اردوغان: نباید به مردم افغانستان پشت کنیم

«ترکیه می‌کوشد از بروز جنگ و درگیری در افغانستان جلوگیری کند»

رجب طیب اردوغان‌، رئیس‌جمهوری ترکیه - Mustafa KAMACI /AFP

رجب طیب اردوغان‌، رئیس‌جمهوری ترکیه، در مراسم گشایش شانزدهمین اجلاس اتحادیه بین‌المللی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول گفت، برقراری صلح و ثبات پایدار در افغانستان آرزوی مشترک همه اعضای این سازمان است و هیچ کشوری نباید به مردم افغانستان پشت کند. بخشی از سخنان رجب طیب اردوغان در خبرگزاری آناتولی ترکیه منتشر شده است و در آن به نقل از اردوغان آمده است: «ما به کمک‌های بشردوستانه خود به مردم افغانستان ادامه می‌دهیم و این کمک‌ها در شرایط دشوار کنونی از اولویت‌های ما است. ما تلاش داریم، سهم خود را در حمایت از مردم افغانستان که روابط تاریخی با آنان داریم انجام دهیم و از آنان حمایت کنیم.»

آقای اردوغان گفت: «تلاش می‌کنیم از بروز دوباره جنگ و اختلاف‌ها در افغانستان جلوگیری کنیم. ما این اقدامات را برای آرامش و ثبات افغانستان و کشورهای منطقه انجام می‌دهیم و از کشورهای اسلامی نیز می‌خواهیم در کنار ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، با ما هم‌بستگی فعالانه داشته باشند.» اردوغان، هم‌چنین به نبود یک نظام همه‌شمول در افغانستان تحت حاکمیت طالبان نیز اشاره کرد و گفت، در زمینه روند سیاسی، نواقص نامطلوبی در ایجاد یک دولت فراگیر وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در سخنرانی‌اش از اعضای اتحادیه بین‌المللی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواست تا گام‌های قاطعانه بردارند. اردوغان گفت: «به‌عنوان یک سازمان، ما باید گام‌های قاطع‌تری در مبارزه با اسلام‌هراسی و نفرت‌پراکنی داشته باشیم.»

این سخنان رجب طیب اردوغان در مورد افغانستان در حالی ابراز می‌شود که او پس از خروج آمریکا از افغانستان تاکید کرد که ترکیه تنها کشور قابل‌اعتماد برای مدیریت وضعیت موجود افغانستان خواهد بود. به‌نظر می‌رسد، اردوغان تلاش دارد نفوذ چشمگیری در افغانستان داشته باشد. او تاکنون چندین بار از رفتار طالبان در افغانستان انتقاد کرده است و اکنون نیز تاکید دارد که افغانستان باید صاحب یک نظام همه‌شمول شود تا از بروز جنگ دوباره در آن کشور جلوگیری کند.

پس از سقوط کابل به دست طالبان و بازگشت این گروه به قدرت در ۱۵ اوت، اردوغان گفت: دولت ترکیه با طالبان در تماس است و اگر نیاز شود با ملا هیبت‌الله آخوندزاده‌، رهبر این گروه نیز صحبت می‌کند.

اکنون نیز ترکیه تلاش دارد با همکاری قطر امنیت و کنترل فرودگاه بین‌المللی کابل را در دست بگیرد. ترکیه در این زمینه با شماری از کشورهای خارجی به‌ویژه آمریکا نیز صحبت کرده است. درصورتی‌که ترکیه و قطر رسما مسئولیت فرودگاه بین‌المللی کابل را به عهده بگیرند، پروازها میان افغانستان و بسیاری از کشورها که پس از سلطه طالبان متوقف‌ شده است، از سر گرفته خواهند شد.