اصابت دو راکت به منطقه سبز بغداد

اورشلیم پست: «تحلیلگران بر این باورند که این حمله‌ها را شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران انجام می‌دهند»

در این حمله‌ دست‌کم دو راکت به منطقه سبز بغداد اصابت کرد- Marwan IBRAHIM / AFP

دست‌کم دو راکت در منطقه سبز بغداد فرود آمده است. این راکت‌ها به قصد مواضع آمریکا در بغداد هدف‌گیری شده بودند اما یکی از آن‌ها به یک پارکینگ اصابت کرد و دومی در منطقه‌ای خالی به زمین خورد. این حمله‌ها تلفات جانی در پی نداشته است.

صبح روز پنجشنبه (۷ مرداد)، مواضع آمریکا در بغداد هدف حمله‌ هوایی قرار گرفت. در این حمله‌ دست‌کم دو راکت به منطقه سبز بغداد اصابت کرد. به گفته یکی از مقام‌های ارشد امنیتی عراق، این راکت‌ها از سمت محله‌های شیعه‌نشین شرق بغداد پرتاب شده‌اند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که هدف آن‌ها سفارت آمریکا در بغداد بوده که ناکام مانده است.

حمله‌های روز پنجشنبه به مواضع آمریکا در بغداد دو روز پس از آن اتفاق می‌افتد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، توافقنامه‌ای مبنی بر پایان حضور نیروهای آمریکایی در عراق امضا کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکاظمی پس از دیدار خود با بایدن در توییتی نوشت: «توافق کردیم که تا پایان سال جاری (۲۰۲۱) نیروهای آمریکایی در عراق حضور نداشته باشند.» نخست‌وزیر عراق با فشارهای فزاینده احزاب و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران که مخالف حضور نظامی آمریکا در این کشورند، روبرو شده است.

در اوایل ماه جاری (ژوئیه ۲۰۲۱) هم در سه حمله موشکی و نیز با هواپیماهای بدون سرنشین به مواضع آمریکا در عراق و سوریه حمله شده بود. روز سه‌شنبه (۷ ژوئیه)، منابع خبری از شلیک ۱۴ راکت به پایگاه عین‌الاسد، مقر نیروهای آمریکایی‌ در عراق، گزارش دادند. در جریان این حمله‌ها دو سرباز آمریکایی زخمی شدند.

به گزارش اورشلیم پست، با اینکه ایران مسئولیت حمله به مواضع آمریکا در عراق و سوریه را نپذیرفته است، تحلیلگران بر این باورند که این حمله‌ها را شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران انجام می‌دهند.

سفارتخانه‌ کشورهای خارجی و برخی ساختمان‌های دولتی در منطقه سبز بغداد قرار دارند.