نخستین محموله واکسن کمکی آمریکا به افغانستان رسید

مجموع واکسن‌های کمکی آمریکا به افغانستان به ۴.۳ میلیون دوز می‌رسد

آمار دقیقی از شمار افرادی که در اثر کرونا در افغانستان فوت کرده‌اند، در دست نیست-WAKIL KOHSAR / AFP

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از گسترش گونه جدید ویروس کرونا، نخستین محموله از یک‌میلیون دوز واکسن کمکی آمریکا، روز چهارشنبه یکم دی‌ماه به افغانستان رسید.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده، چهارشنبه‌شب در توییتی نوشت: «نخستین بخش از یک‌میلیون دوز واکسن کووید-۱۹، امروز وارد افغانستان شد و به ۳.۳ میلیون دوز که ایالات‌متحده قبلا با همکاری کوواکس به افغانستان کمک کرده بود، افزوده شد.»

وزیر‌ خارجه ایالات‌متحده آمریکا گفت: دولت آمریکا متعهد به حمایت از نیازهای بشردوستانه مردم افغانستان است و تهیه واکسن برای نجات جان مردم، یکی از اقدامات در همین راستا‌ست. مجموع واکسن‌های کمکی آمریکا به افغانستان به ۴.۳ میلیون دوز می‌رسد که ۳.۳ میلیون دوز پیش‌ازاین سازمان دسترسی جهانی واکسن‌های کووید-۱۹ (کوواکس)، به افغانستان فرستاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محموله واکسن‌های کمکی کووید-۱۹ درحالی‌ به افغانستان رسید که از مراکز ویژه تشخیص و مراقبت از بیماران کرونا در افغانستان، تنها یک بیمارستان در کابل به‌نام بیمارستان افغان-ژاپن فعال است. مرکز تشخیص و درمان افغان-ژاپن نیز با کمبود شدید تجهیزات و دارو مواجه است و مسئولان این بیمارستان به رسانه‌ها گفته‌اند: کیت تشخیص برای شناسایی گونه جدید کرونا که به‌نام اومیکرون شناخته می‌شود را در اختیار ندارند و بقیه تجهیزات ویژه مراقبت از بیماران مبتلابه کرونا نیز تمام شده است.

نسیم نعیم، رئیس بیمارستان افغان-ژاپن، روز ۲۴ آذر به رسانه‌ها گفت: اومیکرون در کشورهای همسایه افغانستان ازجمله ایران و پاکستان شناسایی شده است و به‌دلیل رفت‌وآمد میان افغانستان و این کشورها ممکن است این بیماری در افغانستان نیز شیوع یافته باشد. به گفته رئیس بیمارستان افغان-ژاپن، بیمارستان‌های ویژه تشخیص و مراقبت از بیماران مبتلابه کووید-۱۹، کیت‌های تشخیص اومیکرون در اختیار ندارند و هنوز مشخص نیست که این نوع جدید ویروس در کدام شهرهای افغانستان شیوع یافته است.

تا قبل از فروپاشی دولت پیشین افغانستان در پانزدهم اوت، ۳۰ مرکز درمانی در سراسر افغانستان برای تشخیص و مراقبت از بیماران مبتلابه کووید-۱۹ فعالیت می‌کردند که با مسلط شدن طالبان، همه‌ این مراکز به‌جز بیمارستان افغان-ژاپن که در کابل است، از فعالیت بازماندند. سازمان‌های بین‌المللی به این مراکز تجهیزات، دارو و کمک‌های مالی می‌فرستادند که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان این کمک‌ها قطع شد.

در چهار ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، ده‌ها تن از کارکنان بیمارستان افغان-ژاپن که تنها مرکز درمانی فعال در زمینه مراقبت از بیماران مبتلا به کوید-۱۹ است نیز به‌دلیل پرداخت نشدن حقوقشان و همچنین دسترسی نداشتن به تجهیزات و امکانات پزشکی، کارشان را ترک کرده‌اند.

آمار دقیقی از شمار افرادی که در اثر کرونا در افغانستان فوت کرده‌اند، در دست نیست، اما آخرین آمار که از سوی وزارت صحت (بهداشت) افغانستان در اوایل اوت منتشر شد، نشان می‌دهد که مرگ ۷۳۰۰ تن در افغانستان در اثر ابتلا به کووید-۱۹ به ثبت رسیده است.

بااین‌حال، گردش سریع اومیکرون و دسترسی نداشتن مراکز درمانی افغانستان به امکانات بهداشتی ممکن است به گسترش فاجعه بشری در این کشور بیانجامد.

بیشتر از جهان