نام ورزش «کوییدیچ» به دلیل مواضع ضد تراجنسیتی جی‌کی رولینگ تغییر می‌کند

نسخه واقعی این ورزش، به رعایت توازن و تکثر جنسیتی در اصول خود معروف است

بازی کوییدیچ ابتدا ورزشی خیالی بود که خانم رولینگ در مجموعه کتاب‌های هری پاتر آن را ابداع کرده بود - Christopher Capozziello/AFP

نهاد متصدی نسخه آمریکایی ورزش «کوییدیچ »که به صورت واقعی برگزار می‌شود، به دنبال نام جدیدی برای این ورزش است، و این اقدام تا حدی برای فاصله گرفتن از «جی‌کی رولینگ» نویسنده و آثارش، به دلیل نظرات او در مورد کنشگری تراجنسیتی است.

کوییدیچ ایالات متحده (USQ) و لیگ برتر کوییدیچ (MLQ - یکی از لیگ‌های این ورزش) این هفته در یک بیانیه مشترک مطبوعاتی گفتند که به دنبال نام جدیدی برای آن ورزش هستند و نام تجاری آن را تغییر خواهند داد.

در این بیانیه آمده است: «سازمان‌های لیگ امیدوارند این تغییر نام کمک کند تا هرچه بیشتر از آثار جی‌کی رولینگ، نویسنده مجموعه کتاب‌های هری پاتر، فاصله بگیرند. جی‌کی رولینگ در سال‌های اخیر به دلیل مواضع ضد تراجنسیتی‌اش به طرز فزاینده‌ای در کانون انتقاد بوده است.»

آنان همچنین خاطرنشان کردند که نسخه واقعی این ورزش، به رعایت توازن و تکثر جنسیتی در اصول خود معروف است.

در آن بیانیه توضیح داده شده است: «ورزش ما به عنوان یکی از مترقی‌ترین ورزش‌های جهان در برابری جنسیتی و همه‌پذیری شهرت دارد و این تا حدی به لطف قانون حداکثر جنسیت در آن است که الزام می‌کند تیم‌ها نباید بیش از چهار بازیکن همجنس داشته باشند.»

آن‌ها افزودند که هر دو سازمان احساس می‌کنند «احترام به این وجهه در تمام جنبه‌های کاری‌شان ضروری است» و معتقدند که «این حرکت گامی در همین جهت است.»

این اقدام در گرماگرم مخالفت روزافزون با اظهارات خانم رولینگ در مورد مسائل تراجنسیتی صورت گرفت که فعالان دگرباش جنسی به طرز گسترده‌ای  با آن مخالفت کردند و آن را تراجنسیت‌هراسانه نامیدند.

این نویسنده سال گذشته مطلبی طولانی در وبلاگش منتشر کرد که در آن در مورد کنشگری تراجنسیتی ابراز نگرانی کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چندین بازیگر مجموعه هری پاتر، از جمله بازیگرانی چون اما واتسون، دَنیل رَدکلیف، و روپرت گرینت که بازیگر شخصیت‌های اصلی این مجموعه فیلم بودند، نیز علنی از آن مطلب انتقاد کردند.

طبق این خبر، نهاد کوییدیچ ایالات متحده و لیگ برتر کوییدیچ پس از یک رشته نظرسنجی، نام نهایی این ورزش را در ماه‌های آینده اعلام خواهند کرد.

در متن این خبر همچنین پیوندی به یک نظرسنجی هست که چند گزینه را به عنوان نام‌ جدید این ورزش پیشنهاد داده است: «کوادبال»، «کوادرابال»، «کوییدسترایک»، «کوییدبال» و «کوییکر».

آماندا دالاس، عضو هیئت رئیسه لیگ بزرگ کوییدیچ، گفت هر دو لیگ «بی سروصدا تحقیقاتی انجام داده‌اند تا آماده این اقدام شوند.» به گفته خانم دالاس، هر دو لیگ مشغول مذاکرات گسترده برای انجام این فرایند بوده‌اند.

بازی کوییدیچ ابتدا ورزشی خیالی بود که خانم رولینگ در مجموعه کتاب‌های هری پاتر آن را ابداع کرده بود.

در این ورزش، اهالی آن دنیای جادوگری سوار بر جاروهای‌ خود تلاش می‌کردند توپی به اندازه گردو به نام «فرفره طلایی» را بگیرند.

نخستین بار در سال ۲۰۰۵، خندر منشل و الکس بنیپ در دانشکده میدلبری ورمونت، کوشیدند نسخه واقعی این بازی را پیاده کنند که در آن بازیکنان با جارو یا لوله پی‌وی‌سی لای پاها، می‌دوند.

آقای بنیپ اقدام به تغییر نام این بازی را تقدیر کرد و گفت مدت‌ها است که این درخواست را دارد.

بنیان‌گذار این بازی گفت: «تغییرات بزرگی مانند این بی‌خطر نیست، اما مدت‌ها است که محکم پشت انجام این حرکت ایستاده‌ام.»

آقای بنیپ افزود که این ورزش به فضای خودش نیاز دارد و نباید چیزی سد راه گسترش آن شود. او افزود که برای رسیدن به این مقصود، تغییر نام آن ضروری است.

در بیانیه این دو لیگ آمده است که نام «کوییدیچ» که به نام شرکت بزرگ فیلم‌سازی برادران وارنر ثبت تجاری شده است، مانع از گسترش این بازی شده است و با تغییر نام آن، شاید رشد هیجان‌انگیزی در انتظار آن باشد.

هنوز تاریخ نهایی اعلام نام آینده این ورزش به اطلاع عموم نرسیده است.

© The Independent

بیشتر از ورزش