آمار مرگ‌ومیر ایرانیان با همه‌گیری کرونا افزایش یافت

وزارت بهداشت مدعی است سایر بیماری‌ها بیشتر از کرونا عامل مرگ‌ومیر ایرانیان بوده‌اند

آمار مرگ‌ومیر در ماه‌های نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های قبل از همه‌گیری کرونا حدود ۶۰ درصد بیشتر شده است - تسنیم

گزارش سازمان ثبت‌احوال جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که آمار مرگ‌ومیر ایرانیان پس از همه‌گیری ویروس کرونا روند صعودی داشته؛ به‌ طوری‌ که در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن، نزدیک به ۳۰ درصد بیشتر شده و در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ هم نسبت به زمان مشابه سال قبل، ۲۳ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، آمار مرگ‌ومیر در ماه‌های نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های قبل از همه‌گیری کرونا حدود ۶۰ درصد بیشتر شده است. به‌ عنوان‌ مثال، در نیمه نخست سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ میانگین تعداد افرادی که فوت می‌کردند، ۱۸۰ هزار نفر بود اما در نیمه نخست سال ۱۴۰۰، این عدد به ۲۹۰ هزار نفر رسید و در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ نیز آمار فوت‌شدگان ۲۳۵ هزار نفر اعلام شد.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌، بیماری‌های دستگاه‌ تنفسی، دیابت و آلزایمر همچنان در مرگ ایرانیان بیشترین سهم را دارند اما بررسی آمار تعداد فوت‌شدگان دو سال گذشته در ایران و مقایسه آن با سال‌های پیش نشان می‌دهد که همه‌گیری کووید-۱۹ و اقدام دیرهنگام حکومت برای واکسیناسیون عمومی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر ایرانیان در دوران همه‌گیری کرونا بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موضوع به‌خصوص در موج پنجم کرونا که از تیر ۱۴۰۰ شروع شد و تا آخرین روزهای تابستان ادامه یافت، بیشتر نمایان بود؛ به‌ طوری‌ که برخی مقام‌های وزارت بهداشت مثل ایرج حریرچی، اذعان کردند که آمار واقعی مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کرونا در ایران دو تا سه برابر آمار رسمی است. روزنامه جوان نیز به نقل از کوروش هلاکویی، متخصص بیماری‌های عفونی، نوشت که آمار واقعی جان‌باختگان کرونا در ایران هفت برابر آمار رسمی است.

در دوران همه‌گیری کرونا، وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران از اعلام جزئیات دلایل مرگ‌ بیماران خودداری کرد که این موضوع بارها با انتقاد جامعه پزشکی روبه‌رو شد. اردا کیانی، متخصص ریه و بیماری‌های تنفسی، در گفت‌وگو با روزنامه همشهری به این موضوع اشاره کرد و گفت: «در گذشته وقتی افراد فوت می‌کردند، در گواهی فوت آنان علل اولیه، ثانویه و نهایی منجر به مرگ قید می‌شد اما اکنون آمار کاملا در اختیار وزارت بهداشت است و نمی‌توان به‌طور دقیق اعلام کرد که مهم‌ترین دلیل مرگ در افراد ایرانی چیست؛ چرا که اطلاعات علل مرگ به‌درستی ثبت یا اعلام نمی‌شوند و اغلب به ذکر بیماری قلبی کفایت می‌شود.»

او افزود: «شیوع بیماری‌های همه‌گیر مثل کرونا یا افزایش قابل‌ملاحظه آلودگی هوا می‌تواند در برخی مقطع زمانی به افزایش مرگ منجر شود. تاکنون هم کرونا عامل مرگ افراد بسیار زیادی بوده است.»

جمهووری اسلامی ایران پس از فرمان علی خامنه‌ای در زمستان ۱۳۹۹، واردات واکسن‌های معتبر را ممنوع کرد و با وعده تولید داخلی، واکسیناسیون عمومی را به تاخیر انداخت. در بهار و تابستان ۱۴۰۰، در حالی‌ که شهروندان بسیاری از کشورها با واکسیناسیون به‌موقع در برابر این ویروس مصونیت یافته بودند، هزاران نفر از شهروندان ایرانی در اثر ابتلا به کرونا جان باختند زیرا به واکسن دسترسی نداشتند.