اورشلیم‌پست: دانشگاه آلمانی برنامه تبادل دانشجو با اصفهان را متوقف کرد

این برنامه به‌دلیل «افزایش درگیری‌های سیاسی در ایران» در سال ۲۰۱۹ به حالت تعلیق درآمد

به گفته سخنگوی دانشگاه فرایبورگ، هنوز تعداد کمی از دانشجوبان ایرانی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند - Wikimedia Commons

به گزارش روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست، دانشگاه فرایبورگ، واقع‌در ایالت بادن-وورتمبرگ در جنوب‌غربی آلمان، برنامه دانشگاهی خود با دانشگاه دولتی اصفهان در ایران را به‌دلیل «درگیری‌های سیاسی در ایران» به حالت تعلیق درآورده است. 

اورشلیم‌پست روز چهارشنبه، اول دی‌ماه، در گزارشی به نقل از باستیان اشتراوخ، سخنگوی دانشگاه فرایبورگ، نوشت که برنامه تبادل دانشگاهی با دانشگاه اصفهان ایران، به‌دلیل «افزایش درگیری‌های سیاسی در ایران» و همچنین اختلاف‌ها در زمینه «همکاری‌های آموزشی دوجانبه بین ایران و آلمان»، در سال ۲۰۱۹ میلادی به حالت تعلیق درآمده است. 

به گفته اشتراوخ، «در حال حاضر، تنها تعداد کمی از دانشجویان [ایرانی] هنوز در دانشگاه فرایبورگ تحصیل می‌کنند و دانشجویان فرایبورگ در دانشگاه اصفهان حضور نداشته‌اند».

این گزارش درحالی است که اطلاعیه‌های پذیرش دانشجوی بورس دانشگاه فرایبورگ ویژه دانشجویان دانشگاه اصفهان برای سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۱-۲۰۲۰ در بخش «دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی» وب‌سایت دانشگاه اصفهان منتشر شده است. کمیل طیبی، مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه اصفهان، در مهرماه ۱۳۹۸ به خبرگزاری ایرنا گفته بود: همکاری‌های علمی و پژوهشی این دانشگاه با فرایبورگ آلمان و استراسبورگ فرانسه تا دو سال آینده ادامه خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش اورشلیم‌پست همچنین به انتشار مطلبی به زبان فارسی در وب‌سایت دانشگاه اصفهان درمورد برگزاری راهپیمایی روز قدس در سال ۱۴۰۰ اشاره شده و آمده است که این راهپیمایی هر سال علیه اسرائیل و با خواست «حذف دولت یهود» برگزار می‌شود.

سخنگوی دانشگاه فرایبورگ در پاسخ به سوالی درباره گسترش یهودستیزی در وب‌سایت دانشگاه اصفهان، به اورشلیم‌پست گفت: «دانشگاه فرایبورگ به‌شدت هر گونه یهود‌ستیزی را محکوم می‌کند. در سال ۱۳۹۵ دانشگاه به‌صراحت از دانشگاه اصفهان انتقاد کرد و از مدیریت آن خواست که از گرایش‌های یهودستیزانه فاصله بگیرد که درپی آن، دانشگاه این کار را انجام داد.»

به نظر می‌رسد اشاره اشتراوخ به سال ۱۳۹۵ مربوط به زمانی است که انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان فراخوان یک مسابقه کاریکاتور با موضوع هولوکاست را منتشر کرد که در گذشته نسل‌کشی یهودیان را به سخره گرفته و هولوکاست را انکار کرده بود.  

اشتراوخ اعلام کرد که برای «فعال کردن دوباره» همکاری بین فرایبورگ و اصفهان، این مشارکت «پیشاپیش به‌طور دقیق و با جزئیات بررسی خواهد شد». او افزود که همکاری دانشگاهی با هدف حمایت از «علم و جامعه مدنی به حاشیه رانده‌شده» انجام می‌شود.

دولت اسرائیل به روزنامه اورشلیم‌پست گفته است که به‌دلیل برنامه هسته‌ای و برنامه توسعه موشک‌های بالیستیک تهران، درپی منزوی کردن نهادهای تحت کنترل رژیم جمهوری اسلامی و جلوگیری از همکاری آن‌ها با غرب است. 

همچنین گزارش‌های اطلاعاتی آلمان که مورد بررسی اورشلیم‌پست قرار گرفته است، حاکی ازحضور ایرانی‌های طرفدار جمهوری اسلامی در آلمان است که به‌دنبال استخراج دانش و فناوری برای برنامه‌های نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی بوده‌اند.

فرایبورگ تنها شهر آلمانی است که به‌عنوان خواهرخوانده یک شهر ایرانی، بیش از دو دهه، مشارکت شهری بحث‌برانگیزی با حکومت ایران در شهر اصفهان داشته است. 

کاظم موسوی، یکی از مخالفان شناخته‌شده حکومت جمهوری اسلامی در آلمان، به روزنامه اورشلیم‌پست گفت که مقام‌های فرایبورگ، ازجمله شهردار آن، مارتین هورن، باید به مشارکت این شهر با اصفهان پایان دهند؛ اما سخنگوی هورن اعلام کرد که این همکاری «در خدمت تسهیل تماس‌ها و برخوردهای بین مردم است».