سه نفر در ژاپن اعدام شدند

ژاپن از معدود کشورهای پیشرفته جهان است که همچنان در برابر درخواست‌ها برای لغو مجازات اعدام مقاومت می‌کند

در ژاپن بیش از ۱۰۰ نفر در صف اعدام‌ قرار دارند - YOSHIKAZU TSUNO / AFP

ژاپن در اولین اعدام‌های این کشور از سال ۲۰۱۹، سه مرد را به دار آویخت.

به گزارش گاردین، وزارت دادگستری ژاپن افراد اعدام‌ شده را این‌طور معرفی کرده است: یاسوتاکا فوجیشیرو، ۶۵ ساله که در سال ۲۰۰۴ هفت نفر از بستگانش را به قتل رساند؛ توموآکی تاکانزاوا، ۵۴ ساله، و میتسونوری اونوگاوا، ۴۴ ساله، که به قتل دو کارمند محکوم شده بودند.

در حالی که در کشورهای پیشرفته جهان از مجازات اعدام بسیار انتقاد شده است، ژاپن یکی از معدود کشورهای این گروه است که هنوز مجازات اعدام را حذف نکرده است. این کشور همچنان در برابر درخواست‌های اتحادیه اروپا، گروه‌های حقوق بشر و هزاران وکیل و متخصص حقوقی ژاپنی مبنی بر لغو اعدام مقاومت می‌کند و سیاستمداران ژاپنی مدعی‌ وجود سطوح بالای حمایت عمومی از این مجازات‌‌اند.

اعدام‌های روز سه‌شنبه ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) اولین اعدام‌ها در زمان فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر جدید این کشورند. پیش از آن، در تاریخ ۲۶ دسامبر ۲۰۱۹ سه محکوم به اعدام به دار آویخته شده بودند و سال قبل از آن هم ۱۵ زندانی اعدام شدند؛ از جمله ۱۳ نفر از اعضای فرقه روز قیامت که در سال ۱۹۹۵ حمله‌ای مرگبار به مترو توکیو را ترتیب دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زندانیان محکوم به اعدام در ژاپن معمولا سال‌ها در سلول انفرادی می‌مانند و تنها چند ساعت قبل از اجرای مجازات به آن‌ها اطلاع داده می‌شود. این شیوه تنبیهی متهمان انتقادهای متعددی را به همراه داشته است. عفو بین‌الملل در گزارش در سال ۲۰۰۹ خود، ژاپن را متهم کرد که محکومان به اعدام را در معرض مجازات‌های «بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» قرار می‌دهد.

سیجی کیهارا، معاون رئیس کابینه، در مورد اعدام این سه مرد در روز سه‌شنبه توضیحی نداد اما از مجازات اعدام در ژاپن دفاع کرد. او به خبرنگاران گفت: «مجازات اعدام موضوع مهمی است که به پایه و اساس سیستم عدالت کیفری ژاپن مربوط می‌شود و با توجه به اینکه جنایات فجیع یکی پس از دیگری اتفاق می‌افتد، لازم است کسانی که گناهشان بسیار سنگین است، اعدام شوند. ما فکر می‌کنیم لغو مجازات اعدام برای کشورمان نامناسب است.»

ماه گذشته، دو زندانی محکوم به اعدام در ژاپن با شکایت از دولت این کشور، مدعی شدند که اطلاع ندادن به زندانیان تا ساعاتی قبل از اعدام آن‌ها، عملی غیرانسانی است. زندانیان پایان دادن به این روش و همچنین دریافت غرامت ۲۰۰ هزار دلاری را خواستار  شدند.

گفته می‌شود در ژاپن بیش از ۱۰۰ نفر در صف اعدام‌ قرار دارند. ژاپن و آمریکا تنها کشورهای توسعه یافته اعضای گروه جی۷ اند که همچنان از مجازات اعدام استفاده می‌کنند.

بر اساس آمار سازمان عفو بین‌الملل، مجازات اعدام در ۱۰۶ کشور جهان غیرقانونی است. بنابر این گزارش، در ۲۹ کشور مجازات اعدام همچنان در قانون وجود دارد، ولی در ۱۰ سال گذشته عملی نشده و سیاست رسمی آن‌ها چنین است که دیگر اعدام صورت نگیرد؛ اما در ۵۶ کشور مجازات اعدام هنوز قانونی است و در این کشورها یا مجازات اعدام اجرا می‌شود یا سیاست رسمی مبنی بر لغو اعدام اعلام نشده است.