دوسالانه هنرهای معاصر درعیه در ریاض آغاز شد

آثار برخی از هنرمندان بین‌المللی نیز وجهه جهانی به این دوسالانه هنرهای معاصر عربستان داده است

«بنیاد دوسالانه درعیه» در سال ۲۰۲۰ و با حمایت وزارت فرهنگ سعودی تاسیس شد- SPA

روز جمعه، ۱۱ دسامبر، «دو‌سالانه هنرهای معاصر درعیه» در ریاض آغاز به کار کرد. این رویداد هنری بی‌سابقه قرار است دریچه‌ای باشد برای بازتاب تحولات شتابان در فضای هنری عربستان سعودی.

به گزارش عرب نیوز، بیش از ۴۰ اثر از ۲۷ هنرمند آن کشور در این دوسالانه که از ۱۱ دسامبر ۲۰۲۱ تا ۱۱ مارس ۲۰۲۲ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود، به نمایش درمی‌آید.

آثار برخی از هنرمندان بین‌المللی نیز وجهه جهانی به این دوسالانه هنرهای معاصر عربستان داده است.

نقاشی، چیدمان، و «هنر نمایشی» در محور این نمایشگاه قرار دارد.

درعیه منطقه‌ای تاریخی در شمال غرب شهر ریاض است که  با بناهای تاریخی فهرست‌شده‌ در میراث جهانی یونسکو، پرآوازه است. درعیه در سده پانزدهم میلادی شکوفا، و سپس نخستین پایتخت سلسله سعودی شد. 

راکان بن ابراهیم الطوق، نایب رئیس هیأت امنای بنیاد دوسالانه درعیه، پشتیبانی از جنبش‌های هنری بومی را از اهداف این نمایشگاه بیان می‌کند. به گفته او، قرار است این دو سالانه جایگاه هنر را در جامعه سعودی به عنوان بخشی اساسی از سبک زندگی تحکیم کند.

تلاش وزارت فرهنگ عربستان سعودی و بنیاد دوسالانه درعیه بر آن بوده است که دوسالانه‌ای مطابق با استانداردهای جهانی سازمان دهند.

این مقام سعودی می‌گوید که هدف این دوسالانه ارتقای نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی، و نیز دامن زدن به دادوستدهای فرهنگی و هنری و فرصت‌‌ها برای همکاری‌های بین‌المللی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این رویداد نخستین دوسالانه بین‌المللی هنرهای معاصر در پادشاهی عربستان سعودی است و قرار است محوری برای جمع شدن حلقه‌های هنری و فرهنگی این کشور گرد آن باشد.

«بنیاد دوسالانه درعیه» در سال ۲۰۲۰ و با حمایت وزارت فرهنگ سعودی تاسیس شد. از جمله اهداف این بنیاد، نقش‌آفرینی در پرورش بیان هنری و توجه بیشتر به فرهنگ و هنر و قدرت دگرگون‌ساز آن است. 

یکی از کارهایی که در این رویداد به نمایش می‌آید، اثری است که چهارمین دوره جایزه هنری «إثراء» را به خود اختصاص داد. این جایزه از سوی مرکز «إثراء»، مرکز فرهنگ جهانی ملک عبدالعزیز، به هنرمندان نوظهور اعطا می‌شود.

نادیا کعبی لینکه این جایزه معتبر و مبلغ صدهزار دلار را برای اثری از آن خود کرد که قرار است نخستین بار در این دوسالانه به نمایش درمی‌آید. 

این هنرمند در ماه اوت به عرب‌نیوز گفت: «من با نماد پیکان به عنوان نمادی از رشد اقتصادی کار کردم. اما هم‌زمان آن را همچون یک نشانه خروج نیز به‌کار گرفتم. خروج از جایی که می‌شناسیم، از محدوده آسایش‌مان، از جهانی که به سوی انقراض پیش‌ می‌رود. »

گذشته از دوسالانه هنرهای معاصر، بنیاد دوسالانه درعیه دوسالانه دیگری را نیز در سال آینده برگزار خواهد کرد که بر هنرهای اسلامی متمرکز خواهد بود.

بیشتر از فرهنگ و هنر