فرمانده سنتکام: اقدام‌های ایران در برنامه هسته‌ای بازگشت‌‌ناپذیر نیست

مک‌کنزی می‌گوید ایالات متحده آمریکا به رویارویی نظامی با ایران کشیده نخواهد شد

فرمانده سنتکام  و ادامه حضور نیروهای ایالات متحده آمریکا در عراق را مانعی برای مداخله ایران در منطقه دانست- Chip Somodevilla/Getty Images/AFP

کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، گفت اقدام‌های ایران در برنامه هسته‌ای آن کشور «بازگشت‌ناپذیر نیست» و ایالات متحده آمریکا به رویارویی نظامی با ایران کشیده نخواهد شد.

مک‌کنزی، روز پنج‌شنبه، دوم فروردین‌ماه، در نشستی خبری در پنتاگون، گفت که اقدام‌های تهران در رابطه با غنی‌سازی اورانیوم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نهایی نیست و «آن‌ها هیچ کاری انجام نداده‌اند که بازگشت‌ناپذیر نباشد».

اما فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه هشدار داد که ایران همچنان تهدیدی برای ثبات منطقه محسوب می‌شود و برنامه موشکی آن کشور نگران‌کننده است.

 مک‌کنزی گفت که واشینگتن به «پشتیبانی دفاعی» از عربستان سعودی ادامه می‌دهد، زیرا آن‌ها «به‌طور معمول دست‌کم یک روز درمیان و گاهی بیش از یک‌بار در روز، از یمن مورد حمله قرار می‌گیرند».

او حزب‌الله لبنان را به‌عنوان یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، یکی از نگرانی‌های دائمی آمریکا دانست و افزود: «ما می‌دانیم که ایران در واقع با هدف ایجاد توان حمله به اسرائیل از سمت جنوب، همچنان به فرستادن اسلحه به حزب‌الله لبنان ادامه می‌دهد.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده سنتکام همچنین گفت که واشینگتن برنامه‌ای برای خروج نیروهایش از عراق ندارد و ادامه حضور نیروهای ایالات متحده آمریکا در عراق را مانعی برای مداخله ایران در منطقه دانست. او افزود نیروهای توانایی در آن‌جا داریم که «می‌دانند برای به‌کارگیری آن‌ها آماده‌ایم».

مک‌کنزی با اشاره به این‌که ایالات متحده به رویارویی نظامی کشیده نخواهد شد، افزود: «از ژانویه ۲۰۲۰، ایرانی‌ها مجبور شدند در محاسباتشان درمورد تمایل ما برای استفاده از زور علیه خود تحدید نظرکنند… ما توانسته‌ایم وضعیتی را در منطقه حفظ کنیم که ایران را نیز از اقدام علیه ما به شیوه کشور به کشور باز دارد.»

فرمانده سنتکام چند روز پیش هم در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا ضمن اشاره به تهدیدهای روزانه جمهوری اسلامی ایران برای ایالات متحده و متحدانش در خاورمیانه، در پشتیبانی از مذاکرات وین با ایران، گفته بود: «سنتکام در حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به یک راه حل سیاسی برآمده از مذاکره ثابت‌قدم خواهد بود و برای اطمینان از این‌که تهدیدهای تروریستی در منطقه علیه ایالات متحده آمریکا بار دیگر بروز نخواهد کرد، به همکاری با شرکای منطقه‌ای متعهد خواهد ماند.»