اومیکرون در ایران؛ از هشدار کارشناسان تا اختصاص تنها دو بیمارستان در هر استان

برای جلوگیری از ایجاد پیک ششم کرونا زمان زیادی باقی نیست

به‌نظر می‌رسد تعداد مبتلایان به گونه جدید کرونا در ایران بیشتر از اعداد اعلام‌شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت است-ATTA KENARE / AFP

افزایش بستری افراد زیر ۱۲ سال در ایلام نگران‌کننده گزارش شده است. بعدازاین‌که روز یکشنبه، ۲۸ آذر نخستین مورد ابتلا به اومیکرون در ایران تایید شد، کارشناسان هشدار دادند برای پیشگیری از ایجاد پیک ششم کرونا زمان زیادی باقی نیست و لازم است اقدام‌های جدی برای مقابله با شیوع این سویه جدید کرونا انجام شود. بعد از تمام این هشدارها، نه خبری از قرنطینه و اعلام تعطیلی رسمی مدارس بود و نه در آستانه شب یلدا تمهیدات خاصی برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا در نظر گرفته شد، البته به‌جز توصیه مردم به رعایت استفاده از ماسک.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چنین شرایطی که هنوز کیت‌های تشخیصی سویه اومیکرون به اندازه کافی توزیع نشده است، به‌نظر می‌رسد تعداد مبتلایان به گونه جدید کووید ۱۹ در تهران و سایر شهرها بیشتر از اعداد اعلام‌شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت است. امروز سه‌شنبه، ۳۰ آذر معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان این‌که «افزایش بستری افراد زیر ۱۲ سال در ایلام نگران‌کننده است» به ایلنا گفت: «ورود سویه جدید ویروس کرونا به کشور و گفته‌هایی مبنی بر این‌که اومیکرون افراد با سن کمتر را بیشتر درگیر می‌کند باعث نگرانی والدین دانش‌آموزان شده است.» جمیل صادقی‌فر بدون اشاره به این‌که این افراد به اومیکرون مبتلا شده‌اند یا نه گفت: «بستری افراد کم سن و سال با علائم تب، استفراغ، اسهال و بی‌حالی از حدود ۱۰ روز گذشته در استان ایلام افزایش پیدا کرده و لزوم توجه جدی والدین به‌سلامت کودکان بیش‌ازپیش الزامی است». درعین‌حال معاون درمان وزارت بهداشت نسبت به نگرانی‌ها پیرامون گسترش اومیکرون در ایران واکنش نشان داد و از تعیین یک تا دو بیمارستان در هر استان برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا و اومیکرون خبر داد.

به گزارش مهر، قاسم جان بابایی، با اعلام اینکه در فاز اول فعلا یک تا دو بیمارستان در هر استان برای بیماران کرونایی و سویه اومیکرون در نظر گرفته شده است، گفت: «در فاز اول حدود ۸۰۰۰ تخت بیمارستانی را برای بیماران کرونایی در نظر گرفته‌ایم که اگر لازم شد، این تعداد افزایش خواهد یافت. بیمارستان‌هایی که برای کرونا مشخص شده‌اند، اختصاصی این بیماران خواهند بود». اختصاص این تعداد تخت در حالی‌ست که بنا بر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، علائم اومیکرون از دلتا خفیف‌تر است؛ اما با توجه به قدرت سرایت بیشتر، احتمال دارد تعداد موارد بستری افزایش یابد و به تخت‌های بیمارستانی بیشتری نیاز شود.

تجربه ناموفق رعایت اصول بهداشتی در پنج پیک کرونا

 دبیر کمیته کشوری اپیدمولوژی و پژوهش کووید۱۹ نیز با هشدار نسبت به گسترش اومیکرون، تاکید کرد: «تجربه ما نشان داده است توفیق چندانی در رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری نداشته‌ایم.» مسعود یونسیان با بیان این‌که تعطیلی‌های انجام شده نیز موفق نبوده است به ایلنا گفت: «دلیل آن‌هم این بوده است که وقتی واحدهایی را تعطیل کرده‌ایم، نتوانسته‌ایم از آن‌ها حمایت کنیم، بنابراین نمی‌توانیم به‌صورت جدی با آن‌ها برخورد کنیم. در فاصله‌گذاری‌ها نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم. داخل مغازه‌ها و آسانسورها علامت گذاشتیم، اما حداقل مشاهدات من نشان نداده است که افراد این موارد را رعایت کرده باشند یا اصلا برایشان مقدور باشد که ظرفیت اتوبوس شرکت واحد را رعایت کنند.» دبیر کمیته اپیدمولوژی، راهکار مناسب برای شرایط فعلی را اجرای کنترل هوشمند می‌داند و معتقد است: «باید محدودیت بیش‌تری برای واکسن‌نزده‌ها اعمال شود. الان دیگر منطقی نیست برای همه افراد محدودیت یکسان در نظر بگیریم. کسی که سه نوبت واکسن را زده است، باید اجازه داشته باشد در جامعه فعالیت کند. افرادی که واکسن نزده‌اند، باید محدود شوند.»

البته گفته‌های او در شرایطی است که هنوز درباره میزان اثربخشی واکسن‌های کرونا بر روی سویه اومیکرون اطلاعات زیادی در دنیا وجود ندارد و بر اساس آخرین اطلاعات، کسانی که دوز تقویت‌کننده را تزریق کردند، ایمن‌تر خواهند بود؛ اما در ایران هنوز تعداد زیادی از افراد دوز سوم را دریافت نکرده‌اند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت تاکنون ۱۱۴میلیون دوز واکسن کرونا در ایران تزریق شده است که از این تعداد ۵۹ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۳۸ مربوط به دوز اول، ۵۰ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۲۲۸ مربوط به دوز دوم و چهار میلیون و ۳۶۱ هزار و ۵۵۱ نفر دوز سوم بوده است. کرونا تا روز سه‌شنبه ۳۰ آذر جان ۱۳۱ هزار و ۱۶۷ نفر را در ایران گرفته است و مجموع بیماران کووید-۱۹ در شهرهای مختلف ایران به ۶ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۷۸۲ نفر رسید‌ه‌اند.