هشدار فرمانده سنتکام درباره افزایش حمله‌‌های شبه‌نظامیان ایران در عراق

ژنرال فرانک مک‌کنزی: ایران نمی‌تواند مذاکرات هسته‌ای را از اقدامات در عراق جدا کند

ژنرال فرانک مک‌کنزی (سمت چپ): ایران مانند طالبان به دنبال بیرون راندن نیروهای آمریکایی از منطقه است-William URBAN / US NAVY / AFP

فرمانده ارشد آمریکا در خاورمیانه در گفت‌و‌گو با آسوشیتدپرس تاکید کرد که ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی باوجود پایان ماموریت رزمی در آینده قابل پیش‌بینی در عراق باقی‌ می‌مانند. ژنرال فرانک مک‌کنزی همچنین هشدار داد، انتظار می‌رود شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی با هدف بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق حمله‌ها علیه نیروهای آمریکایی و عراقی را افزایش دهند.

مک‌کنزی با اشاره به اینکه ایران و گروه‌های نیابتی‌اش می‌خواهند همه نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند، هشدار داد که احتمالا حمله‌ها بار دیگر در ماه دسامبر اوج می‌گیرد.

او گفت: «آنها می‌خواهد همه نیروهای آمریکایی عراق را ترک کنند و این در حالی است که همه نیروهای آمریکایی از عراق خارج نخواهند شد. در نتیجه انتظار می‌رود در اواخر ماه جاری آنها حمله‌های بیشتری انجام دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال مک‌کنزی گفت، آمریکا به سمت ایفای نقش غیررزمی در عراق پیش می‌رود و پایگاه‌هایی را که به آنها نیاز نداشت، تخلیه کرد و به این ترتیب دسترسی گروه‌های شبه‌نظامی برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی محدود‌تر شده است.

او گفت که عراقی‌ها می‌‌خواهند نیروهای آمریکایی همچنان در این کشور باقی بمانند و تا زمانی که توافق دوجانبه در این زمینه وجود داشته باشد به حضور در این کشور ادامه می‌دهیم.

آمریکا در سال ۲۰۰۳ با هدف سرنگونی حکومت صدام حسین حمله نیروهای خود را وارد عراق کرد. در آن زمان حدود ۱۷۰ هزار نیروی آمریکایی در عراق حضور داشتند. در سال ۲۰۱۱ نیروهای آمریکایی از عراق خارج شدند اما سه سال بعد دوباره برای مقابله با داعش به عراق بازگشتند.

از آن پس ایران همواره به دنبال تحت فشار قراردادن نیروهای آمریکایی از عراق بوده است. به ویژه پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در بغداد. مقامات ارشد جمهوری اسلامی از آن پس تاکید دارند که همه نیروهای آمریکایی باید از منطقه خارج شوند.

در ماه‌های اخیر حمله‌های متعددی در عراق به جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش نسبت داده شده است که از جمله آنها حمله پهپادی به خانه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق است.

مک‌کنزی که در سه سال گذشته فرماندهی سنتکام، مرکز فرماندهی آمریکا در منطقه را بر عهده داشته، اقدام برای ترور الکاظمی را بسیار قابل توجه توصیف کرد.

مک‌کنزی می‌گوید که ایران مانند طالبان که مدت‌ها برای خارج شدن نیروهای آمریکایی از افغانستان لابی کرد در نبرد برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق و خاورمیانه است. او گفت: «ایران همچنان می‌خواهد ما را بیرون براند و در این مسیر عراق را به صحنه نبرد تبدیل کرده است. ایران گمان می‌کند می‌تواند شکاف‌ها در عراق را تا جایی عمیق‌تر کند که ما را ناگزیر به خروج از عراق کند.»

مک‌کنزی در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: «ایران گمان می‌کند که این اقدامات بر مذاکرات هسته‌ای تاثیرگذار نخواهد بود. اما این تصور خطرناکی است چون آنها نمی‌توانند این دو موضوع را از هم جدا نگاه‌دارند.»

مک‌کنزی در بخش دیگری از مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت، با این وجود تعداد نیروهای آمریکایی در منطقه در مقایسه با سال گذشته که در اوج تنش‌ها با ایران به ۸۰ هزار نفر رسیده بود، به طور ملموسی کاهش یافته است.

او در عین حال نسبت به توسعه برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «این موضوعات نگران کننده است زیرا ایران در حال توسعه آنها است و در مسییر دستیابی به سلاح‌های کشنده‌تر و جدیدتر حرکت می‌کند.»