صلیب سرخ پرداخت حقوق به ۱۰ هزار کارمند بخش درمان افغانستان را آغاز کرد

صلیب سرخ برای شماری از بیمارستان‌های افغانستان، تجهیزات و و‌سایل نیز فراهم می‌کند

دفتر صلیب سرخ در افغانستان علاوه بر این، از تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌ها نیز خبر داد‌ـ از توییتر صلیب سرخ 

کمیته جهانی صلیب سرخ در افغانستان سه‌شنبه ۳۰ آذر، اعلام کرد که این نهاد روند پرداخت حقوق ماهانه به حدود ۱۰ هزار کارمند بخش بهداشت و درمان  افغانستان را آغاز نموده است.

دفتر صلیب سرخ در افغانستان در توییتی نوشت: «کارمندانی که حقوق دریافت می‌کنند مربوط به ۲۳ بیمارستان در سراسر افغانستان می‌شوند و حقوق شش‌ماه آنان یکجا پرداخت می‌شود.»

دفتر صلیب سرخ در افغانستان علاوه بر اعلام خبر پرداخت حقوق کارکنان بخش بهداشت و درمان افغانستان‌، از تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌ها نیز خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نهاد در ادامه افزود: «مردم باید به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی داشته باشند، چون این یکی از راه‌هایی است که ما از ادامه کار و فعالیت مراکز درمانی مطمئن می‌شویم.»

کمیته جهانی صلیب سرخ در حالی از پرداخت حقوق به هزاران کارمند بخش بهداشت و درمان افغانستان خبر داد که پس از به قدرت رسیدن طالبان، بحران گرسنگی و فقر در این کشور افزایش یافته است و دولت طالبان توان پرداخت حقوق کارمندان دولتی و نهادهای خدماتی را ندارد.

به‌تازگی وزارت مالیه (خزانه‌داری) طالبان اعلام کرده که حقوق سه‌ ماه کارکنان نهادهای خدماتی را پرداخته است، اما شماری از کارکنان نهادهای دولتی ازجمله معلمان، کارکنان بهداشت و کارمندان اداره برق‌رسانی اعتراض دارند که حقوقشان را دریافت نکرده‌اند. وزارت مالیه طالبان هنوز گزارش دقیقی از پرداخت حقوق به کارکنان دولتی منتشر نکرده است و مشخص نیست که طبق ادعای آنان، کارکنان کدام ادارات حقوقشان را دریافت کرده‌اند.

در پی افزایش بحران اقتصادی و کمبود نقدینگی در افغانستان، ارزش پول ملی افغانستان در مقابل ارزهای خارجی به‌ویژه دلار سقوط کرد و در پی آن، سازمان ملل از کشورها و نهادهای کمک‌رسان خواست که تا کمک‌هایشان به افغانستان به‌صورت نقدی باشد تا از سقوط بانک‌ها و نظام مالی افغانستان جلوگیری شود.

کمیته جهانی صلیب سرخ بیش از ۳۰ سال است که در افغانستان فعالیت دارد. این نهاد در مدت فعالیت در افغانستان به قربانیان جنگ و زخمی‌های جناح‌های دو طرف رسیدگی کرده است و تلاش می‌‌کند تا کمک‌های اولیه را به آنان برساند.

در سال ۲۰۱۸، طالبان در قلمرو تحت سلطه‌‌اش محدودیت‌هایی بر فعالیت صلیب سرخ وضع کرد که باعث توقف موقت فعالیت‌های این سازمان شد. پس از حدود یک‌ سال وقفه، فعالیت صلیب سرخ در اواخر سال ۲۰۱۹ در سراسر افغانستان از سر گرفته شد.