بازگشت قذافی و دبیبه به صحنه رقابت‌های انتخاباتی در لیبی

انتخابات ریاست جمهوری لیبی در ۲۴ دسامبر برگزار می‌شود

سیف‌الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی - IMED LAMLOUM / AFP

به‌دنبال اعلام تصمیم دادگاه عالی لیبی در مورد بازگشت سیف‌الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی به رقابت‌های ریاست جمهوری، اکنون پرسش اساسی ناظران این است که انتخابات آینده، سرنوشت کشور را چگونه رقم خواهد زد؟

درواقع، پس از آن‌که دادگاه تجدیدنظر شهر سبها در جنوب این کشور سیف‌الاسلام را به فهرست نامزدهای انتخابات بازگرداند، اقدامات قوه قضاییه لیبی در کانون توجه قرار گرفت. از سوی دیگر عبدالحمید دبیبه، رئیس دولت موقت لیبی نیز پس از پذیرش درخواست تجدیدنظر وی در دادگاه طرابلس در مورد اعتراضاتی که علیه نامزدی وی برای انتخابات ارائه شده بود، بار دیگر به صحنه رقابت‌های انتخاباتی بازگشته است.

در همین راستا، عثمان بن برکه، نویسنده و تحلیلگر سیاسی اهل  لیبی، معتقد است که سرنوشت کشور زمانی در دست ملت قرار می‌گیرد که انتخابات پیش‌رو آزاد، عادلانه، شفاف و بدون هیچ مانعی برگزار شود. این کارشناس سیاسی در صحبتی که با «اسکای نیوز عربی» داشت، گفت اکنون کلیه شهروندان لیبی این واقعیت را پذیرفته‌اند که شرکت در انتخابات تلاشی برای برون‌رفت از بحران جنگ و خشونت و تعیین سرنوشت کشور است و این موضوع به نامزدها و جناح‌های سیاسی ربطی ندارد؛ بنابراین، انتظار می‌رود مردم در انتخابات پیش ‌رو حضور پرشور و گسترده‌ای داشته باشند، به‌ویژه این‌که شماری از نامزدهایی که درگذشته از رقابت‌های انتخاباتی کنار زده شده بودند، بار دیگر به صحنه بازگشته‌اند.

عثمان بن برکه، اظهار داشت که هدف عمده و اساسی همه، پایان دادن به بحران یک دهه جنگ و خشونت در کشور است و شکی نیست که هر نظام سیاسی که در برخورد با چالش‌ سلاح‌های غیرمجاز و شبه‌نظامیان قادر به کسب موفقیتی نشود، با شکست روبه‌رو خواهد شد. وی همچنان، جامعه جهانی را نیز مسئول کنترل اوضاع در کشور دانست و گفت اگر جامعه جهانی خواستار ثبات و امنیت در لیبی است، نباید در انجام مسئولیت‌های خود کوتاهی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، مقام‌ها و فعالان لیبی اصرار دارند که باید همه نامزدهای حذف شده از انتخابات ریاست جمهوری به صحنه رقابت بازگردند. عادل‌العماری، کارشناس سیاسی لیبی‌، گفت حذف گزینشی به هیچ صورتی قابل‌پذیرش نیست و احکام اخیر دادگاه برای بازگشت نامزدها به صحنه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که حذف گزینشی نامزدها اقدام درستی نبوده است.

العماری در ادامه گفت که حذف سیف‌الاسلام قذافی اقدامی ناعادلانه و غیرمنصفانه بود، زیرا وی همه شروط و مراحل قانونی را مطابق قانون انتخابات تکمیل کرده است.

شایان ذکر است که پس از حذف سیف‌الاسلام قذافی از فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، وی در پیامی خطاب به حامیان خود گفته بود «برادران و خواهران! هرگز ناامید نشوید ما تمام تلاش‌ خود را برای بازگشت به عرصه رقابت‌های انتخاباتی انجام خواهیم داد».

بااین‌حال، العماری اظهار داشت که بازگشت عبدالحمید دبیبه به انتخابات خلاف قانون اساسی است، زیرا وی به‌طور شفاهی و کتبی وعده داده است که در انتخابات پیش‌ رو نامزد نشود، بنابراین، بازگشت وی به صحنه رقابت‌های انتخاباتی، نقض آشکار نقشه راه است.

این پژوهشگر سیاسی با اشاره به این‌که مردم لیبی در انتخابات آینده، حضور پرشور و گسترده‌ای خواهند داشت، خواستار حمایت بین‌المللی برای کسانی شد که با تصمیم و اراده ملت وارد صحنه قدرت می‌شوند، به‌ویژه این‌که هدف تنها برگزاری انتخابات نیست، بلکه ایجاد نهادهای دولتی است که در خدمت مردم باشند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری لیبی در ۲۴ دسامبر برگزار شود و مردم این کشور برای نخستین بار پس از یک دهه جنگ و خشونت و تشدید تنش‌های سیاسی و قومی به پای صندوق‌های رای بروند و با انتخاب نامزد واجد شرایطی که قصد خدمت به ملت را داشته باشد، کشور را از بحران نجات دهند.