اومیکرون خطر ابتلا به کووید در هواپیماها را دو برابر می‌کند

گرچه سویه اومیکرون مسری‌تر از سویه‌های دیگر است، اما علائم خفیف‌تری دارد

خطر ابتلا به کووید-۱۹ در سفرهای هوایی با توجه به اینکه ده‌ها نفر در فضایی فشرده حضور دارند و هوای داخل کابین دائم در گردش است، معمولا خطر بیشتری وجود دارد- Jack TAYLOR / AFP

مشاور پزشکی برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپ‍یمایی و ده‌ها شرکت دیگر در جهان هشدار داد که میزان بالای سرایت سویه اومیکرون به معنای آن است که مسافران هوایی نسبت به قبل بیشتر با خطر ابتلا به کووید-۱۹ مواجه‌اند.

دکتر دیوید پاوِل، مشاور پزشکی انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی، این اظهارات را در مصاحبه‌ای با بلومبرگ نیوز که روز چهارشنبه منتشر شد، بیان کرد. این سازمان نماینده تعدادی از شرکت‌های هواپ‍یمایی مهم در جهان است؛ از جمله شرکت هواپیمایی یونایتد (United) و اَمریکن ایرلاینز (American Airlines) در ایالات متحده.

پاول در این مصاحبه گفت که اکنون احتمال ابتلا به کووید-۱۹ در یک پرواز از خطر ناشی از سویه دلتا حدود «دو تا سه برابر» بیشتر است.

او گفت: «همانطور که در محیط‌های دیگر هم شاهد آن بودیم، هر میزان خطری که سویه دلتا داشت، خطر اومیکرون را باید دو تا سه برابر آن فرض کرد.»

دکتر پاول در ادامه گفت: «خطر نسبی احتمالا افزایش یافته؛ همانطور که خطر نسبی رفتن به فروشگاه یا سوار اتوبوس شدن با وجود اومیکرون زیاد شده است.»

همان‌طور که پاول اشاره کرد، خطر ابتلا به کووید-۱۹ در هر محیط بسته‌ای افزایش می‌یابد اما در سفرهای هوایی با توجه به اینکه ده‌ها نفر در فضایی فشرده حضور دارند و هوای داخل کابین دائم در گردش است، معمولا خطر بیشتری وجود دارد. همان‌طور که یک مطالعه منتشر شده در تارنمای دولت بریتانیا نشان می‌دهد، به همین ترتیب در همه اشکال حمل‌ونقل عمومی نیز خطر بیشتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بررسی آمده است: «بر اساس شواهد زیادی که از تلفیق مطالعات همه‌گیری‌شناسی و مدلسازی به دست آمده است، بین حمل‌‌ونقل عمومی و انتقال عفونت‌های تنفسی رابطه وجود دارد. با آنکه طبق برخی از آن‌ها نیز بین حمل‌ونقل عمومی و افزایش خطر هیچ ارتباطی وجود ندارد، وزن کلی شواهد به سمت افزایش خطر سنگینی می‌کند.»

اگر چه سویه اومیکرون امروز نسبت به سویه دلتا یا سایر سویه‌های قبلی کووید-۱۹ مسری‌تر شناخته می‌شود، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد علائم خفیف‌تری دارد.

پروفسور تیم اسپکتور، از گروه تحقیقاتی علائم بیماری کووید زویی (ZOE) بریتانیا، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «اومیکرون احتمالا بیشتر، خیلی بیشتر از هر چیز دیگری، به انواع خفیفی که در افراد واکسن‌زده مبتلا به سویه دلتا می‌بینیم، شبیه است.»

از زمان شروع همه‌گیری، ایالات متحده بیش از ۸۰۰ هزار مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را شاهد بوده و دولت بایدن هشدار داده که این تعداد در طول زمستان در میان جوامعی که شمار زیادی از افراد آن همچنان از تزریق واکسن امتناع می‌کنند، افزایش خواهد یافت.

بر اساس برآورد اِی‌ای‌ای ( AAA)، سفرهای هوایی ایالات متحده در تعطیلات سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل سه برابر می‌شود؛ زیرا با توجه به در دسترس بودن واکسن‌های کووید-۱۹، اشتیاق مسافران به سفر افزایش یافته است.

© The Independent

بیشتر از جهان