مسکو خواستار لغو تصمیم پیوستن اوکراین به پیمان ناتو است

پوتین خواستار ارائه ضمانت‌های کتبی برای عدم گسترش فعالیت‌های ناتو به سمت شرق شد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تاکنون به هیچ طرحی برای حمله به اوکراین اشاره نکرده است - Mikhail Metzel / SPUTNIK / AFP

روسیه با نشر بیانیه‌ای از ناتو خواست تصمیمی که در سال ۲۰۰۸ برای باز کردن درهای پیوستن گرجستان و اوکراین به پیمان ناتو باز کرده است را لغو کند و تاکید کرد که ارائه تضمین‌هایی به مسکو برای توقف گسترش دامنه ائتلاف نظامی ناتو به سمت شرق، به نفع غرب است.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ دیگری از ناتو خواست از اجرای رزمایش نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه خودداری کند و خاطرنشان کرد که به‌زودی از جزئیات این طرح و سایر پیشنهادهای امنیتی مربوط، پرده‌برداری خواهد شد.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه ۷ دسامبر ۲۰۲۱ برابر با ۱۶ آذر ۱۴۰۰، در نشستی که در فضای مجازی برگزار شد، باهم گفتگو کردند و در جریان این نشست، پوتین خواستار ارائه ضمانت‌های کتبی برای عدم گسترش فعالیت‌های ناتو به سمت شرق شد.

از چند هفته به این‌سو، روسیه بیش از ۱۰۰ هزار سرباز را در مناطق نزدیک به مرز اوکراین مستقر کرده است. هرچند رئیس‌جمهوری روسیه تاکنون به هیچ طرحی برای حمله به اوکراین اشاره نکرده است، اما پیوسته تاکید می‌کند که کشورش حق دفاع از امنیت خود را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانه وزارت امور خارجه روسیه ضمن تاکید بر این‌که ایالات‌متحده باید مسیر پیوستن اوکراین و گرجستان به پیمان ناتو را برای همیشه ببندد، آمده است که «لازم است برای تامین منافع و امنیت اروپا، تصمیمی که در نشست سال ۲۰۰۸ ناتو در بخارست، پایتخت رومانی مبنی بر پیوستن اوکراین و گرجستان به ناتو اتخاذ شده است، به‌طور رسمی لغو شود».

مسکو خاطرنشان کرد که ناتو با حمایت از اهداف اوکراین و گرجستان برای پیوستن به پیمان ناتو، اصل اساسی امنیت کلیه کشورهای سازمان امنیت و همکاری اروپا را نقض می‌کند. مسکو افزود که ناتو باید تضمین کند که کشورهای عضو ناتو یا سایر کشورها، از جابه‌جایی هرگونه تسلیحات نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه که ممکن است امنیت روسیه را تهدید کند، خودداری می‌کنند.

روسیه همچنان اظهار داشت که منتظر پاسخ صریح و روشن پیمان ناتو در قبال پیشنهادهای قبلی، ازجمله دور کردن تمرینات نظامی از «محل تلاقی» نیروهای ناتو و روسیه است. مسکو تاکید دارد که برای پایان دادن به نگرانی‌های کنونی باید مقامات دفاعی روسیه، ایالات‌متحده و ناتو، در تلاش برای ازسرگیری گفتگوهای جدی باشند.

هرچند اوکراین به‌زودی نمی‌تواند به پیمان ناتو ملحق شود، اما ایالات‌متحده همکاری خود را برای آموزش نیروهای اوکراینی آغاز کرده است و بیش از ۲.۵ میلیارد دلار به‌منظور تقویت ارتشی که در برابر تهاجم روسیه در سال ۲۰۱۴، با شکست روبه‌رو شد، اختصاص داده است.