پرکاربردترین «شکلک» مجازی سال ۲۰۲۱ کدام بود؟

به‌رغم تداوم همه‌گیری، بحران‌ تغییرات اقلیمی، تمام ۱۰ شکلک‌ پرکاربرد کاملاً خوش‌بینانه‌اند

شکلک «اشک‌ شوق» به تازگی در کانون جنگ بینانسلی بر سر شکلک‌ها قرار داشته است و جوانان می‌گویند این صورتک به نظر آن‌ها «پرخاشگری منفعل» را بازتاب می‌دهد- EVA HAMBACH / AFP

به قول معروف، اگر نخندی گریه سراغت می‌آید. اما تکلیف گریه و خنده توام چیست؟ گویا احساسات ما در عرصه دیجیتالی نشان‌گر آن است که اکثر ما در سال ۲۰۲۱ چنین وضعیتی داشته‌ایم.

طبق تحلیل‌نامه سالانه کنسرسیوم یونی‌کد در مورد کاربری شکلک‌های مجازی در جهان، صورتک «اشک‌ شوق» یک سال دیگر هم در صدر پرکاربردترین شکلک‌ها قرار گرفت.

کنسرسیوم یونیکد ائتلافی غیرانتفاعی از شرکت‌های فناوری است که در تعیین چگونگی نمایش نویسه‌های ویژه، از جمله «شکلک»، همکاری می‌کنند. با آن که گروه «نسل زِد» شکلک «اشک‌ شوق» را خیلی بی‌مزه اعلام کرده بود، طبق داده‌هایی که کنسرسیوم یونی‌کد گردآوری کرده است، این شکلک  پنج درصد از کل شکلک‌های به کار رفته در سال جاری میلادی را تشکیل می‌داده است. شکلک «اشک‌ شوق» به تازگی در کانون جنگ بینانسلی بر سر شکلک‌ها قرار داشته است و جوانان می‌گویند این صورتک به نظر آن‌ها «پرخاشگری منفعل» را بازتاب می‌دهد.

گویا امسال به‌رغم تداوم همه‌گیری، بحران‌ تغییرات اقلیمی افسارگسیخته و مواجهه با سیل بی‌پایانِ خبرهای بد، وقتی پای ارتباطات دیجیتالی ما به میان می‌آید، همچنان مثبت‌نگری خود را حفظ کرده‌ایم، به گونه‌ای که تمام ۱۰ شکلک‌ پرکاربرد کاملاً خوش‌بینانه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شکلک «قلب قرمز» در رتبه دوم پس از «اشک شوق» قرار داشته است و پس از آن شکلک اغراق‌آمیزترِ «از خنده بر زمین غلت زدن»، شکلک «تأیید» (با انگشت شست)، شکلک‌های «گریه، دست‌هایی که به دعا برآمده، بوسه فرستادن، صورت خندان همراه با چند قلب، چشم‌قلبی»، و نیز شکلک قدیمی «لبخند».

در دسته‌بندی‌ها نیز در دسته پوشاک، شکلک «تاج» بیش از همه کاربرد داشته و شکلک‌های «کیف دستی، روپوش آزمایشگاه و کفش پاشنه‌تخت» جزو شکلک‌های خاک خورده بوده‌اند.

در بخش حمل و نقل هوایی، سفینه موشکی از همه پرکاربردتر بوده است، شاید به این دلیل که امسال سالِ آغاز سفر فضایی تجاری بود. شکلک «بازوی ورزشکاری» پراستفاده‌ترین شکلک اعضای بدن بوده است و «پروانه» در میان حیوانات رتبه اول را کسب کرده است، که چون گروه حیوانات دومین دسته بزرگ شکلک‌ها است، نتیجه‌ غافلگیرکننده‌ای است.

کم‌طرفدارترین شکلک‌ها، پرچم کشورها و وسایلی هم‌چون کلاه حمام بوده است.

طبق اعلام کنسرسیوم یونی‌کد، در سال ۲۰۲۱ با آن که کووید هم‌چنان در رأس اخبار است، شکلک ویروس در مقایسه با سال ۲۰۱۹ فقط به فهرست ۵۰۰ شکلک اول راه یافته است. این کنسرسیوم اعلام کرد «همه‌گیری جهانی‌ای که راه و روش زندگی ما را تغییر داد، اثر کمی بر نحوه خودبیان‌گری ما در فضای مجازی داشته است.»

این کارگروه شکلک‌ها را بر اساس متوسط فراوانی کاربرد در چندین مرجع رتبه‌بندی می‌کند. به گفته کنسرسیوم یونی‌کد، ۹۲ درصد جمعیت جهان از شکلک استفاده می‌کنند و تعداد کل شکلک‌ها ۳ هزار و ۶۶۳ تا است. به‌رغم وجود گزینه‌های بسیار زیاد، ۱۰۰ شکلک برتر در ۸۲ درصد مواقع به کار می‌روند.

© The Independent

بیشتر از جهان