افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. دولت آمریکا که نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار پول دولت سابق افغانستان را توقیف کرده است، می‌گوید تسهیلات تازه‌ای برای کمک به مردم افغانستان از جمله دادن سه مجوز جدید برای کمک‌های بشردوستانه به این کشور را در دست دارد‌.