حمله راکتی به منطقه سبز امنیتی بغداد

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است

سامانه پدافندی یک راکت‌ را منهدم کرد و دومی در پانصد متری سفارت آمریکا به دو خودرو آسیب زده است- Iraqi Media Security Cell/ REUTERS

نیروهای امنیتی عراق از شلیک دو راکت کاتیوشا به منطقه سبز بغداد در بامداد روز یکشنبه، ۲۸ آذرماه، خبر دادند.

خبرگزاری رسمی عراق (واع)، با انتشار بیانیه‌ «ستاد اطلاع رسانی امنیتی» آن کشور، اعلام کرد که سامانه دفاعی سی‌-رم (C-RAM) یکی از راکت‌ها را در هوا منهدم کرده و راکت دوم در نزدیکی میدان محل برگزاری جشن‌های عمومی (ساحة الاحتفالات) فرود آمده و به دو خودروی غیرنظامی آسیب زده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته، اما بنابر اعلام خبرگزاری عراق، نیروهای امنیتی تحقیقات برای شناسایی محل پرتاب راکت‌ها را آغاز کرده‌اند.    

یک منبع امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفت که بقایای راکت ساقط‌شده در نزدیکی سفارت ایالات متحده و راکت دوم در فاصله ۵۰۰ متری آن سقوط کرده است. 

منطقه سبز بغداد، میزبان سفارتخانه‌های خارجی ازجمله سفارت ایالات متحده آمریکا و بسیاری از ساختمان‌های دولتی عراق است و با وجود استحکامات و مراقبت‌های امنیتی شدید، به‌طور مرتب هدف حمله‌های راکتی قرار می‌گیرد که به گفته مقام‌های آمریکایی و عراقی، گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران ترتیب می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آمریکایی پیش‌تر اعلام کرده‌ بودند که احتمالا در هفته‌های آینده، هم‌زمان با سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، و ابومهدی المهندس، از فرماندهان حشد شعبی، حمله‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه، افزایش می‌یابد. این دو فرمانده نظامی ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ (دوم ژانویه ۲۰۲۰) در حمله پهپادی آمریکا کشته شدند.

علاوه‌بر این، حمله راکتی بامداد یکشنبه در آستانه پایان مهلت تعیین‌شده برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق صورت گرفته است. 

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در تابستان امسال توافقنامه‌ای را مبنی‌بر پایان ماموریت نظامی آمریکا در عراق تا پایان سال جاری امضا کردند. روز ۱۸ آذرماه نیز فرماندهان نظامی عراقی و مقام‌های ائتلاف به رهبری آمریکا اعلام کردند که تمام نیروهای باقیمانده در خاک عراق به بخش‌های آموزش و مشاوره‌ منتقل می‌شوند.

با پایان عملیات رزمی نیروهای آمریکایی در عراق، براساس گزارش‌ها حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی و یک‌هزار نیروی ائتلاف برای مشاوره و آموزش در آن کشور باقی خواهند ماند. 

این در حالی است که شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق خواستار خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور شده و تهدید کرده‌‌اند که درصورت باقی ‌ماندنشان در عراق پس از ۳۱ دسامبر (۱۱ دی‌ماه)، به آن‌ها حمله خواهند کرد.