وضعیت فوق‌خطرناک هوا در شهرهای استان خوزستان

مقام‌های دولتی ایران می‌گویند منشا گرد و غبار خارجی است

میزان آلودگی هوا در اهواز ۱۰ برابر حد مجاز است - خبرگزاری موج

اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان خوزستان از «وضعیت فوق خطرناک» هوای شهرهای اهواز، بهبهان، رامشیر، سوسنگرد، شوش، شوشتر، ماهشهر و هندیجان خبر داد. هم‌اکنون وجود ذرات معلق بالای ۵۰۰ میکروگرم بر مترمکعب در هوای این شهرها ثبت شده و میزان آلودگی هوا در اهواز ۱۰ برابر حد مجاز است.

بر اساس این گزارش، توده گردوغبار عصر روز سه‌شنبه، ۳۰ آذر، به استان خوزستان وارد شده و صبح روز چهارشنبه نیز غلظت آن افزایش یافته است؛ به‌ طوری‌ که اکنون هوای هشت شهر این استان در وضعیت فوق‌خطرناک قرار دارد.

در حال حاضر میزان ذرات معلق گردوغبار در شوشتر یک هزار و ۲۵۰، در رامشیر، یک هزار و ۱۹۱، در هندیجان، یک هزار و ۱۲۸، در اهواز، یک هزار، در ماهشهر، ۹۸۴، در شوش، ۹۳۰، در بهبهان، ۶۸۱ و در سوسنگرد، ۵۷۹ میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است.

در این مدت، دزفول با ثبت عدد ۴۹۳، حمیدیه ۴۶۶، شادگان ۴۳۰، اندیمشک ۴۰۷ و گتوند با ۳۴۲ در وضعیت خطرناک و خرمشهر با ۱۴۲ و ایذه با ۱۲۲ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با افزایش غلظت آلاینده‌های هوا در خوزستان، اداره کل هواشناسی این استان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که گردوغبار اخیر منشا خارجی دارد. مقام‌های استانی خوزستان ادعا می‌کنند «مجموعه اقدام‌های انجام شده» از جمله کاشت نهال‌، مدیریت آبگیری تالاب‌ها و میزان بارندگی در کاهش گردوغبار در این استان تاثیر داشته و تعداد روزهای آلوده به گردوغبار در شهرهای استان خوزستان را کاهش داده است. با این حال، آماری که وزارت بهداشت منتشر کرده است، نشان می‌دهد که تنها در سال ۱۳۹۹، بیش از دو هزار نفر از ساکنان استان خوزستان به دلیل آلودگی هوا جان باخته‌اند.

فرخنده شفیعی، کارشناس بهداشت استان خوزستان، با اعلام جزئیات مرگ‌ومیرهای منتسب به آلودگی هوا به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «در سال ۱۳۹۹، مرگ هشت کودک زیر پنج سال به علت عفونت حاد تنفسی، ۷۸ مرگ به علت انسداد مزمن ریوی، ۶۵ مرگ به دلیل سرطان ریه، دو هزار و ۶۳ مرگ به علت بیماری قلبی و ۲۶۸ مرگ به علت سکته مغزی داشتیم که همه این موارد به آلودگی هوا نسبت داده می‌شوند.»

این کارشناس بهداشت با بیان اینکه بخشی از معضل گردوغبار در استان خوزستان به کانون‌های داخلی مربوط است، گفته بود: «برای مهار کانون‌‌های ریزگرد در استان خوزستان اقدام‌های محیط‌ زیستی و زیربنایی در حوزه‌های بین بخشی از جمله جلوگیری از خشک شدن تالاب، مدیریت بهینه در حوزه آب و کشاورزی برای کنترل گردوغبار و ریزگردها لازم است.»

مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران همواره می‌گویند که منشا ریزگردهای استان خوزستان خارجی است و توده‌های گردوغبار از عراق به ایران وارد می‌شوند اما کارشناسان تاکید می‌کنند که خشکی تالاب هورالعظیم از جمله عوامل اصلی وقوع ریزگردها در استان خوزستان است.