آیا «اکوزیا» می‌تواند به نجات آمازون کمک کند؟

نیاز اصلی آمازون نه کاشت بیشتر درخت که تغییر رویه‌ دولت است

JOAO LAET / AFP

تصاویر ویران شدن جنگل‌های آمازون به دلیل آتش‌سوزی، مردم را در شوک و اندوه فرو برده است.

دانشمندان هشدار می‌دهند که این آتش‌سوزی‌ها «ریه‌های زمین» را از بین می‌برد. با از بین رفتن ریه‌های زمین توانایی ما برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین و رسیدن وضعیت آن به سطوح فاجعه بار به خطر می‌افتد.

در پاسخ به این تخریب، مردم در حال بارگیری یک موتور جستجوی درختکاری به نام «اکوزیا» هستند که رقیبی سازگار با محیط زیست برای گوگل است. این موتور جستجو ۱۱۵۰ درصد افزایش کاربر داشته است. این طرح در پاسخ به سیاست‌های ضد محیط زیست رئیس جمهور برزیل، ژائیر بولسونارو، متعهد شده است كه در شش ماه آینده یک میلیون درخت دیگر نیز بكارد.

این شرکت مستقر در برلین ۸۰ درصد سود تبلیغات خود را به طرح‌های کاشت درخت ـ که در برزیل و جاهای دیگر اجرا می‌شود ـ اهدا می‌کند و می‌گوید که اکنون هر ۸/۰ ثانیه یک درخت می‌کارد.

از این طرح به‌عنوان «روش مدرن و مبتکرانه برای نجات آب و هوای جهان بدون تلاش زیاد» یاد شده است. برای بسیاری ممکن است این طرح «زیادی خوب باشد که بتوان باور کرد»، اما آیا این‌طور است؟

هر ماه این شرکت گزارش‌های مالی که نشان می‌دهد چگونه پول‌ها هزینه شده را منتشر می‌کند.

گزارش ژوئیه سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که ۵۲ درصد از کل درآمد آن (که ۸۰ درصد درآمد مازاد است) صرف کاشت درخت می‌شود. این مبلغ بیش از ۸۰۰ هزار یورو (۷۲۵ هزار پوند) بود. از این مبلغ ۵ درصد صرف تبلیغات، ۳۰ درصد صرف هزینه‌های عملیاتی و ۱۲ درصد برای تأمین سرمایه گذاری‌های آینده پس انداز شده است.

سازمان‌هایی که با اکوزیا همکاری می‌کنند به وب سایت اسنوپس که وبسایتی برای بررسی صحت اطلاعات است، تأیید کردند که این پول را طبق آنچه در گزارش مالی بیان شده، دریافت کرده‌اند.

کارشناسان موافق هستند که این شرکت یک سازمان مترقی و آگاه نسبت به مسائل محیط زیست است. با این حال، حمایت مالی از طرح درختکاری نباید خیال مردم را راحت کند و از متوقف کردن جنگل زدایی دست بردارند. بخش اعظم این جنگل زدایی به توافق نامه‌های تجاری تنظیم نشده با اتحادیه اروپا و ایالات متحده ختم می‌شود.

آندره لاپرری، مدیر اجرایی سازمان غیردولتی «داده‌های باز جهانی برای کشاورزی و تغذیه»(Godan) در بریتانیا گفت: «کاربرانی که از زمان آتش‌سوزی در آمازون مرورگر را بارگیری کرده‌اند، احساس می‌کنند که در کمک به کاشت درختان در آمازون نقش دارند، اما در مقابل اقدام فوری که در مقیاس بزرگ مورد نیاز است، کمک آنها بسیار اندک است».

او ادامه داد: «آنچه آمازون در این مرحله به آن نیاز دارد، کاشت درخت بیشتر نیست، بلکه به تغییر رویه‌ها در سطح دولت نیاز دارد تا واقعاً چیزی تغییر کند. کاشت موقت درختان که توسط صنایع و کشاورزان قطع می‌شوند، بی فایده خواهد بود».

کشور برزیل ۲۰۰ میلیون گاو دارد و بزرگترین صادرکننده گوشت گاو در جهان است. موافقت‌نامه تجارت آزاد پیشنهادی اتحادیه اروپا و مرکوسور(بلوک تجارت آمریکای جنوبی) می‌تواند به این معنی باشد که کشورهای آمریکای جنوبی می‌توانند سهم صادرات گوشت گاو خود را به ۹۹۰۰۰ تن با تعرفه کم ۵/۷ درصدی افزایش دهند.

تحقیقات نشان داده است که هم اکنون می‌توانید گوشت مرتع‌های غیرقانونی در آمازون را در قفسه‌های پنج سوپر مارکت بزرگ بریتانیا ببینید و خریداری کنید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای لاپرری گفت: «دولت‌های جهانی، بویژه کشورهایی که گوشت گاو و محصولات کشاورزی برزیل را وارد می‌کنند، برای ایجاد استانداردهای بهتر گواهینامه محیط زیست باید بر این کشور فشار بیاورند. اتحادیه اروپا و ایالات متحده برخی از بزرگترین طرف‌های معامله با برزیل هستند و تأثیر چشمگیری در رشد محصول دارند».

کاهش مصرف گوشت گاو، جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی و در نظر گرفتن اخلاقیات به هنگام خرید می‌تواند از تخریب محیط زیست جلوگیری کند. آقای لاپرری گفت: «كربنی که برای مصرف هر فرد تولید می‌شود، که اغلب صدها مایل دورتر از خانه شما تولید شده، بیشترین تأثیر را دارد».

در نامه سرگشاده‌ای که آوریل امسال منتشر شد، بیش از ۶۰۰ دانشمند و ۳۰۰ گروه بومی برزیل از اتحادیه اروپا خواستند تا اطمینان حاصل کند که معاملات تجاری با برزیل با رعایت محیط زیست انجام می‌شود.

ریچارد جورج، رئیس جنگل‌ها در «صلح سبز» بریتانیا، قبول دارد كه احیای جنگل‌ها امری ضروری است، اما اگر آمازون هنوز در حال سوختن است، بی‌معنی است. او گفت: «مردم می‌توانند با خوردن گوشت و لبنیات کمتر و خوردن غذاهای گیاهی بیشتر، تغییر ایجاد کنند. در کنار این، تا زمانی که آمازون و مردم آن مورد محافظت قرار نگرفته‌اند، دولت‌ها باید معاملات تجاری را متوقف کنند و شرکت‌ها خرید را متوقف کنند همه ما می‌توانیم به آنها فشار بیاوریم تا این کار را انجام دهند ... ما نمی‌توانیم جدا از وضعیت اضطراری اقلیمی، با استفاده از یک موتور جستجوگر متفاوت، مسیرمان را درختکاری کنیم. این موضوع اینقدر ساده نیست».

به گفته آنا كیتولاگودا از بنیاد حیات وحش جهانی شاخه بریتانیا، پروژه‌های كاشت درخت مهم است، اگرچه این اهمیت نباید باعث شود كه مردم تمركز خود را نسبت به جنگل زدایی از دست بدهند.

او افزود: «پروژه‌های به خوبی طراحی شده برای کاشت درختان و حصول اطمینان از کاشت درختان مناسب در مکان‌های مناسب، به طور قطع مورد نیاز است، اما این بسیار مهم است که پروژه‌هایی مانند این همچنان به عنوان مکمل دیده شوند. تمرکز برای مقابله با جنگل زدایی، و از بین رفتن کربن بیشتر و جنگل‌های غنی از تنوع زیستی در سیاره ما نمی‌تواند با جنگل‌های بارانی گرمسیری جایگزین شود».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان