شناسایی ۱۸۰۰ مورد مشکوک به سویه اومیکرون در ایران

معاون وزیر بهداشت: می‌گوید تشخیص سویه کرونا مهم نیست

در هفته‌های آینده میزان رجوع به بیمارستان‌ها و بستری بیماران بیشتر می‌شود.- عکس از خبربان

کمال حیدری، معاون درمان وزیر بهداشت ایران، از شناسایی ۱۸۰۰ مورد مشکوک به سویه اومیکرون ویروس کرونا در ایران خبر داد و گفت: «در صورت زیاد شدن مبتلایان به اومیکرون، تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها افزایش می‌یابد.»

در خبری‌ دیگر، نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران، گفت که در هفته‌های آینده میزان رجوع به بیمارستان‌ها و بستری بیماران بیشتر می‌شود.

کمال حیدری با استناد به اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی مبنی بر آن که سویه اومیکرون به زودی جهان را فرامی‌گیرد، گفت: باید قدرت، مقاومت و مراعات خود را بیشتر کنیم تا ویروس سرکوب شود».

معاون وزیر بهداشت ایران در حالی این گفته‌ها را مطرح کرد که بنا به اعلام دیگر مسئولان در آن وزارتخانه، امکانات کافی شناسایی سویه‌ اومیکرون در ایران محدود است و فقط تعدادی از آزمایشگاه‌ها می‌توانند همه‌گیری این سویه را در کشور رصد کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال کمال، حیدری مدعی است که «تشخیص سویه کرونا مهم نیست»، و وزارت بهداشت «صرفا برای تشخیص فراگیری آن» موارد را رصد می‌کند.

نبود امکانات تشخیص سویه اومیکرون در ایران، موضوعی است که نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا نیز به آن اشاره کرده است. اما او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تاکید کرد که «تمام موارد مشکوک نیاز به کیت مخصوص اومیکرون» دارند.

او با بیان این نکته که امکان آزمایش همه این موارد وجود ندارد، گفت: «بسیاری از موارد را عمدتا با علایم بالینی و سابقه سفر بررسی می‌کنیم. مواردی هم که از اومیکرون گزارش شده، سابقه سفر داشته‌اند.»

توکلی در ادامه از آماده‌باش مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برای «مقابله با افزایش احتمالی بیماران کرونایی» خبر داد، و گفت: «توصیه اکید ما این است که مردم دوز یادآور را تزریق کنند و اگر هم کسی تنها یک دوز واکسن تزریق کرده، برای تزریق دوم اقدام کند.»

طبق پیش‌بینی معاون درمان وزیر بهداشت ایران، اثرات ورود سویه اومیکرون به تهران هفته آینده مشخص می‌شود.