وزارت کشور: نیروهای مرزی ایران از ورود اتباع افغانستان جلوگیری می‌کنند

حسین قاسمی اظهارات قبلی خود مبنی بر احداث اردوگاه‌های مرزی را تکذیب کرد

ممنوعیت تردد از پایانه «میلک» در مرز ایران و افغانستان-عکس از ایسنا

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور روز سه‌شنبه گفت: «به استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی ابلاغ شده در صورت حضور اتباع افغانستان در مرزها آنها را بازگردانند.»

این در حالی است که حسین قاسمی یکشنبه ۲۴ مرداد پس از تصرف کابل به دست طالبان به ایرنا گفته بود: «ایران از دو ماه پیش با پیش‌بینی موج آوارگان از افغانستان طرح اسکان موقت آنها در استان‌های شرقی را آماده کرده بود.» او ادعا کرده بود که آوارگان افغانستانی به طور موقت در سه استان در اردوگاه اسکان می‌یابند و پس از بهبود شرایط باید به کشور خود بازگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما اکنون حسین قاسمی به ایسنا گفته است: «نیروهای مستقر در مرز مانع ورود اتباع افغانستان خواهند شد.»

حسین قاسمی مدعی شده که «شرایط داخلی افغانستان به سمت ثبات میل می‌کند.»

طالبان همه مناطق افغانستان جز پنجشیر را به تصرف خود درآورده و قصد دارند امارت اسلامی تشکیل دهند.

آنها در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه مدعی شدند جنگ تمام شده و به دنبال تشکیل حکومت هستند.

اما مردم نگران افغانستان که افراطی‌گری‌های شورشیان طالبان را تجربه کرده‌اند به دنبال راهی برای فرار از این کشور هستند. تصاویر مردم در حالی که به چرخ‌های هواپیمای نظامی آمریکا در فرودگاه کابل چنگ می‌زنند تا از کابوس طالبان رها شوند، جهان را شوکه کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی اما سعی در تطهیر طالبان دارند و ادعا می‌کنند طالبان تغییر کرده‌اند. محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت روحانی آنها را «جنبش اصیل منطق» خوانده و مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز تصرف افغانستان را به طالبان تبریک گفته و ادعا کرده آنها از حمایت خدا و مردم برخوردارند.

بیشتر از جهان