زابل در طوفان شن محو شد

غلظت ذرات غبار موجود در هوای زاهدان به ۴۶۹ واحد رسید

خبرگزاری دانشجو

عبدالرضا دهمرده، رئیس اداره هواشناسی زاهدان، اعلام کرد که با نفوذ گردوغبار ناشی از  بادهای ۱۲۰ روزه، غلظت ذرات معلق در هوای این شهر به ۴۶۹ میکروگرم بر مترمکعب رسیده که سه برابر حد مجاز است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از عبدالرضا دهمرده، در حال حاضر گردوغبار، شعاع دید افقی در فرودگاه بین‌المللی زاهدان را به هشت هزار متر کاهش داده است.
بر اساس این گزارش، گردوغبار ناشی از بادهای ۱۲۰ روزه، علاوه بر زاهدان به شهرهای میرجاوه، خاش و سراوان نیز نفوذ کرده است و شعاع دید افقی در این شهرها، به شش تا هشت هزار متر رسیده است

همچنین به گفته رئیس اداره هواشناسی زاهدان، هم‌زمان با شدت وزش بادها در شمال استان سیستان و بلوچستان، طوفان گردوخاک با سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت شهر زابل را درنوردیده است.

در همین زمینه محسن حیدری، مدیر کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان، به خبرگزاری تسنیم گفته است که طوفان یاد شده دید افقی را به قدری کاهش داده که اجسام در فاصله ۳۰۰متری هم قابل رویت نبوده‌اند.

بادهای ۱۲۰ روزه سیستان از اواخر اردیبهشت شروع می‌شود و تا روزهای پایانی شهریور ادامه دارد. یکی از مهم‌ترین پیامدهای وزش این بادها، فرسایش خاک و از بین رفتن زمین‌های زراعی است اما در سال‌های اخیر با خشک شدن تالاب هامون، وزش بادهای ۱۲۰ روزه پراکندن ریزگردها و کاهش کیفیت هوا در این منطقه را به همراه داشته است. کاهش کیفیت هوا سلامت مردم منطقه را به خطر می‌اندازد و خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی را زیاد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر ضیاالدین شعاعی، کارشناسی در زمینه پدیده گردوغبار، به خبرگزاری ایسنا گفته بود که بخشی از گردوغبار شرق کشور مربوط به کف تالاب هامون است که ۱۰ تا ۱۵سالی است که خشک شده است.

خشکی تالاب هامون تاکنون به ساکنان منطقه خسارت‌های زیادی وارد کرده و شیوع بیماری‌های متعددی را در پی داشته است. بر اساس اعلام وزارت نیرو، استان سیستان و بلوچستان فقیرترین استان ایران از نظر منابع آبی است.