موج جدید مهاجران سوری در راه اروپا

در سال ۲۰۲۱،‌ بیش از ۷۸ هزار سوری از اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کرده‌اند

مهاجران سوری از پیامدهای جنگ و بدبختی ناشی از آن می‌گریزند - LOUAI BESHARA / AFP

بشرا یکی از صدها پناهجویی است که تلاش کرد از راه لهستان خود را به آلمان برساند. این زن ۲۹ ساله کرد سوری با وجود تلاش ناموفق برای رسیدن به اتحادیه اروپا و بازگردانده شدن به بلاروس،‌ ناامید نشد و با وجود زخم‌ها و آسیب‌های جسمانی که در طول مسیر برایش ایجاد شده بود، از مسیری دیگر توانست مرز را رد کند. او که در این مسیر دشوار، زانویش به‌شدت آسیب دیده است، بالاخره با رسیدن به روستایی در لهستان توانست سوار یک ماشین شود و به آلمان برود و  آنجا درخواست پناهندگی کند.

او درباره سفر پرمخاطره‌اش می‌گوید: «فرار تنها کاری بود که می‌توانستم انجام بدهم. برای ما در سوریه هیچ آینده‌ای وجود ندارد. باید هر طور شده خودم را به اروپا می‌رساندم.»

به گزارش آسوشیتدپرس، بشرا تنها یکی از صدها مهاجر جدید سوری است. با گذشت زمان، تعداد بیشتری از سوری‌ها خانه‌های خود را ترک می‌کنند؛ حتی با اینکه جنگ داخلی ۱۰ ساله پایان یافته و درگیری‌ها متوقف شده است.

مهاجران سوری نه از وحشت جنگ، که صدها هزار نفر را در موج عظیم مهاجرت سال ۲۰۱۵ به اروپا سوق داد، بلکه از پیامدهای جنگ و بدبختی ناشی از آن می‌گریزند. در میان فقر شدید، فساد گسترده، زیرساخت‌های ویران شده، سرکوب دولت و حملات انتقام‌جویانه گروه‌های مسلح، برای مردم سوریه امیدی باقی نمانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس آمارهای منتشر شده، در سال ۲۰۲۱، بیش از ۷۸ هزار سوری به اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی داده‌اند که نسبت به سال گذشته، ۷۰ درصد افزایش داشته است.

پس از افغان‌ها، سوری‌ها دومین گروه بزرگ پناهجویان به شمار می‌روند. گزارش‌ها از این کشور نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر در فقر زندگی می‌کنند. حدود ۱۳ میلیون نفر در سوریه به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است. این‌ها در حالی است که دولت قادر نیست نیازهای اولیه مردم خود را تامین کند و در این کشور نزدیک به هفت میلیون نفر آواره داخلی گزارش شده است.

جاده‌ها، مخابرات، بیمارستان‌ها و مدارس سوریه در اثر جنگ ویران شده‌اند و تحریم‌های اقتصادی گسترده بازسازی را ناممکن کرده است. در کنار این موارد، همه‌گیری کرونا نیز باعث شده است تا بدترین بحران اقتصادی از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۱۱ در این کشور ایجاد شود. ارزش پول سوریه در حال سقوط است و حداقل دستمزد برای خرید اقلام خوراکی ضروری کافی نیست. آمار جرم و جنایت و همچنین تولید موادمخدر هم در حال افزایش است و همه این‌ها باعث شده است تا سوری‌های مستاصل برای خروج از این وضعیت، مسیر خطرناک پناهجویی را در پیش بگیرند. در عین حال، همسایگان سوریه که خود با بحران‌های اقتصادی درگیرند، خواهان پس‌فرستادن پناهجویان سوری به کشور خودشان‌اند.

در میان مهاجران جدید که راهی اتحادیه اروپا می‌شوند، سوری‌هایی دیده می‌شوند که ترکیه یا لبنان را ترک می‌کنند؛ جایی که سال‌ها آنجا پناهنده بودند. این اتفاق وقتی افتاد که در تابستان ۲۰۲۱، بلاروس برای مدت کوتاهی مرز خود با لهستان را به روی مهاجران باز کرد. حالا با اینکه درگیری بین بلاروس و لهستان بالا گرفته است و عبور از مرز به آسانی گذشته نیست، پناهجویان همچنان تلاش می‌کنند که از این مسیر یا مسیرهای جایگزین به اتحادیه اروپا برسند. کاری که بشرا می‌گوید با تمام سختی‌ها ارزشش را دارد: «باید جایی باشیم که بتوانیم زندگی کنیم؛ وگرنه فقط زنده‌ایم.»