خطیب‌زاده: جمهوری اسلامی هیچ‌گونه مداخله‌ای را در برنامه موشکی برنمی‌تابد

کشورهای حوزه خلیج فارس نیز بارها اعلام کرده‌اند که برنامه موشکی ایران مغایر با ادعاهای صلح‌جویانه ایران است

ایران همچنان حاضر نیست در مورد مسائل منطقه‌ای و موشکی با طرف مقابل گفتگو کند- عکس از وبسایت وزارت خارجه

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آخرین مذاکرات وین گفت: « جمهوری اسلامی هیچ‌گونه مداخله‌ای در برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود، برنامه دفاعی موشکی و امور مرتبط با سیاست‌های نظامی و دفاع بازدارنده خود را بر نمی‌تابد.»

دور جدید مذاکرات هسته‌ای باهدف احیای برجام با حضور نمایندگان ایران، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان و حضور غیرمستقیم آمریکا از پنجشنبه گذشته در وین ادامه دارد، اما این مذاکرات تا کنون پیشرفتی نداشته و آمریکا و اروپا بارها درباره رو به پایان بودن زمان برای دستیابی به توافق هشدار داده‌اند.

ساعاتی پیش از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه، مجید تخت روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد نیز گفته بود:«ما به فعالیت‌های خود در رابطه با موشک‌های بالستیک و وسایل پرتاب فضایی که برای تضمین منافع امنیتی و اجتماعی- اقتصادی ما ضروری است، ادامه خواهیم داد.»

در اوایل ماه مارس، یک گروه متشکل از ۱۴۰ قانون‌گذار آمریکایی از دولت بایدن خواستند که یک توافق «جامع‌تر» با ایران را دنبال کند که فراتر از برنامه اقدام جامع مشترک ۲۰۱۵ باشد. برنامه‌ای که نه‌تنها برنامه هسته‌ای ایران را در بربگیرد، بلکه شامل برنامه موشک بالستیک و پشتیبانی از گروه‌های شبهه نظامی در خاورمیانه نیز باشد.

کشورهای حوزه خلیج فارس نیز بارها اعلام کرده‌اند که برنامه موشکی ایران مغایر با ادعاهای صلح‌جویانه ایران است. از این رو خواهان افزایش دامنه مذاکرات وین به مسائل منطقه‌ای و موشکی هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به اظهارات اخیر طرف ایرانی به نظر می‌رسد که با ادامه شرایط فعلی، چشم‌انداز رسیدن به چنین توافقی هر روز دورتر شود و حتی دستیابی به توافقی برای محدود کردن برد موشک‌های ایران به دو هزار کیلومتر نیز، از دسترس خارج شود.

با این حال وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بدون اشاره به خواسته‌های طرف مقابل، مذاکرات وین را مثبت ارزیابی کرد.

حسین امیرعبداللهیان در این مورد گفت رویکرد ما رفع کامل تحریم‌های برجامی در مقابل رفع نگرانی‌های مورد ادعای طرف‌های مقابل در خصوص برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است.

در واقع به نظر می‌رسد که ایران همچنان حاضر نیست در مورد مسائل منطقه‌ای و موشکی با طرف مقابل گفتگو کند. موضوعی که برای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که در تیررس موشک‌ها هستند بسیار مهم است.

پیش‌تر، «نایف الحجرف» گفته بود که مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای با تهران، باید «شامل رفتار ایران باشد و نباید به احیای توافق هسته‌ای محدود شود.»

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با انتقاد از رفتارهای بی‌ثبات کننده ایران در منطقه، گفت: «شورای همکاری از سرسخت‌ترین طرف‌های خواهان احترام به حاکمیت ملی و عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر است و تأسف‌بار است که ایران در این موضوع علاوه بر برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک و حمایت آن از گروه‌های شبه‌نظامی، با رفتارهای بی‌ثبات کننده خود در منطقه به آن پایبند نیست.»