ابتلا به کرونا بعد از دو نوبت واکسن «ابرمصونیت» ایجاد می‌کند

افرادی که واکسن زده باشند و سپس در معرض یک عفونت پیشرفته قرار بگیرند، مصونیتی فوق‌العاده دارند

واکسن‌های کرونا در جلوگیری از ابتلای شدید کووید یا مرگ خیلی موثرند - Jack TAYLOR / AFP

تحقیقی جدید نشان می‌دهد افرادی که بعد از دو نوبت تزریق واکسن به کووید مبتلا می‌شوند، ممکن است در برابر این ویروس مصونیت بیشتری پیدا کنند.

به گفته محققان، یک مطالعه‌ که خون ۲۶ نفر را که بعد از دو نوبت تزریق واکسن به عفونت‌های پیشرفته کووید مبتلا شده بودند، بررسی کرده است، نشان داد که پادتن‌های آن‌ها تا هزار درصد موثرتر و بیشترند و نوعی «اَبَر مصونیت» ایجاد شده است.

اگرچه واکسن‌های کرونا در جلوگیری از ابتلای شدید کووید یا مرگ خیلی موثرند، عجیب نیست حتی آن‌هایی که دو نوبت واکسن زده‌اند هم به این ویروس -به‌خصوص سویه‌های مسری‌تر مانند دلتا یا اومیکرون- مبتلا شوند و علائم خفیفی بروز دهند.

با این حال، وقتی محققان دانشگاه بهداشت و علوم اورگان خون برخی از همکاران خود را که علی‌رغم واکسیناسیون کامل، از موارد خفیف کووید بهبود یافته بودند، بررسی کردند، دریافتند که سیستم ایمنی‌ آن‌ها برای غلبه بر بیماری به طور چشمگیری قوی‌تر شده است. 

فیکادو تافس، دانشیار ایمونولوژی و میکروب‌شناسی مولکولی مدرسه عالی پزشکی این دانشگاه و نویسنده اصلی این تحقیق، می‌گوید: «واکنش ایمنی از این بهتر نمی‌توانید پیدا کنید. این واکسن‌ها در برابر بیماری شدید خیلی موثرند. بر اساس مطالعه ما، افرادی که واکسن زده باشند و سپس در معرض یک عفونت پیشرفته قرار بگیرند، مصونیتی فوق‌العاده دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پادتن‌های موجود در خون شرکت‌کنندگان در این بررسی از پادتن‌های ایجاد شده دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن فایزر هم بیشتر و هم اثربخش‌تر -گاهی تا ۱۰۰۰ درصد بیشتر- بودند. به باور این محققان، هرگونه قرار گرفتن در معرض ویروس پس از واکسیناسیون تقویت واکنش ایمنی حتی در برابر سویه‌های جدیدتر را سبب می‌شود.

مارسل کرلین، دانشیار پزشکی مدرسه عالی پزشکی، می‌گوید: «به نظرم این سرانجام از پایان بازی خبر می‌دهد.»

«نه اینکه به پایان همه‌گیری رسیده‌ایم، بلکه به معنای آن است که احتمال دارد به این وضعیت رسیده باشیم که اگر واکسن زده باشیم و سپس در معرض ویروس قرار بگیریم، احتمالا در برابر سویه‌های آینده در قابل‌قبولی از حفاظت برخوردار خواهیم بود.»

«طبق بررسی ما، نتیجه درازمدت کاهش تدریجی شدت همه‌گیری جهانی است.»

دانشمندان روی سویه جدید اومیکرون آزمایش نکرده‌اند و تحقیقات اولیه نشانگر آن است که دو دوز واکسن‌هایی مثل فایزر، آسترازنکا یا مدرنا به تنهایی، آ‌‌ن‌طور که در برابر دلتا بودند، محافظت خوبی ایجاد نمی‌کنند

البته محققان تاکید می‌کنند مصونیت پایه‌ای که با تزریق واکسن به دست می‌آید، همچنان رکن اساسی حفاظت از ما در برابر ویروس کرونا است و مردم نباید فقط به دلیل ابتلای قبلی آسوده‌خاطر شوند.

پروفسور کرلین می‌گوید: «کلید این است که واکسن بزنید. شما باید زیربنای حفاظت را داشته باشید.»

مونیکا گاندی، از دانشگاه کالیفرنیا، در سانفرانسیسکو در مصاحبه با روزنامه یو.اس تودی گفت: «این یکی از نخستین بررسی‌ها است که نشان می‌دهد ابتلای پیشرفته بعد از تزریق واکسن باعث می‌شود مصونیتی قوی‌تر از مصونیت قبل از ابتلا یا مصونیت حاصل از تزریق واکسن ایجاد شود.»

دکتر تافس در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: «حرف ما این است که می‌دانیم زندگی ادامه دارد. اگر دست بر قضا در معرض ویروس قرار گرفتید، از واکنش ایمنی جالبی بهره‌مند خواهید شد که بازتاب‌دهنده پاسخ ایمنی ما به [واکسن] تقویت‌کننده است.

© The Independent