نفتالی بنت: رابطه اسرائیل و امارات برای منطقه رفاه می‌آفریند

نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد: «پیمان ابراهیم» پیوندی محکم برای گسترش روابط در منطقه است

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل قوا و نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل - SAEED JUMOH / WAM / AFP

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، که روز یکشنبه، ۱۲ دسامبر، به ابوظبی سفر کرده بود، تاکید کرد: «توافقنامه صلح ابراهیم ساختاری جدید، عمیق و محکم برای روابط دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی در منطقه ایجاد کرده است که به رفاه جوامع منجر می‌شود.»

 بنت در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری دولتی امارات «دبلیوای‌ام» (WAM) با بیان اینکه «با هم کار می‌کنیم تا آینده بهتری برای فرزندانمان تضمین کنیم»، در مورد نتایج پیمان صلح ابراهیم بین امارات و اسرائیل برای دستیابی به رشد و مشارکت اقتصادی گفت: «بسیار خوشحالم که روابط دو کشور در همه زمینه‌ها تقویت شده است. توافقنامه‌های همکاری در زمینه‌های تجارت، تحقیق و توسعه و امنیت سایبری، بهداشت، آموزش، هوانوردی و موارد دیگر هم منعقد شده است و باید بگویم که مشتاقانه منتظر توسعه و تحکیم مداوم روابطم.»

 نخست‌وزیر اسرائیل با ابراز خرسندی از پذیرفتن دعوت شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل قوا، برای سفر به امارات، بیان کرد: «ارزش‌های مدارا، صلح و گفت‌وگو بین ما مشترک است و به همین دلیل است که دوستی و اتحاد ما با سرعت بالایی در حال رشد است.»

او که اولین رهبر اسرائیلی است که از امارات متحده عربی دیدن می‌کند، افزود: «رابطه اسرائیل با امارات متحده عربی اتفاق‌های زیادی را ممکن می‌کند و به این منظور وزارتخانه‌های دو کشور و همچنین شرکت‌ها و بازرگانان در حال همکاری با یکدیگرند و هیئت‌های دو طرف، دیدارهای متقابل برگزار می‌کنند؛ به‌ویژه همکاری در حوزه سلامت و امنیت غذایی بخش عمده‌ای از همکاری‌های دوجانبه را تشکیل می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نفتالی بنت به حجم مبادلات تجاری بین امارات و اسرائیل نیز اشاره کرد و گفت: «حجم تجارت متقابل ظرف چند ماه تسریع شده است. همکاری ما فرصت‌های اقتصادی بی‌سابقه‌ای را نه تنها برای ما، بلکه برای کشورهای بیشتری فراهم می‌کند و به افزایش ثبات و رفاه در منطقه می‌انجامد.»

بنت درباره حضور اسرائیل در اکسپو ۲۰۲۰ دبی با شعار «به سوی فردا» نیز توضیح داد: «غرفه اسرائیل در اکسپو ۲۰۲۰ دبی مظهر نگاه خوش‌بینانه به فردا و تلاشی بی‌حد برای بهتر کردن آن است. این یک باور یهودیت است که فردای بهتر را فقط برای خودمان نمی‌خواهیم، بلکه آن را برای دوستان و متحدانمان در سراسر جهان در زمینه‌های مختلف طلب می‌کنیم.»

نخست‌وزیر اسرائیل در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: «پیامی که می‌خواهم به رهبران امارات و شهروندان اماراتی برسانم این است که شراکت و دوستی ما متقابل است. ما همسایه و پسرعموییم. ما نوه‌های حضرت ابراهیمیم. دوران پس از امضای قرارداد پیمان ابراهیم بهترین گواه بر این است که توسعه روابط دوجانبه یک گنج گرانبها برای ما و کل منطقه است.»

امارات به همراه بحرین، مراکش و سودان چهار کشور عربی‌اند که در سال ۲۰۲۰، با حمایت دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آن کشور، در روند موسوم به‌ «توافق ابراهیم» برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل اقدام کردند. نسبت به سه کشور دیگر، روابط تل‌آویو و ابوظبی پیشرفت بیشتری داشته است. پیش از این، یائیر لاپید، وزیر خارجه، و سایر وزرای اسرائیلی هم به امارات رفته و در طول نمایشگاه جهانی در دبی نیز بسیاری از اسرائیلی‌ها به این شهر سفر کرده‌اند.