لغو برنامه کتاب‌خوانی زنان در کابل در پی تهدید طالبان

در پی لغو نشست حضوری، برنامه کتاب‌خوانی لغو شده زنان کابل به صورت آنلاین برگزار شد

چندی از زنان گروه حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان در یک کتابخانه-  عکس از صفحه حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان در فیسبوک

نیروهای طالبان از برگزاری برنامه کتاب‌خوانی زنان که قرار بود روز پنجشنبه، ۱۸ آذر، در یکی از کتابخانه‌های شهر کابل برگزار شود، جلوگیری کردند. «حرکت خودجوش زنان افغانستان» که مسئول این برنامه بود، در فیس‌بوک خود اعلام کرد که نیروهای طالبان مسئول کتابخانه را تهدید کرده‌ و از او تعهد گرفته‌اند که از این به بعد اجازه ندهد برنامه‌های کتابخوانی یا دادخواهی زنان در این مکان برگزار شود.

«حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان» نام گروهی است که از آغاز تسلط طالبان بر افغانستان تاکنون، پیوسته برنامه‌های اعتراضی و چندین راهپیمایی‌ و گردهمایی‌ به‌منظور دادخواهی برای زنان افغانستان برگزار کرده است. این گروه تاکنون به اشکال مختلف بیش از ۱۷ گردهمایی اعتراضی در کابل به راه انداخته که برخی از آنان با خشونت و سرکوب طالبان مواجه شده است.

نعیمه اسدی، از اعضای حرکت خودجوش زنان افغانستان، به ایندیپندنت فارسی گفت که هدف آنان از حضور در کتابخانه‌، صرفا برگزاری جلسه کتاب‌خوانی بوده، اما افراد طالبان چند ساعت قبل از آغاز برنامه، به آن محل رفته و به مسئول کتابخانه هشدار داده‌اند که دیگر حق ندارد اجازه دهد زنان در این مکان جمع شوند و چنین برنامه‌هایی برگزار کنند. خانم اسدی افزود که پس از لغو جلسه کتاب‌خوانی‌ که قرار بود حضوری برگزار شود، اعضای گروه این جلسه را در فضای مجازی برگزار کرده‌اند.

به گفته نعیمه اسدی، تمرکز گروه آنان بر ادامه مبارزه از طریق فعالیت‌های فرهنگی و کتاب‌خوانی است زیرا این روش به زنان زیادی کمک می‌کند تا سکوتشان را بشکنند و به وضع موجود اعتراض کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راضیه بارکزی، یکی از اعضای این گروه، در واکنش به منع برگزاری برنامه کتاب‌خوانی زنان، در فیس‌بوک خود نوشته است: «طالبان از کتاب و کتاب‌خوانی زنان می‌ترسند. آن‌ها از زنان فهمیده می‌ترسند، آن‌ها از نسل آینده می‌ترسند. حالا بروند به مسئول واتساپ هم اخطار بدهند تا به گروه‌های کتاب‌خوانی زنان را در فضای مجازی اجازه فعالیت ندهد. ما به حدی کتاب خوانده‌ایم که شکست را نپذیریم.»

مقاومت زنان افغانستان در برابر طالبان این بار به کمک کتاب و تلاش برای توسعه دانایی صورت می‌گیرد. پیش از این نیز زنان در هرات به‌منظور جلوگیری از سکوت و خانه‌نشینی پس از تسلط طالبان، برنامه کتاب‌خوانی به راه انداخته بودند. به نظر می‌رسد برخلاف آنچه در مورد تغییر رویکرد طالبان نسبت به ۲۰ سال قبل گفته می‌شود، این زنان افغانستان‌اند که تغییر کرده‌اند. طالبان با تسلط بر افغانستان در نخستین اقدام، درهای مدارس را به روی دختران بستند و زنان کارگر و کارآفرین را خانه‌نشین کردند اما حرکت‌های اعتراضی زنان از گردهمایی و راهپیمایی در خیابان گرفته تا برگزاری جلسات کتاب‌خوانی و تلاش برای انعکاس اوضاع در افغانستان در چهار ماه گذشته در بیشتر استان‌های افغانستان ادامه داشته است.

هرچند طالبان تاکنون جز تهدید و سرکوب به اعتراض‌ها زنان افغانستان پاسخی نداده، این اعتراض‌ها توجه بسیاری از سازمان‌ها و کشورهای جهان را که در تلاش‌اند با طالبان ارتباط برقرار کنند، به خود جلب کرده است.