روز کریسمس در خانواده سلطنتی بریتانیا چه می‌گذرد؟

ناهار کریسمس با پیش‌غذای سالاد میگو یا شاه‌میگو آغاز می‌شود و بعد نوبت به بوقلمون کبابی و تمام مخلفاتش می‌رسد

این دومین سال پیاپی است که ملکه کریسمس را در کاخ وینزور می‌گذراند-John Stillwell / POOL / AFP

امسال، ملکه اولین کریسمس پس از درگذشت همسرش، شاهزاده فیلیپ، در ماه آوریل را جشن می‌گیرد.

این هفته، ناهار سالانه پیش از کریسمس که برای میزبانی از کل اقوام است، به‌دلیل شیوع سریع سویه اومیکرون کووید‌ـ‌۱۹ لغو شد، اما هنوز انتظار می‌رود ملکه کریسمس را با فرزندان، نوه‌ها و نتیجه‌هایش جشن بگیرد‌ــ البته نه به رسم همیشگی در کاخ سندرینگهام.

پیش‌تر در هفته جاری، کاخ باکینگهام تایید کرد که علیاحضرت به‌جای سفر به خانه‌اش در نورفک به رسم معمول خانواده، کریسمس و سال نو را در قلعه وینزور سپری خواهد کرد.

گفته می‌شود پس از آنکه ملکه در اکتبر دچار کسالت شد، این تصمیم با رویکردی احتیاطی گرفته شده است. انتظار می‌رود خانواده سلطنتی برای دیدن ملکه به وینزر بروند و آن‌جا دستورالعمل‌های کووید رعایت خواهد شد.

این دومین سال پیاپی است که ملکه کریسمس را در کاخ وینزور می‌گذراند، کریسمس گذشته نیز که انگلستان تعطیل سراسری شد، او و شاهزاده فیلیپ آن‌جا به قرنطینه رفتند.

اما کریسمس عادی برای خانواده سلطنتی چگونه است؟ آنچه در ادامه می‌آید کارهایی است که خاندان وینزر [نام خانوادگی ملکه الیزابت] معمولا در ایام کریسمس انجام می‌دهند.

بازگشت به خانه برای کریسمس

اول از همه، ملکه یک هفته قبل از روز کریسمس راهی سندرینگام می‌شود. ملکه به‌جای اینکه از لندن سوار قطار سلطنتی خصوصی شود که گران‌تر است، ترجیح می‌دهد یک کوپه قطار معمولی از کینگزکراس لندن به کینگز لین بگیرد‌ــ کاری که اغلب هنگام انجام عکسش را گرفته‌اند.

وقتی آن‌جا است، اعضای خانواده که دعوت شده‌اند به آن‌ها ملحق شوند، شب کریسمس از راه می‌رسندــ هر خانواده در زمان خاص اختصاص‌داده‌شده می‌آید زیرا علیاحضرت مایل نیست همه یک‌دفعه با هم برسند.

به گزارش مجله تَتلر، زمان ورود نشان‌دهنده موقعیت فرد در خانواده است، اعضای رده‌پایین اول می‌آیند و رده‌بالاترین اعضا آخر.

به گفته اینگرید سیوارد، زندگی‌نامه‌نویس سلطنتی، کیت میدلتون، دوشس کمبریج، در اولین کریسمس سلطنتی‌اش «وحشت‌زده» بود.

فوتبال کریسمسی و هدایا

طبق رسوم کریسمس سلطنتی، شاهزاده ویلیام، دوک کمبریج، و شاهزاده هری، دوک ساسکس (پیش از آنکه به آمریکا نقل مکان کند) اغلب در یک مسابقه فوتبال بسیار رقابتی شب کریسمس مقابل کارکنان سندرینگام بازی می‌کنند. بیشتر مواقع، دو برادر در دو تیم روبه‌روی هم بازی می‌کنند، اما گاهی در یک تیم هم بازی می‌کنند.

بعد از اینکه حسابی عرق کردند، اعضای خانواده سلطنتی سنت کریسمس آلمانی را به جا می‌آورند که اولین بار شاهزاده آلبرت مرسوم کرد، و شب کریسمس به یکدیگر هدیه می‌دهند.

در وب‌سایت رسمی خاندان سلطنتی آمده است: «در شب کریسمس، خانواده سلطنتی هدایایشان را روی میزهای تاشو می‌چینند و موقع عصرانه کادوها را رد‌و‌بدل می‌کنند.»

تمام اعضای خاندان سلطنتی از ملکه هم هدایای کریسمس دریافت می‌کنند، که علیاحضرت خودش شخصا در کاخ باکینگهام و قلعه وینزور، هدایای بعضی از اعضای خاندان سلطنتی را به آن‌ها می‌دهد.

ضیافت شب کریسمس

کل خانواده برای شام رسمی شب کریسمس دور یک میز می‌نشینند و از همه مهمان‌ها انتظار می‌رود پایپون سیاه بزنند یا لباس شب بپوشند.

بر اساس مستند شبکه ۵، غذا در شش بخش و زیر نور شمع‌های روشن سرو می‌شود، و منو اغلب به زبان فرانسوی نوشته شده است.

به گفته دارن مک‌گریدی، آشپز سلطنتی سابق، خانواده سلطنتی برای دسر کیک سنتی یول لاگ با روکش شکلاتی می‌خورند چون ملکه «شکلات دوست دارد».

صبح کریسمس

روز کریسمس، ملکه مثل اکثر ما اول صبح بیدار می‌شود، البته نه برای اینکه هدایایش را باز کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هر سال، علیاحضرت با ماشین به کلیسای سنت مری مگدالین [مریم مجدلیه مقدس] در سندرینگام می‌رود‌ــ کلیسایی روستایی که مادربزرگِ مادربزرگش، ملکه ویکتوریا، به آن‌جا می‌رفت‌ــ تا مراسم عشای ربانی خصوصی داشته باشد.

سر ساعت ۱۱ صبح، بقیه گروه به او می‌پیوندند. درباره لباس روز کریسمس علیاحضرت کلی فکر می‌شود.

به گفته آنجلا کلی، جامه‌دار رسمی ملکه که در سال ۲۰۱۹ کتابی در این مورد منتشر کرد با عنوان «روی دیگر سکه: ملکه، جامه‌دار و کمد لباس»، در روز کریسمس چند دست لباس عوض می‌شود‌ــ و تدارکات از ماه‌ها قبل آغاز می‌شود.

در این کتاب، کلی می‌نویسد: «ملکه درست به اندازه وقتی که در لندن باشد سرش شلوغ است، و از مهمان‌های بیشتری باید پذیرایی کند.»

«در یک روز، شاید چند دست لباس عوض شود‌ــ ممکن است پنج دست باشد یا حتی به هفت دست برسد، گرچه به‌ندرت پیش می‌آید‌ــ به شمار ملاقات‌ها، و همین‌طور دما و هوا بستگی دارد که در سندرینگهام احتمال دارد به‌سرعت تغییر کند.»

ناهار کریسمسی درخور ملکه

روز کریسمس بدون ناهار مفصل روز کریسمس نیست، و خانواده سلطنتی هم از این قاعده مستثنی نیستند.

خوراک بوقلمون حتما با پیش‌غذای سالاد میگو یا شاه‌میگو آغاز می‌شود و البته بعد از آن، بوقلمون کبابی و تمام مخلفاتش سرو می‌شود.

برای پودینگِ دسر یک پودینگ کریسمسی سنتی با کره برندی سرو می‌شود‌ــ سنتی که از زمان پدر ملکه، شاه جورج ششم، و پدربزرگش، جورج پنجم، ادامه دارد‌ــ ملکه پودینگ کریسمس را به کارمندانش هم می‌دهد.

در وب‌سایت رسمی سلطنتی آمده است حدود ۱۵۰۰ پودینگ کریسمس که ملکه هزینه‌اش را (از محل دارایی خصوصی) پرداخته است میان کارکنان تمام کاخ‌ها از جمله دفتر پست دربار و پلیس قصر توزیع می‌شود. همراه هر پودینگ یک کارت تبریک از طرف ملکه اهدا می‌شود که خودش امضا کرده است.   

 سخنرانی ملکه

پیام کریسمس ملکه، که در ۵۲ کشور مشترک‌المنافع پخش می‌شود، سنتی متداول در ۸۸ سال گذشته بوده است.

ابتدا در سال ۱۹۳۲ بود که آغاز شد و نامش را «پیام کریسمس شاه» گذاشته بودند، برگرفته از نام شاه جورج پنجم، اولین پادشاهی که سخنرانی‌اش از رادیو پخش شد.

اکنون سخنرانی چند هفته پیش از کریسمس ضبط می‌شود و هر سال، ساعت ۳ بعدازظهر از بی‌بی‌سی، آی‌تی‌وی، اسکای۱ و اسکای نیوز پخش می‌شود.

حتی خانواده سلطنتی هم می‌نشینند تا پیام علیاحضرت را از تلویزیون تماشا کنند، و بعد سراغ چیستان و بازی‌های خاص مهمانی می‌روند.

شکار بزرگ روز باکسینگ 

این  رویداد بحث‌برانگیز سنتی دیرینه در خانواده سلطنتی است.

هر سال در روز باکسینگ [روز بعد از کریسمس]، اعضای خانواده سلطنتی برای شکار سالانه قرقاول روز باکسینگ در ملک نورفک دور هم جمع می‌شوند.  

© The Independent

بیشتر از زندگی