دادگاه کیفری بین‌المللی دومین حکم دستگیری سیف‌الاسلام قذافی را صادر کرد

رسیدگی به پرونده جنایت‌های ضدبشری، جنایات جنگی و نقض حقوق مهاجران در لیبی از مدت‌ها پیش آغاز شده است

سیف‌الاسلام قذافی، فرزند معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور - AFP

دیوان کیفری بین‌المللی شامگاه یکشنبه، ۱۳ دسامبر ۲۰۲۱، برابر با ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰، برای دستگیری سیف‌الاسلام قذافی، فرزند معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، حکمی صادر کرد. در این حکم، از همه کشورها خواسته شده است برای دستگیری سیف‌الاسلام قذافی و احضار او به دادگاه لاهه همکاری کنند.

البته دادگاه کیفری بین‌المللی مدت‌ها است که رسیدگی به پرونده جنایت‌های ضدبشری، جنایات جنگی و نقض حقوق مهاجران در لیبی را آغاز کرده است و همچنان به تلاش‌هایش برای پیشبرد تحقیقات و بازداشت متهمان ادامه می‌دهد. این دادگاه در سال ۲۰۱۱، پس از بررسی پرونده‌های متعدد حقوقی، حکم بازداشت سیف‌الاسلام قذافی به اتهام ارتکاب «جنایت علیه بشریت» در کشور خود را صادر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نوامبر گذشته، فادی عبدالله، سخنگوی دادگاه کیفری بین‌المللی، در صحبت با شبکه «لیبا الاحرار»، گفت که حکم جلب سیف‌الاسلام قذافی که در سال ۲۰۱۱ صادر شده، همچنان پابرجا و قابل اجرا است و وضعیت حقوقی سیف‌الاسلام هیچ تغییری نکرده است.

این در حالی است که سیف‌الاسلام قذافی در ۲۳ آبان ۱۴۰۰، اسناد و مدارک موردنیاز برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی را که قرار است سوم دی‌ماه ۱۴۰۰ برگزار شود، به کمیسیون عالی انتخابات لیبی تحویل داده است و هرچند کمیسیون عالی انتخابات لیبی سیف‌الاسلام قذافی را رد صلاحیت کرد، دادگاه استیناف در لیبی نامزدی او را از نظر قانونی تایید کرده است.

اکنون با بازشدن مجدد پرونده جنایات جنگی و ضدبشری اعضای خانواده قذافی و تشدید تلاش‌های دادگاه کیفری بین‌المللی برای بازداشت سیف‌الاسلام قذافی، موضوع نامزدی او در انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی بار دیگر با مخالفت‌ها و موانع بسیاری روبه‌رو خواهد شد و بعید به نظر می‌رسد که او بتواند برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی پیش‌رو فرصتی پیدا کند؛ به‌ویژه اینکه به دلیل ادامه تنش‌های داخلی و حضور گروه‌های مسلح، انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی ممکن است با تهدیدها و چالش‌های بسیاری مواجه شود.