سرعت تاثیر واکسن یادآوری چند روز است، نه چند هفته

واکسن یادآوری تا ۷۰ درصد در مقابل ویروس اومیکرون موثر است

سه تا هفت روز پس از واکسن یادآوری، موارد بیماری حاد و مرگ و میر ناشی از سویه اومیکرون کاهش پیدا کرد- Fabrice COFFRINI / AFP

دانشمندان می‌گویند افرادی که واکسن یادآوری کووید دریافت کرده‌اند، می‌توانند انتظار داشته باشند که سیستم ایمنی بدنشان تنها ظرف چند روز و نه چند هفته به آن واکنش نشان دهد.

واکسن یادآوری کووید نشان داده است که مصونیت بدن را در مقابل سویه اومیکرون احیا می‌کند. به‌نظر می‌رسد این سویه می‌تواند کسانی را که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، بیمار کند.

کارشناسان معتقدند که هرچند نخستین دوز واکسن دو هفته طول می‌کشد تا سیستم ایمنی بدن را در مقابل کووید آماده کند، اما تاثیر واکسن یادآوری تنها پس از دو یا سه روز احساس می‌شود. 

گَری مکلین، استاد ایمونولوژی ملکولی در دانشگاه متروپولیتن لندن می‌گوید: «مصونیت ناشی از واکسن یادآوری بسیار سریع‌تر از نخستین واکنش ایمنی [ناشی از اولین واکسن] افزایش می‌یابد.»

پرفسور مکلین در ادامه گفت که این به‌دلیل آن است که خاطره [مصونیت] بسیار مهم سلولی که پس از نخستین دوز واکسن ایجاد شده است، هنوز در بدن وجود دارد و بنابراین «به آن فاز دو هفته‌ای دستورالعملی که نخست از آن عبور کرد نیازی ندارد.»

این سلول‌های خاطره‌ای – سلول‌های «تی» و «بی» - مسئولیت ردیابی سلول‌های آلوده شده و تولید پادتن‌هایی را دارند که پیش از هر چیز از ورود ویروس جلوگیری کند.

ادامه حضور آن‌ها به معنای آن است که سیستم ایمنی بدن همچنان در شرایط هشدار بالا باقی مانده و آماده است تا با مشاهده نخستین ویروس‌ها یا هرچه آن را تقلید کند، بلافاصله وارد عمل شود.

پرفسور مکلین گفت: «سپس این [واکنش] به معنی افزایش میزان پادتن و تقویت سلول‌های دفاعی «تی» ظرف چند روز پس از دریافت واکسن یادآوری است. احتمال دارد عملکرد مصونیت بدن ظرف هفت روز پس از دریافت واکسن یادآوری به حداکثر خود برسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرفسور چارلز بنگهام، ایمونولوژیست و یکی از مدیران انستیتوی بیماری‌های واگیر در دانشگاه «امپریال کالج» لندن می‌گوید که در دومین یا واکنش‌های بعدی سیستم ایمنی، سلول‌های دفاعی «تی» و پادتن‌ها باید قاعدتا ظرف «دو تا سه روز» پس از واکسن یادآوری قابل ردیابی باشند.

به‌نظر می‌رسد واکسن یادآوری تا ۷۰ درصد در مقابل ویروس اومیکرون موثر است و حتی تا درصد بالاتری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ جلوگیری می‌کند، اما دانشمندان نگرانند که ممکن است برنامه واکسیناسیون در بریتانیا به پای سرعت گسترش این سویه نرسد. 

میزان ابتلا به اومیکرون که هر دو روز دوبرابر می‌شود، آمار بیماری در بریتانیا را ناگهان افزایش داده است. تنها روز پنجشنبه ۸۸ هزار و ۳۷۶ مورد جدید ابتلا به کووید گزارش شد که رکوردی جدید برای دومین روز متوالی است.‌

اما تصور می‌شود موارد بیماری به مراتب بیشتر از این باشد. اداره ایمنی بهداشت بریتانیا می‌گوید انتظار دارد تا پایان ماه جاری روزی یک میلیون نفر به این بیماری مبتلا شوند.

در این میان، دولت این هدف بلندپروازانه را برای خود قرار داده است که روزانه یک میلیون نفر را در مقابل سویه اومیکرون واکسینه کند و قصد دارد تا پایان سال جاری [دو هفته دیگر] آن را به کلیه بزرگسالان بریتانیا ارائه دهد. روز پنج‌شنبه با تلقیح  تعداد ۷۴۵ هزار و ۱۸۳ واکسن، تعداد افرادی که سومین واکسن کووید خود را دریافت کرده‌اند به حدود ۲۵.۴ میلیون نفر رسید.‌

پژوهش‌های جدید در اسرائيل حاکی از آن است که میان سه تا هفت روز پس از واکسن یادآوری، موارد بیماری حاد و مرگ و میر ناشی از سویه اومیکرون کاهش پیدا کرد، اما این آمار ۱۲ روز پس استفاده از واکسن فایزر برای هر سه دوز بالاتر بوده است.

پژوهشی در بریتانیا در مورد فواید واکسن یادآوری در میان افرادی که پیش‌تر واکسن‌های فایزر یا آسترازنکا دریافت کرده بوده‌اند نیز نشان می‌دهد که میزان مصونیت بدن این افراد از روز هفتم [پس از تلقیح واکسن یادآوری] افزایش یافته است. 

پنی وارد، استاد داروشناسی در دانشگاه «کینگز کالج» لندن می‌گوید: «دومین واکنش ایمنی در مقایسه با واکسیناسیون اولیه که ۱۴ روز طول می‌کشید تا در مقابل ویروس سلول‌های «بی» مولد پادتن را تولید کند، سریع‌تر ایجاد می‌شود.

«اما هنگامی‌که آنتی‌ژن‌های ویروس [عناصر محرک سیستم ایمنی بدن] بار دیگر با واکسیناسیون یا خود ویروس وارد بدن می‌شوند– این سلول‌ها با شتاب واکنش نشان داده و با سرعت بیشتری پادتن تولید می‌کنند.»  

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان