تعدادی از طلاب قم به دلیل بدحجابی از بازیگران زن شکایت کردند

مخالفت افکار عمومی با حجاب اجباری افزایش یافته است

مسئله حجاب و مخالفت طیف کثیری از مردان و زنان ایران با حجاب اجباری از ابتدای انقلاب وجود داشته است- عکس از اقتصاد آنلاین

تعدادی از طلاب قم با بیان اینکه بدحجابی برخی از بازیگران زن منجر به تحریک آنان شده است، از ۱۵ نفر از بازیگران زن سینمای ایران به دادسرای قم شکایت کرده‌اند. در این شکوائیه آمده است که بدحجابی این زنان موجب محروم شدن آنها از لذت انس با خدا شده است و به همین دلیل درخواست جبران ضررهای وارده به خود را دارند.

به نوشته وب‌سایت برترین‌ها، معلوم بودن قسمتی از سینه، گردن و گوش‌ها، استفاده از گل‌سر و کلاه لبه‌دار به‌جای روسری پوشیدن لباس آستین کوتاه، پوشیدن شلوارک، پوشیدن مانتوی شیشه‌ای، پوشیدن ساپورت رنگ بدن و... از جمله مصادیق بدحجابی ذکر شده است.

در بخشی دیگر از این شکوائیه آمده است که این پوشش‌ها موجب «نقش بستن تصاویر جنسی در اذهان و تأثیر بر رفتار جنسی» می‌شود.

البته دامنه حجاب مورد نظر حکومت به اینجا ختم نمی‌شود. اخیراً اتحادیه پوشاک مشهد اعلام کرد بنا به دستور اداره اماکن، فروش هرگونه مانتو با طرح‌های چهارخانه در مشهد ممنوع است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

امیر حسینی، رئیس اداره اماکن مدعی شد که استفاده از مانتو مدل چهارخانه با طرح چفیه «بار معنوی» دارد و باعث «گسترش فساد» می‌شود.

مسئله حجاب و مخالفت طیف کثیری از مردان و زنان ایران با حجاب اجباری از ابتدای انقلاب وجود داشته است، اما به نظر می‌رسد مخالفت افکار عمومی با آن روز به روز بیشتر می‌شود. با این حال با توجه به افزایش مشارکت سیاسی زنان در مبارزات مدنی علیه حکومت باعث شده تا بار دیگر حجاب به‌عنوان ابزاری برای فشار بر زنان استفاده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، پیش‌تر هادی خامنه‌ای، برادر علی خامنه‌ای در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است شرایط حجاب به اوایل انقلاب برگردد و ایران شبیه لبنان شود، گفت: «اگر مسئولان بخواهند می‌توانند سخت‌گیری‌های بی‌رویه و غیرمنطقی را کم کنند. اما الان مسائل سیاسی هم وارد کار شده و تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از بی‌حجابی‌ها به‌خاطر لجاجت و تقابل سیاسی با مسئولان نظام است.»

اینکه در چهاردهه اخیر کشمکشی بین زنان ایران و نهاد قدرت بر سر حجاب اجباری در جریان است، شکی وجود ندارد. اما اینکه پروژه حجاب اجباری پس از ۴۰ سال شکست خورده است نه ادعای نیروهای اپوزیسیون بلکه صحبت نیروهای نزدیک به حاکمیت است.

مهدی نصیری، مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که ۷۰ درصد مردم در ایران با حجاب اجباری مخالف‌اند و سالانه حدود ۵ درصد از شمار کسانی که ملتزم به حجاب هستند کاسته می‌شود.

او گفت که در جریان نظرسنجی‌های ۱۵ سال گذشته شورای فرهنگ عمومی کشور قرار دارد و نتایج آخرین نظرسنجی که وزارت ارشاد انجام داده نشان می‌دهد حتی در شهرهای مذهبی مانند قم نیز اکثریت مردم با حجاب اجباری مخالف‌اند.

او همچنین گفت که وقتی اکثریت افراد جامعه با قانون حجاب اجباری مخالف‌اند، حکومت باید این قانون را کنار بگذارد.