تاکید آمریکا و عربستان بر همکاری درباره «تهدیدات مشترک»

نخستین گفت‌وگوی تلفنی بلینکن با وزیر امور خارجه عربستان سعودی پس از اظهارات جو بایدن درباره ادامه همکاری با عربستان سعودی انجام گرفت

در گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه آمریکا و عربستان سعودی، تهدیدات مشترک و روابط تاریخی واشنگتن و ریاض به بحث گذاشته شد - FAYEZ NURELDINE / AFP

وزیر امور خارجه ایالات متحده برای اولین بار به صورت تلفنی با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت‌وگو کرد. این گفت‌وگواز جمله تهدیدات مشترک و روابط تاریخی واشنگتن و ریاض بررسی شد.

بر اساس گزارشی که العربیه منتشر کرده، وزیر امور خارجه عربستان سعودی انتصاب اخیر آنتونی بلینکن به عنوان بلندپایه‌ترین دیپلمات آمریکایی را تبریک گفته و برای همکاری درخصوص تهدیدات مشترک که ثبات و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد اعلام آمادگی کرده است.

وزیران خارجه دو کشور هم‌چنین در خصوص روابط تاریخی و استراتژیک آمریکا و عربستان و سایر موارد مورد علاقه مشترک گفت‌وگو کردند.

روز پنجشنبه، عربستان سعودی از حمایت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از این کشور، و دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی آن در برابر تهدیدهای منطقه استقبال کرده بود.

بیانیه عربستان سعودی پس از آن منتشر شد که آقای بایدن در جریان نخستین سخنرانی سیاست خارجی خود در وزارت امور خارجه، قول داد «به حمایت و کمک به عربستان سعودی در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی و مردم خود ادامه دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیصل بن فرحان سپس با انتشار توئیتی از موضع ایالات متحده برای همکاری با عربستان در دفاع از امنیت و قلمرو آن حمایت کرد.

کمتر از یک هفته پیش از روی کار آمدن دولت جدید در ایالات‌متحده، عربستان سعودی در باره تهدیدهای ناشی از فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه هشدار داده بود.

شاهزاده بن فرحان با اشاره به تلاش عربستان برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی برای بحران یمن، بر اهمیت حمایت جامعه جهانی از تلاش‌ها برای حفظ امنیت و ثبات آن کشور و جلوگیری از اقداماتی که جمهوری اسلامی با تامین سلاح شورشیان حوثی برای ایجاد اختلال در این مسیر انجام می‌دهد، تاکید کرده بود.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی هم‌چنین خواستار آن شده بود که در صورت احیای برجام از سوی آمریکا، کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان مورد مشورت قرار گیرند.

بیشتر از جهان