کارخانه‌ای در مصر از «رنگ دیوار» پنیر تولید می‌کرد

کارگران این مجموعه تولیدی پا به فرار گذاشتند اما به‌اندازه کافی مدرک جرم برای پلیس باقی ماند

با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، امنیتی و بهداشتی در مصر، یک کارخانه که در منطقه‌ای دوردست در شمال قاهره با مواد غیربهداشتی پنیر تولید می‌کرد بسته شد.

حنا عقیله، مسئول واحد بهداشت شهرستان تلا در منوفیه، شمال قاهره گفت: پس از کارزاری برای مقابله با تخلفات بهداشتی به‌خصوص درزمینهٔ مواد غذایی و با دریافت گزارش‌هایی، نیروهای انتظامی به این کارخانه حمله کردند.

کارگران این مجموعه تولیدی پا به فرار گذاشتند اما به‌اندازه کافی مدرک جرم برای پلیس باقی ماند: ۳۷ تن از چیزی که مأموران در ابتدا گمان کردند پنیر است به همراه سایر مواد خام غیرقابل‌مصرف برای انسان.

به گفته مقامات بهداشتی در بررسی آزمایشگاهی نمونه‌ها مشخص شد که پنیر کذایی حاوی مقادیر زیادی رنگ دیوار ( نوع خمیری مخصوص پوشش دیوار) برای سفید نشان دادن آن، مقداری شیر با منبع ناشناخته و نمک فاسد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با بررسی‌های بیشتر و بازجویی از صاحبان این مکان مشخص شد که تولیدات این کارخانه به خارج از مصر صادرشده است.

در حال حاضر تحقیقات بر روی مقصد این پنیرهای تقلبی و بررسی موارد کشف و ضبط‌شده ادامه دارد و پرونده این واحد تولیدی برای رسیدگی به دادسرای عمومی فرستاده‌شده است.

در تصاویری که پلیس و رسانه‌ها از این حمله غافلگیرانه منتشر کرده‌اند صدها قالب پنیر در محوطه باز این کارخانه دیده می‌شود. همچنین تصاویری از محیط غیربهداشتی داخل کارگاه‌ها نیز منتشرشده است.

بنا به گفته رسانه‌های محلی کارخانه مذکور به مدت سه سال به تولید پنیر فاسد ادامه داد تا اینکه فروش آن به حدود معادل ۲۰۰ هزار دلار رسید.

بنا بر اعلام خبرنگار ام‌بی‌سی مصر، پنیر تولید شده در این کارخانه از نوع «جمید بلدی» است که برای اغلب مصرف‌کننده‌ها یک وعده‌غذای کامل محسوب می‌شود. جمید که در آشپزی مناطق شام و سوریه معروف است از ماست چکیده خشک‌شده به شکل توپ‌های سفت درست می‌شود و زمان مصرف آن را مانند کشک می‌سابند.

پنیر مصری (جبنة‎) تاریخچه‌ای طولانی دارد و همچنان بخش مهمی از رژیم غذایی مصری‌ها است.

شواهدی از پنیر سازی در بیش از پنج هزار سال پیش در زمان سلسله اول مصر وجود دارد. در قرون‌وسطی شهر دامیتا به خاطر پنیر نرم و سفیدش معروف بود. یکی از معروف‌ترین پنیرهای مصری «رومی» نام دارد و مرکز تولید آن اسکندریه است. رومی، بوی تندی دارد و نسبتاً شور است.

پنیر مصری سنتی تولیدشده در میان خارجی‌ها هم طرفداران بسیاری دارد. مشتری‌هایی که احتمال دارد مصرف‌کننده پنیرهای تقلبی این کارخانه در کشورهای دیگر باشند.

بیشتر از جهان