تصویب طرح مقابله با برنامه پهپادی ایران در کمیته روابط خارجی سنا

ابراز نگرانی سخنگوی پنتاگون درباره تهدیدهای ناشی از برنامه‌های پهپادی ایران

قانون توقف پهپادهای ایرانی هدف مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم و اقدام علیه برنامه پهپادی پیشرفته ایران را دنبال می‌کند-Iranian Army office / AFP

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز پنجشنبه طرح جلوگیری از دستیابی ایران و هرگونه گروه تروریستی یا شبه‌نظامی مرتبط با جمهوری اسلامی به پهپادهای مرگبار را تصویب کرد.

قانون توقف پهپادهای ایرانی هدف مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم و اقدام علیه برنامه پهپادی پیشرفته ایران را دنبال می‌کند. هدف این طرح این است که ایران و گروه‌های نیابتی‌اش به هواپیما‌های بدون سرنشین که سلاح‌های کشنده‌ای را حمل می‌کنند، دسترسی نداشته باشند.

همزمان با تصویب این طرح، جان کربی، سخنگوی پنتاگون در نشست خبری روز پنجشنبه خود نسبت به افزایش تهدید‌های پهپادی ایران و گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد. او تاکید کرد که در حال حاضر پنتاگون روی این برنامه‌ها متمرکز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سناتورهای حامی طرح مقابله با برنامه‌های پهپادی ایران بر این باورند که باید اقدامات بییشتری برای جلوگیری از گسترش «تروریسم منطقه‌ای ایران» انجام داد. آنها به حمله‌های پهپادی منتسب به ایران و گروه‌های نیابتی‌اش علیه منافع آمریکا و متحدانش در منطقه اشاره می‌کنند. از جمله حمله پهپادی برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق که اخیرا انجام شد.

پیش از این مقامات نظامی اسرائیل تاکید کرده بودند که برنامه‌های پهپادی جمهوری اسلامی به تهدیدی خطرناک و فوری تبدیل شده است.

در بیانیه‌ای که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا منتشر کرده، آمده است: «ظرفیت پهپاد‌های مسلح ایران تهدیدی فزاینده برای خاورمیانه است و این طرح برای برنامه‌های پهپادی جمهوری اسلامی و حامیانش هزینه ایجاد می‌کند.»

سناتور منندز رئیس این کمیته نیز گفت: «اتکای فزاینده ایران به هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به نیروهای آمریکایی در سراسر خاورمیانه، خطوط کشتی‌رانی، تاسیسات تجاری و شرکای منطقه‌ای، تهدیدی جدی و رو به گسترش برای ثبات منطقه است. علاوه بر این، ایران این تکنولوژی را به دست گروه‌های نیابتی و عاملان ترور در منطقه می‌رساند که تهدیدی برای جان انسان‌ها به‌شمار می‌رود.»

منندز تاکید کرد، باید همزمان با مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران، اقدامات بیشتری برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی بابت رفتارش در بی‌ثبات‌کردن منطقه انجام شد.

او ابراز امیدواری کرد که طرح متوقف کردن پهپادهای ایران با قاطعیت در سنای آمریکا به تصویب برسد.