ممنوعیت خنده در مراسم دهمین سالگرد مرگ رهبر سابق کره شمالی

رسانه‌های دولتی این مناسبت را با درخواست از شهروندان برای تقویت وفاداری خود به کیم جونگ اون، پسر و جانشین کیم جونگ ایل، پاس داشتند

کیم جونگ ایل از سال ۱۹۹۴ تا زمان مرگش در ۶۹ سالگی در سال ۲۰۱۱ بر اثر حمله قلبی، بر کره شمالی حکومت کرد- STR / AFP / KCNA VIA KNS

مردم کره شمالی دهمین سالگرد درگذشت کیم جونگ ایل، رهبر سابق نظام حاکم بر آن کشور، را با سکوت و تعظیم به نشانه احترام، نیمه‌افراشته کردن پرچم‌های ملی، و زیارت از تپه مانسو برای تعظیم در برابر مجسمه‌های رهبر سابق و پدرش، کیم ایل سونگ، برگزار می‌کنند.

به گزارش اسوشیتدپرس، ظهر روز جمعه، ۱۷ دسامبر، آژیرهای خطر در پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی، به مدت سه دقیقه به صدا درآمد تا ضرورت تعظیم به احترام سالگرد مرگ رهبر پیشین نظام را به شهروندان آن کشور گوشزد کند.

وسایل نقلیه، از جمله قطار‌ها و کشتی‌ها، نیز به آن مناسبت بوق‌های خود را به صدا درآوردند.

رسانه‌های دولتی این مناسبت را با درخواست از شهروندان برای تقویت وفاداری خود به کیم جونگ اون، پسر و جانشین کیم جونگ ایل، پاس داشتند.

ساعاتی بعد، برنامه‌های تلویزیون دولتی آقای کیم را در کنار صدها مقام دیگر در حال شرکت در مراسمی در خارج از کاخ خورشید کومسوسان در پایتخت، جایی که اجساد کیم جونگ ایل و کیم ایل سونگ در محفظه‌های شیشه‌ای نگهداری می‌شوند، نشان داد.

کیم جونگ اون با کت چرمی مشکی بر تن، زیر بنر بزرگ قرمزرنگی که تصویر پدرش روی آن نقش بسته بود، ایستاد، اما در حال صحبت نشان داده نشد.

یکی از گزارش‌های رادیو آسیای آزاد، سازمان غیرانتفاعی‌ای که دولت ایالات متحده آن را تامین مالی می‌کند، به نقل از یکی از ساکنان شهر مرزی سینویجو که هویتش آشکار نشد، گفت که به مناسبت آن سالگرد، خندیدن، نوشیدن مشروب و خرید کردن به مدت ۱۱ روز در آن کشور ممنوع شده است.

به گزارش رادیو آسیای آزاد، شهروندان نمی‌توانند اقدام به خرید مواد غذایی کنند و افرادی که قوانین را زیر پا بگذارند یا نشانه‌ای از خوشحالی یا شادی از خود بروز دهند، دستگیر خواهند شد.

این ساکن سینویجو گفت: «در ایام عزاداری نباید مشروبات الکلی بنوشیم، بخندیم، یا در فعالیت‌های تفریحی شرکت کنیم.»

او گفت: «گریه با صدای بلند، حتی اگر یکی از اعضای خانواده فوت شده باشد، در ایام عزاداری ملی ممنوع است. حتی اگر یکی از اعضای خانواده فردی در ایام عزاداری فوت کند، افراد اجازه ندارید با صدای بلند برایش گریه کنند و جسد را تنها پس از پایان گرفتن این مراسم می‌توان از خانه بیرون برد.»

کیم جونگ ایل از سال ۱۹۹۴ تا زمان مرگش در ۶۹ سالگی در سال ۲۰۱۱ بر اثر حمله قلبی، بر کره شمالی حکومت کرد.

بر اساس گزارش‌ها، کسانی که روز تولدشان با ایام عزاداری تقارن داشته باشد، مجاز به جشن گرفتن آن نیستند.

به گفته همان شهروند ساکن سینویجو، «در گذشته بسیاری از کسانی که در ایام عزاداری در حال مشروب‌خواری یا مستی دیده شده بودند، دستگیر شدند و به عنوان مجرمان عقیدتی با آن‌ها برخورد شد.»

او گفت: «آن‌ها را بردند و دیگر دیده نشدند.»

مدت دوران عزاداری برای رهبر سابق تا کنون ۱۰ روز بود، اما امسال به ۱۱ روز افزایش یافته است.

منبع ناشناس دیگری از کره شمالی به رادیو آسیای آزاد گفت: «از روز اول دسامبر، ماموران امنیتی وظیفه ویژه‌ای برای سرکوب کسانی خواهند داشت که به روحیه عزاداری دسته‌جمعی آسیب برسانند.»

«این یک وظیفه ویژه یک‌ماهه برای پلیس است. من شنیدم که مقامات مجری قانون اصلا خواب به چشم‌شان نمی‌آید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سرمقاله روزنامه دولتی رودونگ سین‌مون آمده است: «رهبر بزرگ، رفیق کیم جونگ ایل، همیشه با ما است... و او «سوریونگ» (رهبر معظم) ابدی و خورشید «جوچه» (منبع اتکابه‌نفس) حزب و انقلاب ما است.»

در ادامه آمده است: «او به‌راستی بزرگترین مرد و حکیم بزرگ انقلاب است که همه مردم این سرزمین با عاطفه و اخلاص عمیق خود از او پیروی می‌کنند.»

«سوریونگ» و «جوچه» عناوینی برای رهبران کره شمالی هستند.

برخی از شهروندان نسبت به روند اوضاع در ایام عزاداری و اختلال در زندگی عادی خود ابراز نگرانی کرده‌اند. یکی گاز آنان فته است: «فقط امیدوارم که مدت عزاداری کیم جونگ ایل به یک هفته کوتاه شود، درست مانند دوره سوگواری کیم ایل سونگ.»

این مراسم در زمانی برگزار می‌شود که گمان می‌رود کره شمالی با کمبود شدید مواد غذایی روبه‌رو باشد و مذاکرات با هدف کاهش تحریم‌های بین‌المللی در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای آن پادشاهی گوشه‌نشین، کاملا متوقف شده است.

لیف اریک ایزلی، دانشیار مطالعات بین‌الملل در دانشگاه اوها وومنز در سئول، گفت: «همه‌گیری، دیپلماسی کره شمالی را محدود می‌کند، اقتصاد آن را نابود می‌کند، و کنترل‌های مرزی را به موضوع شماره یک امنیتی تبدیل می‌کند. رژیم کیم به دلیل برگزاری جلسات حزبی و نظامی در سطوح عالی با تمرکز بر حفظ وفاداری و نظم و انضباط، مشغول چالش‌های داخلی است.»

«کره شمالی یادبود ۱۰ ساله مرگ کیم جونگ ایل را با مراسم عمومی و تبلیغات دولتی برگزار کرد. مسئله مهمتر، تلاش کیم جونگ اون، پس از یک دهه حضور در قدرت، برای ترسیم مسیری معتبر برای دیپلماسی پس از همه‌گیری و بهبود اقتصادی خواهد بود.»

آقای ایزلی عنوان کرد که با افزایش فشار بر کیم جونگ اون برای واکنش به بحران حیاتی کمبود مواد غذایی در کره شمالی، به احتمال زیاد او به زودی در نشست کلیدی حزب کارگر حاکم در اواخر دسامبر، یا در بیانیه سال نو، برنامه دقیق و مفصلی ارائه کند.

© The Independent

بیشتر از