گزارش وال استریت ژورنال از تعلیق مذاکرات خرید اف-۳۵ از سوی امارات

وزیر امور خارجه آمریکا گفت این کشور آماده حرکت در مسیر فروش جنگنده‌ها به امارات متحده عربی است

توافق خرید تسلیحاتی بین آمریکا و امارات متحده عربی در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ حاصل شد -JOEL SAGET / AFP

یک مقام امارات متحده عربی روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور به آمریکا اطلاع داده است که مذاکرات مربوط به خرید هواپیماهای جت اف-۳۵ را تعلیق می‌کند. این جنگنده‌ها بخشی از توافقی ۲۳ میلیارد دلاری شامل پهپادهای ام‌کیو ۹بی، مهمات پیشرفته و پرتابه‌های هوا به هوا و زمین به هوا است. همزمان رویترز به نقل از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: «آمریکا آماده است در مسیر فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات متحده عربی حرکت کند.» بلینکن در واکنش به خبر تعلیق مذاکرات فروش اف-۳۵ از سوی امارات متحده عربی گفت: «می‌خواستیم اطمینان حاصل کنیم برای مقال تعهدات ما نسبت به برتری نظامی اسرائیل حفظ می‌شود و می‌خواستیم هرگونه تکنولوژی که به دیگر شرکایمان در منطقه انتقال می‌دهیم را بازبینی کرده باشیم.» او افزود: «اما گمان می‌کنم می‌توانیم در صورتی که امارات متحده عربی بخواهد به حرکت رو به جلو ادامه دهیم.»

شرکت لاکهید مارتین آمریکا مسئول فروش ۵۰ فروند جت اف-۳۵ به امارات متحده عربی است. اما جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید قراردادهای منعقد شده در دولت دونالد ترامپ را به منظور بررسی و بازبینی به حال تعلیق درآورد. از آن پس مذاکرات فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات متحده عربی پیشرفتی نداشت و برخی چهره‌های حزب دمکرات نگرانی‌هایی درباره روابط امارات با چین و رویکرد این کشور در قبال یمن و لیبی مطرح کردند.

یک مقام امارات متحده عربی به روزنامه وال استریت ژورنال گفت: «الزامات فنی، محدودیت‌های عملیاتی مربوط به حق حاکمیت و تحلیل هزینه/فایده باعث تجدید نظر از سوی ما شد.» این مقام که نام او اعلام نشده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری روییترز نیز این اظهارات را تایید کرد.

او افزود: «آمریکا همچنان تامین کننده نیازهای پدافندی است و این احتمال وجود دارد که مذاکرات درباره جت‌های اف-۳۵ دوباره از سرگرفته شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه «وال استریت ژورنال» پیش‌تر نیز در گزارشی درباره قرارداد تسلیحاتی آمریکا و امارات به نگرانی دولت بایدن درباره روابط امارات متحده عربی و چین اشاره کرده بود.

اما یک مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به انتشار این خبر ابراز امیدواری کرد مسائل باقی‌مانده در این زمینه با امارات متحده عربی حل شود. این مقام در گفتگو با بخش انگلیسی تلویزیون‌ «العربیه» عربستان سعودی گفت: «همان‌طور که اخیرا در نمایشگاه هوایی دبی تایید کردیم، دولت بایدن-هریس همچنان متعهد به فروش پیشنهادی هواپیماهای اف-۳۵، پهپادهای امکیو ۹ و مهمات است. در عین حال به دنبال کسب اطمینان درباره پایبندی طرفین به تعهدات قبل و پس از فروش جنگنده‌ها هستیم.»

این مقام که نام او اعلام نشده، افزود: «ما امیدواریم که بتوانیم هرگونه مساله باقی‌مانده را حل کنیم و از گفتگوی نظامی مشترک آمریکا و امارات متحده عربی که چند روز دیگر برگزار می‌شود استقبال می‌کنیم.»

مقام اماراتی پیش از این گفته بود که مذاکرات با واشنگتن درباره «شرایط امنیتی پدافندی دوجانبه مربوط به مساله خرید تسلیحات» خواهد بود.

توافق خرید تسلیحاتی بین آمریکا و امارات متحده عربی در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ حاصل شد و بخشی از «پیمان ابراهیم» بود که طی آن ابوظبی به همراه سه کشور عربی دیگر (بحرین و بعدها مراکش و سودان) روابط خود را با اسرائیل‌ عادی‌سازی کردند. طبق آن‌چه خبرگزاری رویترز در ماه ژانویه به نقل از منابع آگاه گزارش کرد، امارات قراراست علاوه بر ۵۰ فروند جت اف-۳۵، ۱۸ فروند پهپاد مسلح نیز دریافت کند. برخی مخالفان این توافق در آن زمان مدعی بودند که با فروش این جنگنده‌ها به امارات، اسرائیل برتری نظامی خود را در منطقه از دست می‌دهد.

هرچند روند حل «مسائل باقی‌مانده» در حدود یک سالی که از آغاز به کار دولت بایدن و تعلیق قرارداد می‌گذرد، پیشرفت چندانی نداشته است، میرا رسنیک، دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا در امور امنیت منطقه، ماه گذشته حین بازدید از نمایشگاه هوایی دبی گفت آمریکا همچنان خواستار فروس این تسلیحات به امارات متحده عربی است.

ویکتوریا نولند، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، نیز هفته گذشته به امارات سفر کرده بود. وزارت خارجه گفته بود هدف نولند «پیش بردن مسائل کلیدی امنیت منطقه و اقتصاد است.»

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در واکنش به تصمیم اماراتی‌ها گفت واشنگتن و ابوظبی می‌کوشند اختلافات خود را حل کنند. او گفت برخی مقامات ارشد امارات قرار است چند روز دیگر به پنتاگون بیایند. کربی تاکید کرد که رابطه آمریکا و امارات راهبردی‌تر و پیچیده‌تر از یک مورد فروش تسلیحات است و آمریکا حتما در همکاری با امارات به سوال‌های این کشور پاسخ می‌دهد. سخنگوی پنتاگون اما یادآوری کرد که آمریکا همیشه هنگام فروش تسلیحاتی شرایطی در مورد چگونگی استفاده از آن‌ها دارد و این مورد هم مستثنی از این قاعده نیست. 

واشینگتن نگران است که چین با اقدامات خود در منطقه مانند تمایل به ساخت بندر در امارات متحده عربی مقاصد نظامی داشته باشد. اما انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی در سیاست خارجی، هفته گذشته گفت: دستور توقف ساخت یکی از بنادر نزدیک ابوظبی صادر شده است. او در عین حال تاکید کرد که به نظر امارات چین از ساخت بنادر، مقاصد نظامی ندارد.

شرکت لاکهید مارتین در پاسخ به سوال خبرگزاری رویترز گفت دولت‌های آمریکا و امارات باید به سوال‌های موجود در این زمینه پاسخ دهند. این شرکت به سوال روزنامه «هیل» واشنگتن هم جواب نداد. سفارت امارات در واشنگتن نیز به سوال «هیل» جواب نداد.