مذاکرات وین هفته آینده ادامه می‌یابد

بن‌بست توافق هسته‌ای همچنان پابرجاست

سرنوشت مذاکرات همچنان معلق مانده است - عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

علی باقری، نماینده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین در باره ادامه گفتگوها گفت: «امروز کمیسیون مشترک خواهیم داشت و بعد از یک وقفه چند روزه، مذاکرات را ادامه خواهیم داد.»

او در حساب توییتر خود نوشت: «‏پس از رایزنی‌ها با دیگر هیات‌ها، بعد از ظهر روز گذشته من و انریکه مورا برای ارزیابی وضعیت و بحث درباره مسیر پیش رو، دیدار کردیم. این هفته پیشرفت خوبی داشتیم. امروز کمیسیون مشترک خواهیم داشت و بعد از یک وقفه چند روزه، مذاکرات را ادامه خواهیم داد. »

روز چهارشنبه اعلام شد که طرف‌های برجام با ایران در مورد جایگزینی دوربین‌های نظارتی آسیب‌دیده در کرج، به توافق رسید. اقدامی که کمک می‌کند تا یکی از موانع برای مذاکرات هسته‌ای گسترده‌تر را از بین برد.

 به نوشته العربیه، در حالی که مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به بن‌بست رسیده است، واشنگتن تهدید کرده بود که در صورت به نتیجه نرسیدن گفتگوها، در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تهران مقابله خواهد کرد.

در همین رابطه یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، پس از اعلام توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که اگر تهران به قول خود عمل کند، واشنگتن نیازی به برگزاری نشست ویژه هیئت مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌بیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که توافق صورت گرفته «ما را قادر می‌سازد تا دسترسی به اطلاعات لازم در این تأسیسات را از سر بگیریم» و دوربین‌های جدید «در روزهای آینده» نصب خواهند شد.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای بین ایران و آژانس سازنده باشد و سایر مسائل باقی‌مانده نیز به همین نحو حل شود.

با این حال او تاکید کرد که سرنوشت مذاکرات همچنان معلق مانده است.

هنری روم، تحلیلگر گروه اوراسیا در این باره گفت: «این یک اقدام تاکتیکی برای جلوگیری از یک بحران دیپلماتیک کوتاه مدت بود، اما بن‌بست گسترده‌تر توافق هسته‌ای همچنان پابرجاست.»

بیشتر از جهان