اختلاف شبه‌نظامیان وابسته به ایران در مورد خروج نیروهای آمریکا از عراق

گروه‌های شبه‌نظامی عراقی تحت حمایت ایران حملات به نیروهای آمریکایی در این کشور را افزایش داده‌اند

این تنش‌ها زمانی به اوج رسید که قاسم سلیمانی، فرمانده بلندپایه ایران، و ابومهدی المهندس، فرمانده شبه‌نظامی عراق، در حمله هوایی آمریکا در فرودگاه بغداد کشته شدند AHMAD AL -RUBAYE / AFP

رهبران سیاسی و شبه‌نظامی قدرتمند شیعه عراق در مورد وعده جو بایدن مبنی بر پایان ماموریت نظامی آمریکا در عراق دچار تردید و اختلاف‌ نظرند، در همین حال گزارش‌ها حاکی از آن است فرمانده بلندپایه ایران برای بحث و گفت‌و‌گو در مورد این طرح، سفری پنهانی به عراق داشته است.

گروه‌های شبه‌نظامی عراقی تحت حمایت ایران حملات به نیروهای آمریکایی در این کشور را افزایش داده‌اند، که فشارها بر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، را بیشتر کرده است تا در دیدارهای این هفته در واشنگتن به توافقی برای خروج نیروها برسد.

روز دوشنبه ۲۶ ژوییه (۴ مرداد)، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، وعده داد که «ماموریت رزمی» تا آخر سال به پایان می‌رسد اما به‌طور واضح مشخص نکرد آیا در نظر دارد شمار ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی که برآورد می‌شود در آن کشور حضور دارند کاهش دهد یا خیر.

مقام‌های دولت به رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند احتمال می‌رود خروج نیروها فقط به اسم و روی کاغذ باشد و بیشترنیروها باقی بمانند اما در نقش‌های آموزشی تقسیم‌بندی مجدد شوند.

با وجود این، مقتدی صدر، روحانی شیعه قدرتمند و بانفوذ، که در گذشته دعوت‌هایش برای تجمع اعتراضی علیه حضور آمریکا [در عراق] ده‌ها هزار نفر را به خیابان‌ها آورد، از نخست‌وزیر عراق به‌دلیل «تلاش‌های صورت‌گرفته برای شکل‌دهی به این توافق» تشکرکرد.

در پی آن، پیام مشابهی نیز از عمار الحکیم، روحانی و رهبر سیاسی، منتشر شد. حکیم رهبری جنبش حکمت را بر عهده دارد که به همسویی کمابیش نزدیک با منافع ایران در عراق معروف است.

حکیم در توییتی که برخلاف روال معمول به انگلیسی بود، گفت تیم‌ مذاکره‌کننده در واشنگتن «به توفیق رسید».

هم‌زمان، حزب اتحاد فتح، به رهبری هادی العامری که فردی شبه‌نظامی است، خروج نیروها را «دستاورد ملی و قدم مثبت» توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما سخنگوی کتائب حزب‌الله به ایندیپندنت گفت به عقیده آن‌ها خروج کامل صورت نمی‌گیرد و این «اعلامیه‌ای فریبنده است تا به اشغال ادامه دهند. هیچ اعلام رسمی مبنی بر خروج نیروها از جانب رئیس‌جمهوری مطرح نشده است بلکه تغییر ماهیت نیروها از رزمی به مستشاری است، و این بازی با کلمات و فریب آشکار است.»

او در ادامه افزود: «گروه مقاومت تا زمان خروج واقعی نیروها همچنان آماده و هشیار خواهد بود.»

به گزارش خبرگزاری شفق‌نیوز کردستان، در این ضمن اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، سفری پنهانی به بغداد داشته است تا در مورد طرح خروج با گروه‌های سیاسی و نظامی بحث و گفت‌و‌گو کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این دیدار در پی سفر مخفیانه دیگری است که قاآنی در ژوئن به بغداد داشت.

اعلام این خبر متعاقب تصمیم بایدن به خروج کامل نیروها از افغانستان  حدود ۲۰ سال پس از جنگی است که آمریکا در واکنش به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز کرد. در مجموع، جنگ در افغانستان و عراق فشار سنگینی به ارتش آمریکا آورده است.

به‌رغم تاکید دولت آمریکا بر این امر که نیروهای آمریکایی بیشتر در نقش‌های مشاوره‌ای و آموزشی در عراق حضور دارند، ادامه حضور نیروهای آمریکایی در آن کشور به تنش‌ها دامن زده است.

این تنش‌ها زمانی به اوج رسید که در ژانویه ۲۰۲۰، به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، قاسم سلیمانی، فرمانده بلندپایه ایران، و ابومهدی المهندس، فرمانده شبه‌نظامی عراق، در حمله هوایی آمریکا در فرودگاه بغداد کشته شدند.

از آن زمان، ده‌ها حمله راکتی در اعتراض به حضور آمریکا در عراق صورت گرفته است.

بنا بر گزارش‌ها، قاآنی در مورد جزئیات طرح خروج نیروها بحث و گفت‌و‌گو کرده است و برخی گروه‌های عراقی همسو با ایران در مورد این توافق ابراز تردید کرده‌اند.  

سعد السعدی‌ـ یک عضو ارشد گروه شبه‌نظامی عصائب اهل حق که حامی ایران است‌ـ سخنان کتائب حزب‌الله را در رسانه‌های محلی تکرار کرد که «گروه‌های مقاومت در صورتی به عملیات‌های نظامی پایان خواهند داد که شرط آن‌ها مبنی بر خروجِ کامل و واقعی محقق شود.»

او در مصاحبه با شفق‌نیوز اضافه کرد: «در غیر این‌صورت، عملیات نظامی ادامه خواهد یافت.» و متذکر شد که آن‌ها به نیروها فرصت خواهند داد تا [از عراق] خارج شوند.

© The Independent