«آیفون-۱۱ پرو» با سه دوربین و نمایشگر «سوپر رتینا»

آیفون‌های جدید دوربین‌های بهتری دارند و باتری‌هایی بادوام‌تر، اما تغییر شگفت‌انگیزی در طراحی‌شان نمی‌توان یافت

Josh Edelson / AFP

سالن آمفی‌تئاتر استیو جابز در کوپرتینو، کالیفرنیا، روز سه‌شنبه (۱۹ شهریور، ۱۰ سپتامبر) میزبان مراسم رونمایی از آخرین محصولات شرکت اپل بود. آیفون-۱۱، آیفون-۱۱ پرو و آیفون-۱۱پرو مکس آخرین نسخه‌های گوشی هوشمند اپل هستند که به گفته تیم کوک، مدیرعامل اپل، «قدرتمندتر و پیش‌رفته‌تر» از همه مدل‌هایی‌اند که در تاریخچه ۱۲ ساله آیفون به بازار عرضه شده‌ است.

آن‌چه در جدیدترین نسخه‌های آیفون بیش از هر ویژگی دیگری به چشم می‌خورد، بهینه‌سازی دوربین‌ها و افزایش توان پردازشگر، دوام بیشتر باتری‌ و بهبود کیفیت نمایشگر است. در مجموع، طراحی هر سه مدل جدید شباهت بسیاری به آیفون ایکس (۱۰) دارد و تغییر شگفت‌انگیزی در ظاهر آن‌ها نمی‌توان یافت.

آیفون-۱۱ پرو در این سه‌گانه نورسیده کوچک‌ترین سایز را دارد؛ نمایشگر ۵/۸ اینچی با شفافیت بالاتر در نسل جدیدی از نمایشگرها که اپل آن را «سوپر رتینا ایکس‌دی‌آر» می‌خواند.

نمایشگر که نسخه استاندارد این مجموعه محسوب می‌شود نمایشگر ۶/۱ اینچی دارد اما نمایشگرش رتینای معمولی است و آیفون-۱۱ پرو مکس که نگین این مجموعه است، نمایشگر سوپر رتینای ۶/۵ اینچی دارد.

دوربین‌های جلوی این آیفون‌ها بهبود یافته و با میدان دید عریض‌تر، در تشخیص چهره بهتر و سریع‌تر عمل می‌کنند. در دوربین‌های پشت آیفون‌های جدید اما تغییرات چشم‌گیری می‌توان دید. آیفون-۱۱ فقط دو لنز در پشت دارد، اما دو مدل آیفون-۱۱ پرو و آیفون-۱۱ پرو مکس، سه لنز ۱۲ مگاپیکسلی دارند. یکی از این لنزها «سوپر واید» ۱۳ میلی‌متری است که زاویه باز ۱۲۰ درجه را پوشش می‌دهد و با بهره‌گیری از آن می‌توان تا ۲ برابر بزرگ‌نمایی کرد. لنز دوم «تله‌فتو» ۵۲ میلی‌متری است و لنز سوم «واید» ۲۶ میلی‌متری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنگام عکس‌برداری، هر سه لنز به صورت هم‌زمان عمل می‌کنند، به همین خاطر می‌توانید پس از ثبت عکس، هر فریم را به تفکیک زوایای هر لنز ببینید؛ امکانی که در هیچ‌یک از مدل‌های پیشین آیفون فراهم نبود.

اگر دکمه شاتر را نگه دارید، برای اولین بار می‌توانید روی آیفون با کیفیت 4K و با حالت استاندارد ۶۰ فریم در ثانیه تصویربرداری کنید. قرار است برای آیفون-۱۱ پرو در میانه پاییز امسال یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری ارائه شود که امکان جدیدی را فراهم می‌کند که اپل آن را «تلفیق عمیق» خوانده است؛ برداشت ۹ فریم عکس و تحلیل نور و دیگر جزئیات آن‌ و سپس تلفیق پیکسل به پیکسل آنها با یکدیگر، که کیفیتی چشم‌نواز به عکس‌ها می‌دهد.

اپل می‌گوید پردازشگرهای جدید آیفون هم سریع‌ترین تجربه کاربری را فراهم خواهند کرد و اگرچه چیپ پردازشگر جدید می‌تواند تا یک تریلیون عملیات را در ثانیه انجام دهد، ۵۰ درصد نسبت به آیفون ایکس در مصرف باتری صرفه‌جویی می‌کند، یعنی دوام باتری‌ها ۴ تا ۵ ساعت در روز نسبت به مدل پیشین افزایش می‌یابد.

قیمت آیفون-۱۱  که برای اولین بار در شش رنگ زرد، سبز، بنفش، سرخ، سفید و سیاه عرضه خواهد شد از ۶۹۹ دلار شروع می‌شود و آیفون-۱۱ پرو که در چهار رنگ سفید، طلایی، خاکستری و «سبز نیمه‌شب» همه با روکش مات عرضه می‌شود از ۹۹۹ دلار شروع می‌شود. با پرداخت صد دلار بیشتر هم می‌توان آیفون-۱۱  پرو مکس را در همین چهار رنگ خریداری کرد. قرار است پذیرش سفارش برای خرید این آیفون‌ها از جمعه هفته جاری آغاز شود.

در کنار این سه مدل آیفون جدید، اپل سری پنجم ساعت‌های هوشمند خود را هم ارائه کرد که امکانات بهینه‌سازی‌شده‌ای برای نظارت بر وضعیت سلامت کاربران ارائه می‌کند و با شارژ کامل می‌تواند تا ۱۸ ساعت روشن بماند.

نسل هفتم آی‌پد آخرین محصولی بود که در این مراسم رونمایی شد. آی‌پدهای جدید که با نمایشگر رتینای ۱۰/۲ اینچی به همراه صفحه‌کلید ارائه می‌شوند، به زودی با قیمت پایه ۳۲۹ دلار در دسترس خواهد بود. هدیه اپل به کاربران هم این است که با خرید هر یک از محصولاتی که در مراسم امروز معرفی شد، می‌توانند یک سال به صورت رایگان از سرویس پخش فیلم و برنامه‌های تلویزیونی «اپل تی‌وی‌پلاس» استفاده کنند.

نسخه‌های جدید آیفون با تغییراتی جزئی و نه خیره‌کننده، در حالی به بازار عرضه می‌شود که روند فروش آیفون در ماه‌های گذشته رو به نزول بوده است. بر اساس آخرین گزارش فصلی فروش که اپل منتشر کرده، فروش آیفون نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۱۲ درصد کاهش داشته و این بیش از هرچیز به خاطر محصولات نوآورانه‌ای است که توسط رقبایی نظیر سامسونگ، گوگل و هواوی با بهایی پایین‌تر ارائه می‌شود؛ قیمت‌هایی که بر خلاف محصولات عموما گران‌قیمت اپل، برای طیف گسترده‌تری از کاربران قابل خریداری است.

بیشتر از زندگی