نقش جمهوری اسلامی ایران در افزایش تهدید پهپادی علیه اسرائیل

ایران با کپی‌برداری از پهپادهای آمریکایی از جمله «پردتور» و «سنتینل»‌ در زمینه فناوری پهپاد پیشتاز شده است

تهران چندین نوع پهپاد نظامی دارد، که برخی از آنها برای عملیات تجسسی و نظارتی استفاده می‌شوند - IRANIAN ARMY OFFICE / AFP

نشریه اسرائیلی اورشلیم‌پست در گزارشی تحلیلی می‌نویسد منهدم کردن پهپادی در شمال اسرائیل که وارد مرز این کشور شده بود، نشانی از تهدید فزاینده حملات پهپادی به این کشور است.

یک پهپاد ایرانی که در فوریه ۲۰۱۸ از پایگاه تی-۴ سوریه پرواز کرده و حامل مواد منفجره بود، از همین منطقه وارد اسرائیل شده بود. اسرائیل این پهپاد ایرانی را با هلیکوپتر آپاچی در نزدیک بیت‌شئان منهدم کرد.

اسرائیل ممکن است در جنگ فعلی با غزه، با شمار فزاینده تهدید حملات پهپادی نیز مواجه شود. تا روز دوشنبه، دست‌کم شش پهپاد برفراز خاک اسرائیل منهدم شده‌اند. اسرائیل برای اولین بار از سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین برای هدف قرار دادن یکی از پهپادها استفاده کرد و یک هواپیمای اف-۱۶ نیز پهپاد دیگری را هدف قرار داد.

تهدید پهپادی علیه اسرائیل با سرعتی شتابان در حال افزایش است، و بر اساس مدل ارتش پهپادی ایران است که جمهوری اسلامی طی چند دهه گذشته در آن پیشتاز شده است. تهران چندین نوع پهپاد نظامی دارد، که برخی از آنها برای عملیات تجسسی و نظارتی استفاده می‌شوند اما بسیاری از آنها مسلح هستند. استراتژی پهپادی ایران استفاده از آنها مانند موشک‌های کروز است. مواد انفجاری را بر آن بار می‌زنند، آن را به چرخش‌نما برای سنجش جهت مجهز می‌کنند و بعد آن را به سوی هدفی از پیش تعیین شده به پرواز درمی‌آورند.

پهپاد به هدف می‌خورد و منفجر می‌شود. این با موشک وی-۱ آلمان در جنگ دوم جهانی تفاوت چندانی ندارد، تنها کمی پیچیده‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران با کپی‌برداری از پهپادهای آمریکایی از جمله «پردتور» و «سنتینل»‌ در زمینه فناوری پهپاد پیشتاز شده است. ایران همچنین از مدل‌های دیگر پهپادها که در جهان مشاهده کرده نیز کپی‌برداری کرده است. به‌علاوه، برخی مدل‌های مخصوص خود را نیز تولید کرده است.

مثلا سری پهپادهای ابابیل با نام قاصف به یمن صادر شده‌اند. این پهپاد از روی ریل یا پرتاب‌گر، پرتاب می‌شود و می‌تواند چند صدکیلومتر پرواز کند. حماس در جنگ اخیر مدل پهپادهای شهاب خود را به نمایش گذاشت که شبیه پهپادهای ابابیل و قاصف هستند.

اسرائیل نه‌تنها باید با پهپادهای حماس مقابله کند بلکه مجبور بوده با پهپادهایی که در سالهای اخیر در مرز لبنان شناسایی کرده و همچنین پهپادهایی که از سوریه پرواز می‌کنند، مقابله کند.

در موارد مربوط به سوریه و لبنان، اسرائیل می‌گوید که پهپادها را قبل از انهدام زیر نظر دارد. مثلا ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه، ۱۸ مه، در بیانیه‌ای گفت:‌ «امروز صبح پهپادی که تحت بررسی نیروی هوایی اسرائیل بود در منطقه عمک‌هاماعایونوت رهگیری شد.»

اورشلیم‌پست می‌گوید با آن که تمام جزئیات درباره تهدید پهپادها معلوم نیست، اما روشن است که فعالیت‌های پهپادها در سه سال اخیر در مرز اسرائیل با غزه، لبنان و سوریه افزایش داشته است. اسرائیل در این زمینه تنها نیست و عربستان سعودی نیز مشغول مقابله با پهپادهای حوثی‌های تحت حمایت ایران بوده است.

این مقاله می‌گوید ایران در سپتامبر ۲۰۱۹ با موشک‌های کروز و پهپاد به عربستان سعودی حمله کرد. نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی در عراق برای حمله به تاسیسات آمریکا در آن کشور از پهپاد استفاده می‌کنند. و تهران عامل پشت پرده تمام اینها در یمن، عراق، غزه، سوریه و لبنان است. اورشلیم‌پست می‌گوید ایران مانند اختاپوسی مجهز به پهپاد است و پهپادهایش را به تمامی منطقه صادر می‌کند.

پهپادهای ایران یک عامل جدید در میدان نبرد است که قبلا وجود نداشت. قبل از تهدید پهپادهای ایران، مشکل اصلی هواگردهای کوچک دست‌ساز یا کوادکوپترهایی بود که گروه‌های تروریستی چون داعش از فروشگاه‌های عادی خریداری کرده و آنها را برای اهداف تهاجمی تغییر کاربری داده و آنها را به مواد انفجاری مجهز می‌کردند. داعش از این پهپادها در نبرد موصل در سال ۲۰۱۷ استفاده کرد.

تهدید پهپادی ایران به مراتب بزرگتر است و شامل پهپادهایی به اندازه جثه یک انسان یا یک هواپیمای کوچک است که مجهز به کنترل از راه دور هستند، هرچند از آنجا که در مسیر از پیش برنامه‌ریزی شده حرکت می‌کنند، الزاما نمی‌شود آنها را مختل کرد. به این معنی که آنها بیشتر شبیه موشک‌های کروز هستند و گاهی از آنها به عنوان پهپادهای انتحاری یا کامیکازه نام برده می‌شود. اسرائیل به سهم خود با سامانه‌های ضد پهپاد، پیشتاز دفاع پهپادی است. این سامانه‌ها شامل گنبد آهنین، گنبد پهپادی، گارد پهپادی، اسکای‌لاک و سیستم شبکه شلیک به پهپادها توسط نیروهای ویژه است. با رشد تهدید، راه‌حل مقابله با آن نیز گسترش می‌یابد.