نماینده مجلس: افرادی که دنبال آلات موسیقی‌اند از ایران بروند

سیدکاظم موسوی: من صلاح نمی‌دانم آلات موسیقی به ایران وارد شود

سیدکاظم موسوی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی - تسنیم

به دنبال اعلام خبر ممنوعیت واردات آلات موسیقی و عینک آفتابی به ایران، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «افرادی که دنبال آلات موسیقی یا امیال شخصی خودشان‌اند، می‌توانند از ایران بروند.» سیدکاظم موسوی با بیان اینکه او و همکارانش «صلاح نمی‌دانند» این لوازم به ایران وارد شود، مدعی شد که دغدغه شب و روز آنان «به عنوان خادم مردم» فقط معیشت است.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران، درباره دلایل ممنوعیت واردات آلات موسیقی گفت: «ورود آلات موسیقی به کشور به صلاح نیست، چون کشور ما جمهوری اسلامی است.» او در ادامه با بیان اینکه «آلات موسیقی و لوازمی از این قبیل آن‌قدر مهم نیستند که برای آن‌ها وقت و ارز خرج کنیم»، گفت: «چرا باید با وجود این‌ همه شهدا و علمایی که داریم، آلات موسیقی به کشور وارد شود؟»

موسوی با طرح این ادعا که بودن یا نبودن آلات موسیقی و عینک آفتابی در زندگی مردم تفاوتی ایجاد نمی‌کند، افزود: «آلات موسیقی جزو کالاهای اساسی نیست که ما ورودش را الزامی بدانیم. عینک آفتابی یا آلات موسیقی باشند یا نباشند در زندگی مردم هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کند. اگر افرادی به دنبال آلات موسیقی یا امیال شخصی خودشان‌اند، کشور‌های دیگر هست؛ می‌توانند از ایران بروند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نماینده مجلس درباره ممنوعیت واردات عینک آفتابی نیز تصریح کرد: «در خصوص ممنوعیت ورود عینک آفتابی، اگر مردم از آن استفاده پزشکی می‌کنند و پزشک معالج استفاده از آن را توصیه کرده است، در این مورد اشکالی ندارد. اگر یک سازوکار در چارچوب قانون برای استفاده از عینک آفتابی تبیین شود، استفاده از آن اشکالی ندارد.» او واردات عینک آفتابی را هم مشروط به آن دانست که «نیاز مردم باشد و ارزبر نباشد».

پیش‌تر مهدی میراشرفی، رئیس گمرک ایران، اعلام کرده بود که آلات موسیقی در گروه کالاهایی قرار دارند که واردات آن‌ها به ایران ممنوع است. این خبر را خبرگزاری حکومتی تسنیم منتشر کرد و نوشت: «۱۱ کانتینر آلات موسیقی برند یاماها که از سال ۱۳۹۸ در گمرک بوشهر مانده است، اجازه ترخیص نخواهد یافت و بازرسی گمرک ایران به‌صورت تمام‌قد به این ماجرا ورود کرده است تا جلوی ترخیص آن‌ها را بگیرد.»

 پس از رئیس گمرک ایران، غلامعلی آهنکوب‌نژاد، رئیس اتحادیه عینک‌سازان و عینک‌فروشان اهواز، خبر داد که ورود عینک آفتابی هم به ایران ممنوع است، چون جزو کالاهای لوکس به شمار می‌رود.

سید کاظم موسوی، نایب‌رئیس مجلس که منتقدان منع واردات عینک آفتابی و آلات موسیقی را به خروج از ایران دعوت کرده است، در انتخابات مجلس یازدهم با حدود ۵۹ هزار رای به مجلس شورای اسلامی راه یافت که در واقع معادل ۲۸ درصد آرای ماخوذه حوزه انتخابی او در استان اردبیل بود.

پیش از این نیز مقام‌های جمهوری اسلامی و افراد وابسته به حکومت مسئله خروج منتقدان و مخالفان از ایران را مطرح کرده بودند. زینب ابوطالبی، مجری شبکه حکومتی افق، در سال ۱۳۹۸ در برنامه‌ای با موضوع قاسم سلیمانی گفته بود: «ایرانی‌ها به یک زندگی حماسی و جهادی احتیاج دارند و اگر کسی به این سبک اعتقاد ندارد، «جمع کند از ایران برود».