اومیکرون به همسایگی ایران رسید

«تکمیل واکسیناسیون در گروه سنی دوازده سال به بالا از نان شب هم واجب‌تر است»

روز شنبه ۲۰ آذر پس از ۴۶۰ روز، ابتلای روزانه به کووید-۱۹ به کمتر از ۲ هزار نفر رسید - ATTA KENARE / AFP

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور خبر داد که سویه اومیکرون به سه کشور همسایه ایران رسیده است. 

به گزارش ایلنا، حسین قاسمی درباره اقدامات پیشگیرانه در مورد ورود سویه جدید بیماری کرونا به ایران گفت: «اومیکرون در عربستان، پاکستان و امارات دیده شده است. همه محدودیت‌هایی که در مرزها ایجاد می‌شود برای مدیریت زمان است و کمکی به اینکه این سویه وارد کشور نشود، نمی‌کند فقط زمان را مدیریت می‌کند تا ما اقدامات پیشگیرانه‌ای که لازم است را انجام دهیم.»

او درباره ممنوعیت‌های پروازی توضیح داد: «وقتی اومیکرون ابتدا در کشورهای آفریقایی دیده شد، باوجود آن‌که ما از آن کشورها پرواز مستقیم نداشتیم، پرواز غیرمستقیم مسافران از آن نقاط هم ممنوع اعلام شد. در حال حاضر عربستان، پاکستان و امارات در همسایگی ما قرار دارند و برای ورود به کشور بحث واکسن و داشتن پی‌سی‌آر منفی را الزامی کردیم، بنابراین تردد در مرزها انجام می‌شود، اما با رعایت این دو شرط.» این مسئول وزارت کشور به تصویب دستورالعملی در ستاد ملی مبارزه با کرونا اشاره و بدون بیان جزئیات آن اعلام کرد که فرآیند شناسایی و جداسازی افراد بیمار احتمالی که از مرزها تردد می‌کنند را تقویت می‌کند.

اومیکرون به ایران هم رسیده است؟

نگرانی بابت ورود سویه جدید کرونا و موج گسترده ابتلا در شرایطی است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، روز شنبه ۲۰ آذر پس از ۴۶۰ روز، ابتلای روزانه به کووید-۱۹ به کمتر از ۲۰۰۰ نفر رسید. آخرین بار، ۱۶ شهریور سال گذشته، تعداد مبتلایان روزانه کمتر از دو هزار نفر بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی لازم است پایش‌های بیشتری برای کنترل وضعیت کرونا انجام شود، به ایلنا گفت: «لازم است پایش ژنتیکی‌مان را افزایش دهیم تا اطلاع داشته باشیم که سویه اومیکرون در کشورمان هست یا نه. وقتی کشورهایی مانند پاکستان، هندوستان، امارات، عربستان این سویه را گزارش می‌کنند و شواهدی هم وجود دارد که ممکن است در ترکیه هم وجود داشته باشد، ما هم به‌احتمال‌ قوی اومیکرون را در کشورمان داریم، پس اگر وجود دارد باید پایشمان بالا برود و بدانیم که در چه مناطقی از کشور است که بتوانیم از پخش شدن آن جلوگیری کنیم.»

ناجی بابیان این‌که در حال حاضر تکمیل واکسیناسیون در گروه سنی حداقل دوازده سال به بالا از نان شب هم واجب‌تر است، تاکید کرد: «مطالعات جدید نشان داده‌اند دوز سوم تا حد بسیار بالایی هم در برابر دلتا و هم در برابر اومیکرون می‌تواند حتی از عفونت و بیماری جلوگیری کند. درحال حاضر تزریق گسترده دوز بوستر و گسترش واکسیناسیون را باید به‌طورجدی انجام داد.»

نگرانی از شیوع کرونا در مدارس

هشدار این کارشناسان درباره ورود سویه اومیکرون و لزوم پایش و مراقبت بیشتر در شرایطی است که فعالیت حضوری مدارس همچنان ادامه دارد و بنا بر اعلام سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش، امتحانات نیمسال اول در مدارس سراسر کشور حضوری برگزار می‌شود.

امروز نیز رئیس دولت در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از تداوم فعالیت مدارس خبر داد و اشاره کرد: «این اختیار به مدیران استانی داده ‌شده است که به شکل موردی و مقطعی وضعیت مدارس را بررسی کنند و اگر در منطقه‌ای شرایط خاصی پیش آمد، صیانت از جان دانش‌آموزان را در اولویت قرار دهند.»

ابراهیم رئیسی واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال را نیز منوط به انجام مطالعه و بررسی بیشتر کرد. 

بر اساس گزارش وزارت بهداشت تا روز شنبه بیستم آذر در ایران ۱۳۰.۶۶۱ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. همچنین ۵۸.۵۹۵.۶۶ نفر دوز اول، ۴۹.۱۵۷.۸۳۵ نفر دوز دوم و ۲.۲۳۷.۸۴۱ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده به ۱۰۹.۹۹۰.۷۴۲ دوز رسیده است.

هیچ شهری در وضعیت قرمز گزارش نشده است، اما هشت شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند، هرچند متخصصان معتقدند نحوه رنگ‌بندی شهرها معتبر نیست، زیرا مراجعات سرپایی یکی از معیارهایی است که باید در رنگ‌بندی وضعیت کرونا لحاظ شود، اما در حال حاضر چنین معیاری در نقشه رنگ‌بندی کرونا وجود ندارد و بیشتر بر اساس موارد بستری است.