هواپیماهای نظامی روسیه ۳۰۰ نفر را از افغانستان خارج کردند

از ۲۶ اوت تا کنون، ۷۷۰ نفر با هواپیماهای نظامی روسیه از افغانستان بیرون رفته‌اند

هواپیماهای ترابری روسیه در فرودگاه کابل - عکس از تارنمای وزارت خارجه فدراسیون روسیه

روز شنبه ۲۷ آذر، سه هواپیمای نظامی روسیه، پس از آن که محموله‌های کمکی شامل مواد غذایی، لباس زمستانی، و مواد بهداشتی به فرودگاه کابل رساندند، ۳۰۰ نفر از شهروندان افغانستان، روسیه، و قرقیزستان را از افغانستان خارج کردند.

وزارت دفاع روسیه با نشر خبرنامه‌ای گفت که به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری آن کشور، در چهارمین عملیات تخلیه از افغانستان، ۳۰۰ نفر را به وسیله سه هواپیمای ترابری نظامی از کابل خارج کرد.

بر اساس خبرنامه وزارت دفاع روسیه، افرادی که از افغانستان خارج شدند، شهروندان روسیه، قرقیزستان، و افغانستان، و یک گروه از دانشجویان افغان بودند که در دانشگاه‌های روسیه تحصیل می‌کنند.

هواپیماهای نظامی روسیه روز شنبه ۲۷ آذر از فرودگاه چکالوفسکی به مقصد فرودگاه کابل پرواز کردند و در عملیاتی هماهنگ، محموله‌ای ۳۶ تنی از کمک‌های بشردوستانه روسیه را به طالبان سپردند و سپس ۳۰۰ نفر را طبق برنامه‌ریزی قبلی از افغانستان خارج کردند.

خبرنامه وزارت دفاع روسیه می‌افزاید که هواپیماهای ترابری نظامی که عملیات تخلیه از کابل را انجام دادند، برای رسیدگی به افراد تخلیه شده، تیم‌های ویژه پزشکی و پرستاری، از جمله پزشکان نظامی با تجهیزات و داروهای لازم را در اختیار داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع روسیه گفت که از ۲۶ اوت تا  کنون، ۷۷۰ شهروند فدراسیون روسیه و شهروندان کشورهای بلاروس، قرقیزستان، ارمنستان، اوکراین، و افغانستان به وسیله هواپیماهای ترابری نظامی از خاک افغانستان بیرون برده شده‌اند.

هواپیماهای نظامی روسیه در جریان تخلیه افراد از افغانستان، تا کنون در مجموع ۷۲ تن کمک‌های انسان‌دوستانه روسیه را نیز به طالبان تحویل داده‌اند.

در جریان هرج و مرج ناشی از فروپاشی دولت پیشین افغانستان در پانزدهم اوت گذشته، وزارت خارجه روسیه به دلیل تماس و تعامل نزدیکش با طالبان، سفارت آن کشور در کابل را نبست، اما بسیاری از شهروندانش را به دلیل تهدیدهای جانی از افغانستان خارج کرد.

روسیه در اواخر مهر میزبان نشستی زیر عنوان فرمت مسکو بود که در آن اعضای بلندپایه طالبان و وزیران خارجه شماری از کشورهای منطقه شرکت کردند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در آن نشست از تلاش‌های طالبان برای ایجاد ثبات در افغانستان ستایش کرد، اما تذکر داد که طالبان برای دستیابی به مشروعیت، باید انتظارات جهان نسبت به حقوق بشر را رعایت کنند.

گروه طالبان از سال ۲۰۰۳ در فهرست تروریستی روسیه قرار گرفت. در چهار ماهی که از سلطه این گروه بر افغانستان می‌گذرد، هیچ‌یک از کشورهای جهان هنوز دولت انحصاری شکل گرفته در کابل را به رسمیت نشناخته است.

بیشتر از جهان