تجهیزات تشخیص سویه اومیکرون در ایران موجود نیست

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد از احتمال ورود سویه جدید ویروس کرونا به ایران خبر داد

«بروز موج ششم بیماری با سویه جدیدی از ویروس کرونا اجتناب‌ناپذیر است» - Justin TALLIS / AFP

سویه اومیکرون ویروس کرونا که نخستین بار در کشور بوتسوانا مشاهده شد، در مدت کوتاهی به بسیاری از کشورهای جهان رسید اما در ایران درباره شناسایی این سویه اطلاعات دقیقی وجود ندارد و اظهارنظر مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران درباره احتمال ورود سویه اومیکرون متناقض است. در حالی‌ که وزارت بهداشت اعلام کرده این سویه هنوز به ایران نیامده، علیرضا صداقت، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، گفته که این سویه «احتمالا» به ایران وارد شده است.

ابتلای دو هزار دانش‌آموز تهرانی به ویروس کرونا

اعضای جامعه پزشکی از مدت‌ها پیش هشدار داده بودند که بروز موج ششم بیماری با سویه جدیدی از ویروس کرونا اجتناب‌ناپذیر است. آنان «بازگشایی شتاب‌زده» مدارس و دانشگاه‌ها و لغو محدودیت‌های مربوط به کرونا را در شرایطی که هنوز تعداد زیادی از جمعیت هدف واکسینه نشده‌اند، خطرناک توصیف کردند و بازنگری مقام‌های دولتی در تصمیم‌گیری‌هایشان را خواستار شدند؛ اما با وجود این هشدارها، آموزش و پرورش بر بازگشایی حضوری مدارس اصرار ورزید و حالا کمتر از یک ماه از رفتن دانش‌آموزان به مدارس، استاندار تهران اعلام کرده است که در این مدت دو هزار دانش‌آموز به کرونا مبتلا شده‌اند.

محسن منصوری متوسط ابتلای دانش‌آموزان به کرونا را پایین‌تر از میزان ابتلای عمومی خوانده است؛ با این حال متخصصان بارها هشدار داده‌اند که کودکان می‌توانند در چرخه انتقال بیماری تاثیر داشته باشند.

نبود کیت‌های تشخیص سویه اومیکرون

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، قرار است محدودیت‌های هوشمند مرتبط با کرونا اعمال شود. طبق این طرح، از ورود افراد واکسن نزده به مکان‌های عمومی جلوگیری خواهد شد. با این حال شواهد نشان می‌دهد که از وضعیت ورود سویه‌ اومیکرون به کشور ارزیابی دقیقی وجود ندارد. این موضوع را علیرضا صداقت نیز تایید کرده و با اشاره به اینکه احتمالا سویه اومیکرون به ایران وارد شده، گفته است: «هنوز کیت تشخیص اومیکرون نداریم و با کمک ستاد ملی قرار است تعداد محدودی کیت برای شناسایی بیماران مشکوک تهیه شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش روزنامه اعتماد، اظهارنظر این مقام مسئول در حوزه سلامت می‌تواند به این معنا هم تعبیر شود که تکذیب قاطعانه برخی مسئولان درباره صفر بودن ورود سویه جدید ویروس، غیرمنطقی و غیرعلمی است؛ چون تجهیزات تشخیصی برای شناسایی سریع سویه‌ها و جهش‌های جدید ویروس در ایران ناکافی است؛ چنانکه چندی قبل هم برخی ویروس‌شناسان تاکید کردند که ایران حتما قربانی چندین جهش از ویروس بوده چرا که پایین بودن آمار واکسیناسیون در نیمه اول سال ۱۴۰۰، زمینه را برای جهش‌های متعدد ویروس مساعد کرده است. صداقت نیز به این نکته اشاره کرد و گفت که بروز سویه جدید ویروس کرونا در کشورهای آفریقایی به این دلیل است که در این کشورها، حداکثر ۲۷ درصد جمعیت واکسینه شده‌اند.

در نبود کیت‌های تشخیص شناسایی بیماران مشکوک، ستاد ملی مقابله با کرونا بر محدودیت ورود مسافران به‌ویژه از کشورهای آفریقایی تمرکز کرده است. با این حال، گزارش رسانه‌های داخلی ایران حاکی از آن است که کنترل مرزها نیز به‌درستی انجام نمی‌شود؛ به‌ طوری‌ که بنا بر اعلام معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان، روزانه ۶۰۰ مسافر از پاکستان به ایران  وارد می‌شوند. در روزهای گذشته نیز فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور، از صدور روادید برای مسافرانی از کشورهای آفریقایی که از بندر امام خمینی وارد شده بودند، انتقاد کرد.

پلیس گذرنامه جمهوری اسلامی ایران در حالی اجازه ورود اتباع کشورهای هند، پاکستان و آفریقای جنوبی را صادر کرده که طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، ورود اتباع این کشورها حتی با داشتن جواب منفی آزمایش کرونا هم ممنوع اعلام شده است. بررسی آمار تفکیکی ابتلا به کرونا در استان‌ها نشان می‌دهد که در روزهای گذشته، شیب بستری و ابتلا در استان‌های مرزی مثل خراسان جنوبی و گلستان دوباره صعودی شده است.