نشست جی‌۷: بحران اوکراین، گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و دفاع از جهان آزاد

انتظار می‌رود شرکت‌کنندگان در بیانیه مشترکی از ایران بخواهند که برنامه هسته‌ای خود را تعدیل و از فرصت گفت‌وگوهای وین برای بازگشت به برجام استفاده کند

نشست دوروزه وزرای خارجه کشورهای «گروه ۷» در شهر لیورپول بریتانیا درحال برگزاری است- PHIL NOBLE / POOL / AFP

وزیران خارجه ثروتمندترین دموکراسی‌های جهان در شهر لیورپول در شمال انگلستان گرد هم آمده‌اند تا دربرابر مداخله احتمالی روسیه در اوکراین جبهه‌ای متحد را نشان دهند.

به گزارش رویترز، نشست جی۷ با حضور وزیران خارجه ایالات متحده آمریکا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، آلمان و کانادا و به میزبانی وزیر خارجه بریتانیا در زمانی برگزار می‌شود که جامعه بین‌المللی نگران مداخله نظامی روسیه در اوکراین است.

روسیه هرگونه برنامه‌ریزی برای یک اقدام نظامی را رد می‌کند.

دفتر امور خارجه بریتانیا در لندن، در بیانیه‌ای با اشاره به دیدار جمعه شب لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، بر نگرانی عمیق این دو از بسیج نیروهای نظامی روسیه در پشت مرزهای اوکراین تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است هرگونه مداخله نظامی روسیه اشتباهی راهبردی خواهد بود که پیامدهایی جدی دربر خواهد داشت.

وزیر خارجه بریتانیا روز شنبه، ۲۰ آذرماه، در آغاز نشست دوروزه جی۷ گفت: «ما نیاز داریم از خود در برابر تهدیدهای فزاینده‌ عوامل ستیزه‌جو دفاع کنیم. نیاز داریم متحد شویم تا بتوانیم در برابر تجاوزگری آنانی که در پی محدود کردن مرزهای آزادی و دموکراسی هستند محکم بایستیم . به این منظور ما به صدای متحد نیرومندتری نیاز داریم.»

بحران اوکراین اکنون مهم‌ترین نشانه تنش میان غرب و شرق است.

اوکراین روسیه را متهم می‌کند که ده‌هاهزار سرباز را  آماده یک تهاجم احتمالی نظامی گسترده کرده است.

اما روسیه، اوکراین و ایالات متحده آمریکا را به دامن زدن به بی‌‌ثباتی متهم می‌کند و می‌گوید برای حفاظت از خود تضمین می‌خواهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واشینگتن قرار است کارن دونفرید، دیپلمات ارشد خود را در روزهای ۱۳-۱۵ دسامبر به اوکراین و روسیه بفرستد تا با مقام‌های دولتی ارشد این کشورها دیدار کند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که دستیار وزیر خارجه آمریکا در اروپا و‌اوراسیا «بر این نکته تأکید خواهد کرد که می‌توان با روندی دیپلماتیک به کشمکش در منطقه دونباس پایان داد».

ایالات متحده از اجرایی شدن توافقنامه‌های مینسک پشتیبانی می‌کند و آن‌ را راه حلی دیپلماتیک می‌داند که خطر جنگ را برطرف می‌کند.

بریتانیا به‌عنوان رئیس کنونی گروه جی۷ خواستار آن شد که اعضای این گروه در دفاع از آنچه «جهان آزاد» می‌نامد راسخ‌تر باشند.

وزیر خارجه بریتانیا در ابتدای این هفته گفت عصر درون‌نگری برای غرب به پایان رسیده است و عصر بیداری در برابر خطرهای ایدئولوژی‌های رقیب فرا رسیده است. او‌ از خطرهای وابستگی گازی اروپا به روسیه سخن می‌گوید و درباره تهدیدهای امنیتی ناشی از وابستگی تکنولوژیکی  به چین هشدار می‌دهد.

انتظار می‌رود شرکت‌کنندگان در نشست جی۷، با صدور بیانیه مشترکی از ایران بخواهد که برنامه هسته‌ای خود را تعدیل و از فرصت گفت‌وگوهای وین برای بازگشت به برجام استفاده کند.

بر اساس بیانیه دفتر امور خارجه بریتانیا، وزیران خارجه بریتانیا و آمریکا تأکید کردند که ایران باید در گفت‌وگوها مشارکتی جدی داشته باشد.

آلمان که سال آینده ریاست گروه ۷ را برعهده خواهد گرفت در این نشست احتمالا چارچوب برنامه سال ۲۰۲۲ را ارائه خواهد داد.